Säästöt jopa kymmeniä miljoonia euroja: DIMECCin teknologiaohjelma nopeutti yritysten tuotekehitystä jopa 250%

Nelivuotinen IT-alan teknologiaohjelma DIMECC Need for Speed (N4S) lyhensi merkittävästi ohjelmaan osallistuneiden tuotesykliä. Tuotekehityksen nopeus tehostui joillakin jopa 100-250% laadun kärsimättä. Tämä on näkynyt myös parantuneena toimituskykynä ja asiakastyytyväisyytenä. Teknologiaohjelman ansiosta kuuden ison DIMECCin omistajayrityksen (Nokia, Tieto, Ericsson, Elisa Appelsin, F-Secure ja Bittium) yhteenlasketut säästöt vuositasolla ovat 40,7 miljoonaa euroa. Koska DIMECC on avoin ekosysteemi, jokainen Suomessa toimiva yritys voi päästä samoihin tuloksiin.

Lehdistötiedote 5.7.2017

N4S-ohjelmassa 40 Suomen johtavaa ohjelmistointensiivistä yritystä ja tutkimusorganisaatiota kokeilivat käytännössä reaaliaikaisia liiketoimintamalleja. N4S-ohjelma kokosi kokemuksensa ja tuloksensa mittavaksi kokoelmaksi ohjeita ja työkaluja, jotka ovat kaikkien saatavilla. Ohjelman sivustolla oleva N4S aarrearkku – N4S Treasure Chest auttaa yrityksiä hyödyntämään digitalisaation mahdollisuuksia ja neuvoo myös mitä tehdä digitalisaation jälkeen. Ohjelma julkaisi myös kolme opaskirjaa ja yhteensä 268 tieteellistä artikkelia.

Kilpailukykyinen ohjelmistointensiivinen teollisuus perustuu jatkuvan asiakaspalautteen ja data-analyysin hyödyntämiseen ketterästi ja nopeasti. Vanhat ja hierarkkiset organisaatiorakenteet eivät toimi reaaliaikaisessa bisneksessä. Tuotteita ja palveluita ei enää kehitä yksi yritys, vaan kasvavassa määrin yhteistyöyritysten verkosto, jossa kukin yritys tarjoaa eri osasia vanhoista ja juuri kehitetyistä tuotteista luoden näin uuden ja entistä houkuttelevamman tarjonnan asiakkaille.

Kehitystyön tehokkuus on kasvanut joillakin N4S-yrityksillä jopa 250%.

Infrastruktuurin tehokkuus parantui 50% pilvipalveluiden myötä ja lisäksi riippuvuudet ylläpidon ulkopuoliseen tukeen vähentyivät 50%. Vapaan lähdekoodin ohjelmistoihin siirtyminen vähensi lisensioitujen tuotteiden kustannuksia 30%.

Joillakin N4S-yrityksillä tuotteiden testaus on nopeutunut jopa 500%, koska testausta ei tarvitse enää tehdä manuaalisesti. Lopullisen koodin testausaika on lyhentynyt kuukaudesta kahteen viikkoon. Toimituskyky on yhdellä yrityksellä tiimistä ja tuotteesta riippuen lyhentynyt kvartaaleista ja viikoista pariin päivään tai jopa tunteihin. Tulos on samanlainen, jonka koneenrakennusyritykset toteuttivat DIMECCin I&N-ohjelmassa vuonna 2012. Nyt on todistettu, että DIMECCin toimintatavoilla yritykset voivat radikaalisti ja toimialasta riippumatta lyhentää suunnittelusykliä ideasta tuotteeksi ja markkinoille.

“DIMECCin N4S -ohjelmassa otettiin reilua etukenoa perusdigitalisaation jälkeiseen aikaan, jossa liiketoimintaa leimaa erittäin nopea datalähtöinen kokeilukulttuuri ja johon kuuluu myös yritysten sisäisten startupien pystyttäminen. N4S-ohjelman opeilla voivat myös muut suomalaiset ohjelmistointensiiviset yritykset ottaa loikan maailmanluokan toimijoiksi, ” toteaa N4S-ohjelman Focus Area Director Janne Järvinen F-Securelta.

N4S-ohjelman tulokset ja ohjeet: http://www.n4s.fi/en/treasure-chest-for-business/

Artikkelit: http://www.n4s.fi/publication/

Janne Järvinen, DIMECC N4S ohjelmapäällikkö, F-Secure Oyj, 040 754 4738, janne.jarvinen@f-secure.com

Ülo Parts, EVP Operations, DIMECC Oy, 050 483 7311, ulo.parts@dimecc.com

Varustamot vahvistamaan One Sea -ekosysteemiä: Suomi yhä tukevammin keihäänkärjeksi maailman merenkulun digitalisoituvalle tulevaisuudelle24.4.2018 09:00Tiedote

Suomen Varustamot Ry on aloittanut tiiviin yhteistyön autonomista merenkulkua kehittävän kansainvälisen One Sea -ekosysteemin kanssa. Tarkoitus on luoda hyvässä yhteistyössä yhä paremmat edellytykset merkittävästi entistä energiatehokkaammalle ja turvallisemmalle merenkululle. ”Haluamme olla One Sea -ekosysteemin mukana digitalisoituvan merenkulun kärkikaartissa”, linjaa Suomen Varustamoiden toimitusjohtaja Tiina Tuurnala.

Finnish Shipowners to reinforce One Sea: The high profile Ecosystem boosts its Position as the Spearhead of the Autonomous Future of the Maritime World24.4.2018 09:00Tiedote

The Finnish Shipowners’ Association (FSA) has started an intensive cooperation with the international One Sea Ecosystem, striving to enable commercial autonomous maritime traffic by 2025. The aim is to create better conditions for significantly more energy-efficient and safer shipping. ‘We want to be part of the leading edge of digitalizing shipping with One Sea’, states CEO Tiina Tuurnala of the FSA.

”Kolmen miljardin dollarin mies” – Antti Karjaluoto luotsaamaan älykkään teollisuuden potentiaalia26.3.2018 10:30Tiedote

Digitaalisen murroksen edistäjä Antti Karjaluoto on aloittanut teollisuutemme visionäärisen Intelligent Industry -ekosysteemin vetäjänä. Tehtävänimike Disruptive Renewal Officer kuvaa digitalisaation tarjoamia valtaisia mahdollisuuksia, kun kärkiyrityksemme jalostavat datasta uusia tuotteita ja palveluita. Kone- ja metalliteollisuuden digitaalisen liikevaihdon arvioidaan nousevan Suomessa kolmella miljardilla eurolla vuoteen 2025 mennessä.

Teräksisen älykkäillä innovaatioilla Oulusta maailmaa valloittamaan – miljardiluokan kumppani vakuuttui läpimurroista, jotka Sapotech kehitti DIMECC-yhteistyössä23.2.2018 17:00Tiedote

Tänään on saatu Oulusta mainioita uutisia: Metalliteollisuuden laadunvalvontaan läpimurtoteknologioita tuottava Sapotech on solminut kumppanuuden brittiläisen pörssiyrityksen Vesuvius PLC:n kanssa. ”Tämä antaa meille mahtavat eväät laajentua kansainvälisille markkinoille. Iso kiitos kuuluu DIMECCille, jonka ekosysteemissä olemme päässeet innovaatiomme luomaan ja testaamaan”, kiittää Sapotechin toimitusjohtaja Saku Kaukonen.

Asiakas digitalisaation keskiöön – uusi ekosysteemi vauhdittaa teollisuutemme nousua19.12.2017 09:00Tiedote

Suomen teollisuuden innovaatioalusta DIMECC Oy käynnistää visionäärisen ekosysteemin, jossa kärkiyrityksemme jalostavat datasta uusia tuotteita ja palveluita. Jo tähän mennessä yritykset ovat digitalisoineet toimitusketjuihinsa liittyvää tietoa. Connected Industry -ekosysteemin visiona on muuttaa kiihtyvällä tahdilla syntyvä digitaalinen data uutta luovaksi liiketoiminnaksi ja tuoda radikaalia lisäarvoa asiakkaille.