Säästöt jopa kymmeniä miljoonia euroja: DIMECCin teknologiaohjelma nopeutti yritysten tuotekehitystä jopa 250%

Nelivuotinen IT-alan teknologiaohjelma DIMECC Need for Speed (N4S) lyhensi merkittävästi ohjelmaan osallistuneiden tuotesykliä. Tuotekehityksen nopeus tehostui joillakin jopa 100-250% laadun kärsimättä. Tämä on näkynyt myös parantuneena toimituskykynä ja asiakastyytyväisyytenä. Teknologiaohjelman ansiosta kuuden ison DIMECCin omistajayrityksen (Nokia, Tieto, Ericsson, Elisa Appelsin, F-Secure ja Bittium) yhteenlasketut säästöt vuositasolla ovat 40,7 miljoonaa euroa. Koska DIMECC on avoin ekosysteemi, jokainen Suomessa toimiva yritys voi päästä samoihin tuloksiin.

Lehdistötiedote 5.7.2017

N4S-ohjelmassa 40 Suomen johtavaa ohjelmistointensiivistä yritystä ja tutkimusorganisaatiota kokeilivat käytännössä reaaliaikaisia liiketoimintamalleja. N4S-ohjelma kokosi kokemuksensa ja tuloksensa mittavaksi kokoelmaksi ohjeita ja työkaluja, jotka ovat kaikkien saatavilla. Ohjelman sivustolla oleva N4S aarrearkku – N4S Treasure Chest auttaa yrityksiä hyödyntämään digitalisaation mahdollisuuksia ja neuvoo myös mitä tehdä digitalisaation jälkeen. Ohjelma julkaisi myös kolme opaskirjaa ja yhteensä 268 tieteellistä artikkelia.

Kilpailukykyinen ohjelmistointensiivinen teollisuus perustuu jatkuvan asiakaspalautteen ja data-analyysin hyödyntämiseen ketterästi ja nopeasti. Vanhat ja hierarkkiset organisaatiorakenteet eivät toimi reaaliaikaisessa bisneksessä. Tuotteita ja palveluita ei enää kehitä yksi yritys, vaan kasvavassa määrin yhteistyöyritysten verkosto, jossa kukin yritys tarjoaa eri osasia vanhoista ja juuri kehitetyistä tuotteista luoden näin uuden ja entistä houkuttelevamman tarjonnan asiakkaille.

Kehitystyön tehokkuus on kasvanut joillakin N4S-yrityksillä jopa 250%.

Infrastruktuurin tehokkuus parantui 50% pilvipalveluiden myötä ja lisäksi riippuvuudet ylläpidon ulkopuoliseen tukeen vähentyivät 50%. Vapaan lähdekoodin ohjelmistoihin siirtyminen vähensi lisensioitujen tuotteiden kustannuksia 30%.

Joillakin N4S-yrityksillä tuotteiden testaus on nopeutunut jopa 500%, koska testausta ei tarvitse enää tehdä manuaalisesti. Lopullisen koodin testausaika on lyhentynyt kuukaudesta kahteen viikkoon. Toimituskyky on yhdellä yrityksellä tiimistä ja tuotteesta riippuen lyhentynyt kvartaaleista ja viikoista pariin päivään tai jopa tunteihin. Tulos on samanlainen, jonka koneenrakennusyritykset toteuttivat DIMECCin I&N-ohjelmassa vuonna 2012. Nyt on todistettu, että DIMECCin toimintatavoilla yritykset voivat radikaalisti ja toimialasta riippumatta lyhentää suunnittelusykliä ideasta tuotteeksi ja markkinoille.

“DIMECCin N4S -ohjelmassa otettiin reilua etukenoa perusdigitalisaation jälkeiseen aikaan, jossa liiketoimintaa leimaa erittäin nopea datalähtöinen kokeilukulttuuri ja johon kuuluu myös yritysten sisäisten startupien pystyttäminen. N4S-ohjelman opeilla voivat myös muut suomalaiset ohjelmistointensiiviset yritykset ottaa loikan maailmanluokan toimijoiksi, ” toteaa N4S-ohjelman Focus Area Director Janne Järvinen F-Securelta.

N4S-ohjelman tulokset ja ohjeet: http://www.n4s.fi/en/treasure-chest-for-business/

Artikkelit: http://www.n4s.fi/publication/

Janne Järvinen, DIMECC N4S ohjelmapäällikkö, F-Secure Oyj, 040 754 4738, janne.jarvinen@f-secure.com

Ülo Parts, EVP Operations, DIMECC Oy, 050 483 7311, ulo.parts@dimecc.com

Suomalainen DIMECC on globaalin innovaation huipulla 2025, visioi Rolls-Roycen Sauli Eloranta: ”DIMECC on teollisen innovaation yhtenäisin ja luotetuin kumppani”30.10.2017 18:00Tiedote

DIMECCin vuosiseminaari lähti maanantaina vauhdikkaasti liikkeelle, kun Rolls-Roycen teknologiajohtaja Sauli Eloranta maalasi Suomen teollisuuden merkittävimmän innovaatiotoimijan tulevaisuutta. Elorannan mukaan DIMECCin omistajat muodostavat niin ainutlaatuisen ekosysteemin, että sillä on Suomessa parhaat edellytykset nousta digitalisoituvan teollisuuden globaalin innovoinnin kärkeen.

MPIDEA 2017 -voittajan SFTecin menestys jatkuu: valittu valtion kärkihankkeeksi30.10.2017 12:00Tiedote

SFTec Oy:n Demotehdas-konsepti pk-yritysten osaamisen ja innovaatioiden yhdistämiseksi on valittu yhdeksi valtion kärkihankkeeksi ravinteiden kierrätyksessä. Oululaisen yrityksen menestystä pohjusti jo viime toukokuussa voitettu teollisuuden MPIDEA-ideakilpailu, joka toi yritykselle näkyvyyttä, uskottavuutta ja kontakteja. Seuraava MPIDEA-voittaja valitaan keväällä 2019. Voiton tänä vuonna pokannut Juha Roininen on mukana tänään maanantaina MPIDEA:n järjestäjän DIMECCin vuosiseminaarissa.

Uusi FLEX-ohjelma jatkaa Euroopan tuottavinta innovointia: Metalliteollisuutemme digitalisaatioon lisävauhtia30.10.2017 09:00Tiedote

Suomen johtava innovaatiotoimija DIMECC edistää joustavan ja päästöttömän metallin valmistusta. Syksyllä vauhtiin päässeen FLEX-ohjelman tavoitteena on tuottaa innovaatioita ja luoda uutta liiketoimintaa sekä vahvistaa ekosysteemiä, joka muodostuu metallien valmistajista, yliopistoista, tutkimuslaitoksista ja pk-yrityksistä. DIMECCin innovaatio-ohjelmat on mitattu Euroopan tehokkaimmiksi: sijoitettu euro on tuottanut itsensä takaisin 20-kertaisesti ja pk-yritysten innovointikapasiteetti on kolminkertaistunut. DIMECC esittelee tuloksellisia ohjelmiaan tänään ja huomenna vuosiseminaarissaan Turussa.

MEDIAKUTSU/ Muistutus: Euroopan tehokkain innovoija DIMECC palkitsee parhaat innovaatiotulokset vuosipäivillään Turussa 30.–31.10.: Tulevaisuus tekeillä, tulokset tutkassa30.10.2017 08:00Kutsu

Suomen johtava innovaatiotoimija DIMECC esittelee tuloksiaan Turussa Radisson Blu Marina Palace hotellissa 30.–31.10. pidettävässä vuosiseminaarissa. DIMECCin 10. vuosiseminaari kokoaa yhteen lähemmäs 200 teollisuusvaikuttajaa niin yrityksistä, akateemisesta maailmasta kuin koko suomalaisesta innovaatiokentästäkin. Parasta tulosta innovaatio-ohjelmista etsitään DIMECC Prize -kilpailussa maanantai-iltana.

MEDIAKUTSU: Euroopan tehokkain innovoija DIMECC palkitsee parhaat innovaatiotulokset vuosipäivillään Turussa 30.–31.10.: Tulevaisuus tekeillä, tulokset tutkassa27.10.2017 18:30Kutsu