Säästöt jopa kymmeniä miljoonia euroja: DIMECCin teknologiaohjelma nopeutti yritysten tuotekehitystä jopa 250%

Nelivuotinen IT-alan teknologiaohjelma DIMECC Need for Speed (N4S) lyhensi merkittävästi ohjelmaan osallistuneiden tuotesykliä. Tuotekehityksen nopeus tehostui joillakin jopa 100-250% laadun kärsimättä. Tämä on näkynyt myös parantuneena toimituskykynä ja asiakastyytyväisyytenä. Teknologiaohjelman ansiosta kuuden ison DIMECCin omistajayrityksen (Nokia, Tieto, Ericsson, Elisa Appelsin, F-Secure ja Bittium) yhteenlasketut säästöt vuositasolla ovat 40,7 miljoonaa euroa. Koska DIMECC on avoin ekosysteemi, jokainen Suomessa toimiva yritys voi päästä samoihin tuloksiin.

Lehdistötiedote 5.7.2017

N4S-ohjelmassa 40 Suomen johtavaa ohjelmistointensiivistä yritystä ja tutkimusorganisaatiota kokeilivat käytännössä reaaliaikaisia liiketoimintamalleja. N4S-ohjelma kokosi kokemuksensa ja tuloksensa mittavaksi kokoelmaksi ohjeita ja työkaluja, jotka ovat kaikkien saatavilla. Ohjelman sivustolla oleva N4S aarrearkku – N4S Treasure Chest auttaa yrityksiä hyödyntämään digitalisaation mahdollisuuksia ja neuvoo myös mitä tehdä digitalisaation jälkeen. Ohjelma julkaisi myös kolme opaskirjaa ja yhteensä 268 tieteellistä artikkelia.

Kilpailukykyinen ohjelmistointensiivinen teollisuus perustuu jatkuvan asiakaspalautteen ja data-analyysin hyödyntämiseen ketterästi ja nopeasti. Vanhat ja hierarkkiset organisaatiorakenteet eivät toimi reaaliaikaisessa bisneksessä. Tuotteita ja palveluita ei enää kehitä yksi yritys, vaan kasvavassa määrin yhteistyöyritysten verkosto, jossa kukin yritys tarjoaa eri osasia vanhoista ja juuri kehitetyistä tuotteista luoden näin uuden ja entistä houkuttelevamman tarjonnan asiakkaille.

Kehitystyön tehokkuus on kasvanut joillakin N4S-yrityksillä jopa 250%.

Infrastruktuurin tehokkuus parantui 50% pilvipalveluiden myötä ja lisäksi riippuvuudet ylläpidon ulkopuoliseen tukeen vähentyivät 50%. Vapaan lähdekoodin ohjelmistoihin siirtyminen vähensi lisensioitujen tuotteiden kustannuksia 30%.

Joillakin N4S-yrityksillä tuotteiden testaus on nopeutunut jopa 500%, koska testausta ei tarvitse enää tehdä manuaalisesti. Lopullisen koodin testausaika on lyhentynyt kuukaudesta kahteen viikkoon. Toimituskyky on yhdellä yrityksellä tiimistä ja tuotteesta riippuen lyhentynyt kvartaaleista ja viikoista pariin päivään tai jopa tunteihin. Tulos on samanlainen, jonka koneenrakennusyritykset toteuttivat DIMECCin I&N-ohjelmassa vuonna 2012. Nyt on todistettu, että DIMECCin toimintatavoilla yritykset voivat radikaalisti ja toimialasta riippumatta lyhentää suunnittelusykliä ideasta tuotteeksi ja markkinoille.

“DIMECCin N4S -ohjelmassa otettiin reilua etukenoa perusdigitalisaation jälkeiseen aikaan, jossa liiketoimintaa leimaa erittäin nopea datalähtöinen kokeilukulttuuri ja johon kuuluu myös yritysten sisäisten startupien pystyttäminen. N4S-ohjelman opeilla voivat myös muut suomalaiset ohjelmistointensiiviset yritykset ottaa loikan maailmanluokan toimijoiksi, ” toteaa N4S-ohjelman Focus Area Director Janne Järvinen F-Securelta.

N4S-ohjelman tulokset ja ohjeet: http://www.n4s.fi/en/treasure-chest-for-business/

Artikkelit: http://www.n4s.fi/publication/

Janne Järvinen, DIMECC N4S ohjelmapäällikkö, F-Secure Oyj, 040 754 4738, janne.jarvinen@f-secure.com

Ülo Parts, EVP Operations, DIMECC Oy, 050 483 7311, ulo.parts@dimecc.com

”Historiallinen linjaus” — Itseohjautuvien laivojen testaus voidaan aloittaa laajasti: Suomi ja One Sea -ekosysteemi edelläkävijöitä13.6.2018 18:00Tiedote

Tänään hyväksytty historiallinen lakimuutos avaa mahdollisuuden testata itseohjautuvaa meriliikennettä, aluksia ja teknologioita. Maailman ensimmäinen kaikille avoin testialue Eurajoen edustalla saa näin vauhtia. Jaakonmereksi ristittyä testialuetta hallinnoi ja valvoo DIMECC Oy, joka johtaa huippuyritysten kansainvälistä One Sea -ekosysteemiä. ”Hallituksen linjaus on historiallinen ja visionäärinen”, kiittää DIMECC Oy:n toimitusjohtaja Harri Kulmala.

Taas tukku tohtoreita töihin! Tekoälyä, koulutusta… PoDoCo-ohjelma onnistunut hienosti: Yrityksiin siirtyneiden tohtorien määrä kipuaa jo kohti sataa8.6.2018 10:10Tiedote

Tohtoreita ja yrityksiä yhdistävä Post Docs in Companies -ohjelma on siivittänyt jo 82 tohtoria elinkeinoelämän palvelukseen. Työllistyneiden tohtoreiden myötä niin pienet kuin suuretkin suomalaisyritykset saavat tuoretta tutkimusosaamista innovaatioitaan vauhdittamaan. Kevään apurahahakukierroksella rahoitettiin 16 uutta tohtorien ja yritysten yhteistyöprojektia.

Tekoäly teollisuudessa siivittää suomalaisyrityksiä maailmalla ja parantaa kansantalouttamme - DIMECCin LIFEX-ohjelma kasvaa uudella MIDAS-tekoälyprojektilla kolminkertaiseksi5.6.2018 10:00Tiedote

Tekoälyn soveltaminen Suomen teollisuudessa on lisääntymässä merkittävästi. DIMECC Oy:n kaksi vuotta sitten käynnistynyt LIFEX-ohjelma kolminkertaistui laajuudeltaan, kun teollisuus aloitti sen puitteissa uuden tekoälyyn keskittyvän MIDAS-projektin. Mukana ovat muun muassa Glaston, Novatron, Nokia Technologies, Epec ja Tampereen teknillinen yliopisto.

Europe’s most extensive Innovator joins Europe’s most effective Innovator – Demola and 700 000 Students join DIMECC to Boost Industrial Renewal28.5.2018 10:30Tiedote

Students now have the opportunity to join the work of DIMECC Ltd, the most effective innovator in Europe and the most important innovation platform of the Finnish Industry. The forerunner of digital transformation, DIMECC, has bought a minority share of Demola Global Ltd, the most extensive facilitator of business renewal in the EU. ‘DIMECC and Demola together have a unique capacity to creatively disrupt and boost industrial renewal, with extreme speed as well as through our enduring cooperation platform’, praises CEO Harri Kulmala of DIMECC.

Opiskelijat pääsevät mukaan koko Euroopan tehokkaimman innovoijan ja Suomen teollisuuden tärkeimmän innovaatioalustan DIMECC Oy:n työhön. Digitaalisen murroksen edelläkävijä DIMECC on ostanut vähemmistöosuuden Demola Global Oy:stä, joka on laajin yritysten uusiutumista fasilitoiva innovaatioalusta koko EU:ssa. "DIMECCin ja Demolan yhdistäminen merkitsee Suomelle ainutkertaista mahdollisuutta luoda teollisuudelle sekä nopeaa että pitkäkestoista yhteistyöalustaa", kiittää DIMECCin toimitusjohtaja Harri Kulmala.

Tuhannet miljardit sensorit ohjaavat pian teollisuutta, josta DIMECC tekee älykkäämmän ja tuottavamman - Maailman IoT-huiput kokoontuvat perjantaina Nokialle Espooseen23.5.2018 15:01Tiedote

Maailman suurin ja vaikutusvaltaisin digitaalisuuden edistämiseen globaalisti keskittynyt järjestö, Industrial Internet Consortium (IIC), järjestää Suomessa huipputason tilaisuuden. DIMECC Intelligent Industry järjestää yhteistyössä IIC:n kanssa perjantaina Espoossa tapahtuman, jossa etsitään suuntaa digitalisoituvan teollisuuden tulevaisuudelle. ”On merkittävä tunnustus Suomen digitaaliselle osaamiselle, että IIC on valinnut juuri Suomen”, kiittää DIMECCin johtaman Intelligent Industry -ekosysteemin vetäjä Antti Karjaluoto.