Safkasynttärit Suomelle - lasten villiruokajuhlat 100-vuotiaalle!

Miten lapset juhlivat satavuotiasta Suomea? Tuhannet lapset eri puolilla Suomea järjestävät 4H-kerhoissa Safkasynttärit Suomelle -tapahtumia, joissa he juhlivat maamme satavuotista itsenäisyyttä yhdessä kutsuvieraittensa kanssa villiruokateemalla. Lapset suunnittelevat ja toteuttavat synttäritapahtumat itse ja kutsuvat juhliin esimerkiksi vanhempiaan, isovanhempiaan, koulukavereitaan, kuntalaisia ja kuntapäättäjiä.

Onnea Suomi 100! Lasten Safkasynttäreillä skoolataan mustikkaisella juhlajuomalla.Pirteä juoma syntyy kätevästi marjoista valmistetusta siirapista, kivennäisvedestä ja sitruunalimonadista. Ohje löytyy 4H:n TOP-tehtäväsivustolta teemasta Safkasynttärit Suomelle. Kuva: Kati Laszka.

Toukokuu on lasten Suomi 100 -juhlaa
Jokainen kerho luo juhlista itsensä näköisen - osa 4H-yhdistyksistä järjestää suuremmat yhteisjuhlat paikallisten kerhojen kesken, ja osa kerhoista järjestää pienet juhlat omin voimin tai muutaman kerhon yhteistoimintana. Tähän mennessä jo lähes kaksisataa 4H-yhdistystä eri puolilla Suomea on ilmoittanut järjestävänsä Safkasynttärit. Pääosa juhlatapahtumista järjestetään toukokuussa, mutta juhlia voi koko vuoden.

Idea Safkasynttäreihin lähti paikallisten 4H-yhdistysten toiveesta juhlistaa suomalaista luontoa yhdessä lasten kanssa. Juhlissa syödään yhdessä ja pöytä katetaan suomalaisen kevään parhailla herkuilla, kuten nokkossipseillä, vuohenputkimuffinsseilla ja villiyrttismoothieilla. Villiruokareseptejä täydentävät kotimaisista marjoista tehtävät makeat herkut ja kupliva juhlajuoma.

Ruokakasvatusta lapsille
Safkasynttäreiden avulla lapset tutustuvat oman tekemisensä ja oivallusten kautta Suomen historiaan ja erityisesti ruoan tuotantoon ja luonnosta saataviin raaka-aineisiin.

Suomen 4H-liitto on yrittäjyyskasvatuksen ohella merkittävä kasvattaja ruokaan liittyvissä asioissa. Ruokakasvatus on vahvasti esillä suuressa osassa 4H-toimintaa - kokkausta ja muitakin ruokaan liittyviä asioita opetellaan kerhoissa ja Ruokakouluissa. Lisäksi nostamme ruokaa ja ruokakasvatusta esiin erilaisten teemojen ja kilpailujen avulla. Tämän vuoden erikoisuutena 4H-toiminnassa ovat Safkasynttärit.

Safkasynttärit ovat osa Suomi 100 -ohjelmaa ja mukana Syödään yhdessä -hankkeessa.

Lisätietoja

Valtakunnallisesti lisätietoja saa 4H-liitosta Virpi Skipparilta. Alueellisesti 4H-toiminnasta ja Safkasynttärit-tapahtumista lisätietoja antavat aluejohtajat, joiden yhteystiedot alla.

Safkasynttäreistä 4H-liiton verkkosivuilla: http://www.4h.fi/tekemista/kerhot/safkasynttarit-suomelle/

Safkasynttäreiden kuvapankki median käyttöön: https://suomen4hliitto.kuvat.fi/kuvat/Safkasyntt%C3%A4rit/

Villiruokaohjeita ja ohjeita juhlien järjestämiseen: https://www.toptehtavat.fi/task/theme/14554/safkasynttarit-suomelle

Ruokailoa ruokakasvatuksella -blogiteksti: http://www.4h.fi/ajankohtaista/organisaatio-blogi/ruokailoa-ruokakasvatuksella/

Sähköpostit ovat muotoa etunimi.sukunimi@4h.fi

Virpi Skippari
kehityspäällikkö
p. +358 44 783 0302
Twitter: @vskippari

Anna-Kaisa Wuotila
4H Lappi, Rovaniemen toimipiste
Ukkoherrantie 15 B 18
96100 Rovaniemi
p. +358 40 095 0224
Twitter: @annakaisaw

Alueellinen yhteistyö Lapin maakunnassa.

Maria Isolahti
4H Pohjois-Pohjanmaa ja Kainuu, Oulun toimipiste
Uusikatu 57-59 as. 207
90120 Oulu
p. +358 44 556 9138
Twitter @MariaIsolahti

Alueellinen yhteistyö Pohjois-Pohjanmaalla ja Kainuussa.

Riitta Huhtala
4H Pohjanmaa ja Keski-Suomi, Kokkolan Kälviän toimipiste
Kälviäntie 24 E
68300 Kälviä
p. +358 40 071 8963
Twitter @RiittaHuhtala

Alueellinen yhteistyö Keski- ja Etelä-Pohjanmaan sekä Keski-Suomen maakunnissa.

Kari Kuokkanen
4H Itä-Suomi, Joensuun toimipiste
Rantakatu 26 4.krs
80100 Joensuu
p. +358 50 570 7433

Alueellinen yhteistyö Pohjois-Karjalan-, Pohjois-Savon- ja Etelä-Savon maakunnissa.

Päivi Kiviranta
4H Länsi-Suomi, Tampereen toimipiste
PL 97, 33101 Tampere
Käyntiosoite:
Näsilinnankatu 48 D
p. +358 44 783 0320
Twitter @PKiviranta

Alueellinen yhteistyö Pirkanmaan, Hämeen ja Satakunnan maakunnissa.

Helena Herttuainen
4H Etelä-Suomi, Riihimäen toimipiste
Kauppakuja 5 A 34
11100 Riihimäki
p. +358 50 441 8636
Twitter @HHerttuainen

Alueellinen yhteistyö Varsinais-Suomen, Uudenmaan, Päijät-Hämeen, eteläisen Kanta-Hämeen, Kymenlaakson ja Etelä-Karjalan maakunnissa.

4H:n Satosankarit-marjanvälitys työllisti lähes 500 nuorta vuonna 202028.10.2020 08:41:49 EETTiedote

4H-järjestön Satosankarit on metsämarjojen ostoon ja välitykseen sekä nuorten työllistämiseen liittyvää toimintaa, joka käynnistyi 49 marja-asemalla kesällä 2020. Eri puolella Suomea 4H-yhdistysten ylläpitämillä marja-asemilla ostettiin ja välitettiin kotimaista mustikkaa ja puolukkaa. Paikallisesti perustettiin keruurinkejä, joissa nuoria ja muitakin ensikertalaisia opastettiin ja innostettiin ansiotulojen hankkimisessa metsämarjoja poimimalla.

Oulun seudun nuoret saivat 10 000 taimen istutusurakkansa päätökseen – Kynkäänsuolle nousi Kiitollisuuden metsä11.6.2020 14:05:55 EESTTiedote

Pottiputki sujahtaa maahan ja taas yksi 10 000 männyntaimesta pääsee aloittamaan juurtumisensa Kynkäänsuolla. Yli-Iissä, Tannilan kylässä sijaitseva Kynkäänsuo on yksi Suomen 4H-liiton Taimiteko-toimintamallin tämän kesän 23:sta istutuskohteesta. Tämän kesän uudet hiilinielut ovat tarjonneet töitä yli 200:lle nuorelle. Kynkäänsuon Kiitollisuuden metsä sai lähes 200 hakemusta, joista kahdeksan tuli valituksi.