Sähköä voi säästää joulunakin – lue asiantuntijan vinkit myös sähköongelmiin

Joulun alla voi ilmetä monenlaista sähköongelmaa: sulakkeita voi palaa, viimevuotinen valosarja ei toimi tai sähköt saattavat katketa kokonaan kesken päivän. Kaikkia sähkövikoja ei kannata yrittää korjata itse, vaan on turvallisempaa kääntyä ammattilaisen puoleen.

Kuvituskuva: Pixhill.

“Vaativammat sähkötyöt on aina syytä jättää ammattilaiselle, sillä maallikkojen asennukset ovat aina sähköturvallisuusriski. Vaaraa voi aiheutua niin tekijälle kuin ympäristöllekin. Joskus sähkötöiden asianmukaisuutta joudutaan selvittelemään myös tavarantarkastajan avulla”, kertoo Keskuskauppakamarin tavarantarkastajalautakunnan sihteeri, lakimies Raisa Harju.

Sähkötekniikkaan erikoistuneen, Keskuskauppakamarin hyväksymän tavarantarkastajan (HTT) Jukka Itkosen mukaan sähköongelmat tulevat usein esiin silloin, kun sähkön käyttö on suurimmillaan, kuten joulun pyhinä.

”Keittiöiden pistorasiat voivat olla kaikki parin sulakkeen takana, jolloin sulake palaa jo muutaman suuritehoisen laitteen ollessa yhtä aikaa päällä. Pääsulake voi palaa, jos kulutus on jaettu epätasaisesti pääsulakkeiden kesken”, Itkonen sanoo.

Itkonen kannustaakin teettämään sähköremontteja, mikäli asennuksissa ilmenee ongelmia.

“Varsinaisia sähkötöitä saa tehdä vain sähköalan ammattilainen. Siinä on kyse paitsi henkilöturvallisuudesta myös paloturvallisuudesta. Jos sähköön ei ole perehtynyt lainkaan, kannattaa pitäytyä lampun ja sulakkeen vaihdossa”, Itkonen sanoo.

Sähköasennuksia kannattaa päivittää uusien käyttötarpeiden mukaan. Joulunaikaan tyypillisiä tarpeita ovat lisäpistorasiat ja johdotukset valosarjoille.

“Valosarjat kannattaa huomioida jo rakentamisvaiheessa sijoittamalla pistorasioita sinne missä valosarjoja tullaan käyttämään. Rasiat voidaan suunnitella hämäräkytkimen ohjaamiksi, jolloin valosarjat ovat päällä vain pimeän aikaan”, Itkonen sanoo.

Itkosen mukaan valosarjoja laitellessa voi käydä joskus niin, että valosarja ei syty tai syttyy, mutta jää vilkkumaan. Syy voi tällöin olla valosarjan vioittumisessa tai muuntajien ja valosarjojen yhteensovittamisessa: kesävarastoinnin jälkeen oikeat laitteet eivät löydäkään toisiaan. Tämän ongelman välttää niputtamalla laitteet yhteen tai merkitsemällä ne selvästi.

“Laajoissa koristevalaistuksissa ongelmia syntyy puolestaan jatkoroikkien kanssa. Harvassa rakennuksessa on pistorasioita siten, että pärjätään ilman jatkojohtoja. Ympäri rakennusta ja jopa maassa viedyt roikkajohdot ovat sähköturvallisuusriski”, Itkonen kertoo.

“Kannattaakin aina tarkastaa jatkojohdon kunto ennen käyttöä ja huolehtia ettei pistorasia tai pistotulppa joudu vetorasitukseen. Maan pinnalle tai puihin viriteltyjä jatkojohtoja tulisi välttää täysin. Samoin jatkojohtojen tulisi aina olla ulkokäyttöön tarkoitettuja”, Itkonen jatkaa.

Säästä sähköä pienitehoisilla LED-lampuilla

Itkosen mukaan sähkönkulutuksesta voi säästää joulunakin pienillä muutoksilla, kuten esimerkiksi ajoittamalla suuritehoisten laitteiden käyttö yöaikaan tai vaihtamalla vanhat hehkulamppua käyttävät valosarjat uudempiin LED-valosarjoihin. LED-lamput ovat lisäksi paloturvallisempi vaihtoehto, sillä ne eivät kuumene hehkulampun tapaan.

“Led-valosarjat ovat hyvin pienitehoisia. Tavanomaisen 3,6 watin valosarjan sähkönkulutus maksaa puolessa vuodessa alle kahden euron”, Itkonen vinkkaa.

Miten toimin, jos vastaan tulee ilman ammattitaitoa tehty tai omasta mielestä vaarallinen sähkötyö?

• Poista sulake/kytke sulakeautomaatti pois päältä ja irrota kaikki sulakeryhmän sähkölaitteet pistorasioista.
• Ota yhteys sähköurakoitsijaan, joka tekee asennuksen vaarattomaksi. Asennuksen tehnyt urakoitsija on korjausvelvollinen. Jos asentajasta ei ole tietoa, on kuntoon laittaminen kustannettava itse.
• Sähkötöiden asianmukaisen asennuksen tarkastuksen voi tilata esimerkiksi Keskuskauppakamarin hyväksymältä tavarantarkastajalta (HTT).
• Vakavissa virheissä ota suoraan yhteys Tukesiin ja tee tutkintapyyntö.

Kuvituskuva: Pixhill.

Pakkanen voi tehdä hallaa putkille vanhoissa taloissa – vältä putkirikot tavarantarkastajan vinkeillä  14.1.2021 07:00:00 EETTiedote

Pakkaskeleillä on hyvä muistaa, että jo kymmenen asteen pakkaset voivat aiheuttaa ongelmia putkistoille vanhoissa taloissa ja pientaloissa. Jäätymiset alkavat kuitenkin useammin silloin, kun pakkasta on parikymmentä astetta. LVI-alaan erikoistunut, Keskuskauppakamarin hyväksymä tavarantarkastaja (HTT) Arto Krootila kertoo vinkit putkirikkojen ehkäisemiseen.

Keskuskauppakamari: Lopputulos ratkaisee, mikä maa selviää koronasta voittajana – rokotusjärjestys ei saa olla hidaste12.1.2021 07:00:00 EETTiedote

Vaikka Suomi on pärjännyt maailmanlaajuisesti tarkasteltuna covid-19:n kanssa hyvin, lopputulos eli yhteiskunnan avautuminen ja normaalin elämän jatkuminen on se, mikä lopulta ratkaisee. Jos Suomi tulee koronasta ulos muita maita myöhemmin, ei alun hyvällä menestyksellä koronan hoidossa ole mitään merkitystä, muistuttaa Keskuskauppakamarin varatoimitusjohtaja Anne Horttanainen.

Tavarantarkastuksia kysyttiin aiempaa enemmän koronavuonna 2020 - etenkin sisäremontit työllistivät tavarantarkastajia31.12.2020 08:50:00 EETTiedote

Noin kolmannes Keskuskauppakamarin kyselyyn vastanneista hyväksytyistä tavarantarkastajista (HTT) kertoo tarkastuskyselyiden lisääntyneen koronavuonna. Kuluneen vuoden aikana tarkastuksia tehtiin erityisesti kodissa tehtyihin remonttityösuorituksiin. Myös ajoneuvoissa ja koneissa olleita vikoja ja niiden aiheuttajia selviteltiin tavarantarkastajan avulla.

Kauppakamarien koronakyselyt: Koronavuosi kohteli toimialoja eri lailla – majoitus- ja ravitsemusalalla synkintä, teollisuus ja kauppa pärjäsivät keskimääräistä paremmin, rakentaminen vasta odottaa huonoimpia aikoja30.12.2020 07:00:00 EETTiedote

Koronavuosi kohteli yrityksiä ja toimialoja eri tavoin. Koronaepidemian takia hyvin iso osa yrityksistä on ollut vaikeuksissa, mutta toiset vielä suuremmissa vaikeuksissa kuin toiset. Kauppakamareiden maalis-joulukuun aikana jäsenyrityksille tekemistä laajoista kyselyistä selviää, että epidemia on kohdellut kaltoin erityisesti pieniä yrityksiä kaikilla toimialoilla. Toimialoista pahimpia kärsijöitä on ollut majoitus- ja ravitsemusala.