Varsinais-Suomen ELY-keskus

Saariston lauttaliikenne kohti ympäristöystävällisempää tulevaisuutta

Jaa

Kuten muussakin maantieliikenteessä, myös lautta- ja lossiliikenteessä sähkö- ja hybridiratkaisut yleistynevät tulevaisuudessa. Lauttaliikenteessä tienpitäjän pitkän aikavälin tavoitteena onkin parantaa liikenteen energiatehokkuutta ja vähentää hiilidioksidipäästöjä valtakunnallisesti vähintään 50 prosenttia vuoteen 2030 mennessä vuosien 2010–2015 keskiarvotasosta.

Tavoitetta edistetään muun muassa uudella teknologialla ja energiaratkaisuilla. Vuodesta 2017 käytössä ollut hybridilautta Elektra on osoittautunut energiatehokkaaksi alukseksi. Elektra esimerkiksi liikennöi lähes pelkästään sähköenergialla, mikä merkitsee merkittävää säästöä energiakuluissa verrattuna perinteiseen diesellauttaan. Elektran käyttämästä energiasta 98 % on vihreää 0 päästöistä sähköä. Säästö hiilijalanjälkenä on noin 80 prosenttia verrattuna öljyn käyttöön energian lähteenä.

Vuoden 2022 kuluessa Elektran rinnalla aloittaa toinen vastaavan kokoluokan hybridilautta Altera, joka on jopa 30 prosenttia edeltäjäänsä energiatehokkaampi. Lisäksi uusi hybridilautta aloittaa liikennöinnin Nauvo-Korppoo-lauttapaikalla vuodenvaihteessa 2022–2023. 

Päästötavoitteet on huomioitu myös parhaillaan käynnissä olevassa Järvi-Suomen 12 lauttapaikan lossiliikennepalveluiden kilpailutuksessa.

Uusissa lautoissa ja losseissa on suurempi kapasiteetti

Uudet lautat ja lossit ovat kapasiteetiltaan aiempaa suurempia. Tämä parantaa liikenteen välityskykyä huomattavasti. Muutosten ansiosta lauttapaikkojen kapasiteetit ja niiden myötä ympäristöystävällisyys paranevat.Elektran ja tulevan Alteran kapasiteetti on yhteensä noin 20 prosenttia suurempi kuin lauttapaikalla ennen liikennöineiden kolmen lautan yhteenlaskettu kapasiteetti. Tarvittaessa kapasiteettia voidaan nostaa varalautalla, jolloin kokonaiskapasiteetin kasvu on yli 50 prosenttia.

Koska Altera liikennöi jatkossa Parainen-Nauvo-välillä, Sterna siirtyy Kustavi-Iniö-lauttapaikalle ja sieltä Aura Korppoo-Norrskata-liikenteeseen. Nauvo-Korppoo-lauttapaikalla uuden hybridilautan kapasiteetti on yli 60 prosenttia suurempi kuin nykyisen lautan kapasiteetti. Erityisesti lossiliikenteessä vaikutukset ovat merkittäviä, koska muutosten myötä raskaan liikenteen painorajoitukset poistuvat. Uusien alusten kansijärjestelyt sekä lauttarantojen uudet liikennejärjestelyt mahdollistavat myös ajoneuvojen nopeamman purun ja lastauksen, mikä osaltaan vähentää ruuhkautumista.  

Lisätietoa: Varsinais-Suomen ELY-keskus, yhteydenotot Liikenteen asiakaspalvelun kautta, p. 0295 020 600

Avainsanat

Kuvat

Tietoja julkaisijasta

Varsinais-Suomen ELY-keskus
Varsinais-Suomen ELY-keskus
Itsenäisyydenaukio 2
20800 Turku

0295 022 500 (vaihde)http://www.ely-keskus.fi/varsinais-suomi

Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus on valtion viranomainen, joka edistää alueellista kehittämistä hoitamalla elinkeinoihin, työvoimaan, osaamiseen sekä liikenteeseen ja infrastruktuuriin että ympäristöön ja luonnonvaroihin liittyviä tehtäviä. Teemme työtämme Varsinais-Suomen lisäksi Satakunnan alueella liikenne- ja ympäristöasioissa.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Varsinais-Suomen ELY-keskus

Keskikesän päällystystöitä Varsinais-Suomessa ja Satakunnassa1.7.2022 13:15:17 EEST | Tiedote

Yleisimmän kesälomakauden liikenteellisesti merkittävin tienpäällystyskohde lounaisessa Suomessa sijaitsee Salossa. Valtatietä 1 päällystetään Uskelanjoen ja Isokylän moottoritietunneleiden länsipään välillä. Työ toteutetaan viikolla 28 ilta- ja yöaikaan noin klo 18–06 välisenä aikana. Liikenne ohjataan työkohteen ohitse yhdellä kaistalla ja tästä saattaa hiljaisemmankin liikenteen aikana aiheutua ruuhkautumista ja jonoja.

Mynämäellä Joenperän siltatyömaan liikennekatko siirtyy myöhemmäksi1.7.2022 11:12:13 EEST | Tiedote

Mynämäellä maantiellä 2021 (Karjalantie) sijaitsevan Joenperän sillan kesäkuussa alkaneissa korjaustöissä seuraavana on vuorossa sillan kansirakenteiden uusiminen. Kansirakenteiden uusimistöiden ajaksi liikenne joudutaan katkaisemaan siltapaikalla ja liikennekatkon oli määrä alkaa 4.7. Liikennekatkon aikataulua joudutaan kuitenkin siirtämään myöhemmäksi. Uudesta liikennekatkon ajankohdasta tiedotetaan myöhemmin, kun aikataulu tarkentuu.

Vid färjleden i Högsar genomförs ett ettårigt försök med sjötrafikljus- och märkningar30.6.2022 09:58:48 EEST | Tiedote

Finlands Färjetrafik Ab har i samarbete med NTM-centralen i Egentliga Finland testat och utvecklat en eldriven vajerfärja vid färjeläget i Högsar i Nagu sedan 2018. Man kan avsevärt minska utsläppen från färjetrafiken med eldrivna vajerfärjor. Dragvajern är nära vattenytan i färjans färdriktning och tidvis rejält ovanför vattenytan. För att trygga säkerheten för den övriga sjötrafiken genomförs ett ettårigt försök med sjötrafikljus- och märkningar på färjleden i Högsar. Syftet med projektet är att bedöma möjligheterna att använda lösningen i större utsträckning på färjrutterna.

Högsarin lossiväylällä toteutetaan vuoden mittainen vesiliikennevalo- ja merkintäkokeilu30.6.2022 09:55:00 EEST | Tiedote

Suomen Lauttaliikenne Oy on yhteistyössä Varsinais-Suomen ELY-keskuksen kanssa testannut ja kehittänyt sähkökäyttöistä vaijerivetoista lossia Högsarin lauttapaikalla Nauvossa vuodesta 2018 lähtien. Sähkökäyttöisillä vetovaijerilosseilla voidaan vähentää merkittävästi lossiliikenteestä aiheutuvia päästöjä. Vetovaijeri on lossin kulkusuunnassa lähellä vedenpintaa ja ajoittain reilusti vedenpinnan yläpuolella. Muun vesiliikenteen turvallisuuden varmistamiseksi toteutetaan vuoden mittainen vesiliikennevalo- ja merkintäkokeilu Högsarin lossiväylällä. Hankkeen tarkoituksena on arvioida mahdollisuudet käyttää ratkaisua laajemmin lossireiteillä.

Piispanristin pyöräilylaskuri kertoo pyöräilijämäärien vaihteluista27.6.2022 09:12:42 EEST | Tiedote

Varsinais-Suomen ELY keskus asensi kiinteän pyöräilylaskurin maantien 110 jalankulku- ja pyöräilyväylille Piispanristille toukokuussa 2020. Kahden vuoden laskentatulosten perusteella voidaan pyöräilijämäärissä havaita selkeä vuodenaikavaihtelu. Myös arkiliikenteen ja viikonlopun pyöräilijäjakauma on aivan erilainen ja lisäksi säätilat vaikuttavat merkittävästi pyöräilijämääriin. Kesäisin maantien 110 vartta pyöräilee päivittäin noin 1200 pyöräilijää päivässä, arkisin hieman enemmän ja viikonloppuisin vähän vähemmän. Vuonna 2021 pyöräilijälaskuri rekisteröi yhteensä lähes 250 000 pyöräilijää.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme