Sähköankerias Raipe nielaisi taskulampun

”Äkkiseltään asia saattoi kuulostaa pilapuhelulta tavoitellessani praktiikkaa, joka pystyisi ottamaan vastaan kiireellisen, hieman eksoottisen ja potentiaalisesti hengenvaarallisen potilaan. Lopulta Yliopistollinen eläinsairaala Viikissä näytti vihreää valoa, kun eläinlääkäri Okko Sukura lupasi tehdä parhaansa Raipen hyväksi. Konsultoimme lisäksi SEA LIFEn kalaeläinlääkäriä Raipen nukuttamiseen liittyvissä asioissa, samalla kun eläintenhoitotiimi valmisteli siirtoon ja nukuttamiseen tarvittavat välineet”, kertoo SEA LIFE:n intendentti Markus Dernjatin.
”Käytössämme oli onneksi myös tieteellinen artikkeli, joka käsitteli sähköankeriaan nukutuksen aikaista sähköntuottoa. Artikkelin pohjalta uskalsimme käsitellä kalaa kevyemmillä varusteilla ja instrumenttien, kuten endoskoopin, vaurioitumista ei tarvinnut pelätä. Raipen saavuttua Viikkiin eläinlääkäri Okko Sukura ryhtyi toimeen rivakasti ja lukuisten vaiheiden jälkeen taskulamppu saatiin lopulta ulos kalan vatsasta. Raipe vietti operaatiopöydällä noin puoli tuntia, saaden välillä hapekasta vettä ruiskupullosta kiduksiinsa. Heräämössä Raipea elvyteltiin lisähapella vielä puolisen tuntia. Raipen herääminen oli tietysti liikuttava hetki kaikille operaatioon osallistuneille”, toteaa Markus Dernjatin.
Sähköankeriaat saalistavat sähköaistinsa avulla, ja metalliesineiden tiedetään kiehtovan niitä suuresti. Metallinen, patterilla varustettu ja päällä ollut taskulamppu lienee tuntunut Raipen mielestä vastustamattomalta herkulta. SEA LIFE on tarkastanut altaan huoltoon liittyviä käytäntöjä, jotta vastaavalta vältytään jatkossa.
Raimo Helmisen mukaan nimetty sähköankerias Raipe on saanut maailmanlaajuistakin julkisuutta. Raipen tiedetään poltelleen mm. SEA LIFEn sulakkeita ja sytytelleen joulukuusen valoja jo useana vuonna peräkkäin. Nyt jouluvalot vilkkuvat Raipen altaalla ainakin loppiaiseen asti. Keskus on suljettuna jouluaattona ja joulupäivänä, mutta muuten näyttely on auki vuoden ympäri.

Markus Dernjatin
intendentti

09 5658 200, info@sealife.fihttp://www.sealife.fi

Merimaailma SEA LIFE on Suomen johtava akvaario ja yksi Helsingin suosituimmista elämyskohteista. SEA LIFE tarjoaa kävijöille elämyksiä ja tietoa vedenalaisesta elämästä ja sen suojelun tärkeydestä. SEA LIFEssa vierailee noin 250 000 kävijää vuosittain. SEA LIFE on osa Merlin Entertainments Groupin omistamaa Euroopan-laajuista SEA LIFE -ketjua, joka on maailman suurin yleisöakvaariotuotemerkki. Merlin Entertainments Group on maailman toiseksi suurin elämyskohdetoimija yli 100 elämyskohteella neljällä mantereella ja 23 eri maassa.
www.sealife.fi

KUTSU: MLL:n Lasten ja Nuorten Kuntoutussäätiön uusi monitoimitila avautuu Paimiossa 12.12.20177.12.2017 10:05Tiedote

Merlin’s Magic Wand yhteistyössä SEA LIFE Helsingin kanssa ovat luoneet uuden liikunta- ja monitoimitilan Mannerheimin Lastensuojeluliiton Lasten ja Nuorten Kuntoutussäätiön käyttöön. Monitoimitila sijaitsee Alvar Aallon suunnittelemassa Paimion parantolassa. Kiinteistön omistaa Varsinais-Suomen sairaanhoitopiiri. Liikunta- ja monitoimitila kulkee nimellä Meriaalto-sali.

SEA LIFEn syksy käynnistyy vahvasti suojeluteemalla – kutsu medialle29.9.2017 09:49Kutsu

SEA LIFE Helsinki edistää suojeluteemaa entisestään avatessaan uuden Suojelusaareke-osion. SEA LIFE Trust -säätiön asiamies Andy Bool saapuu keskiviikkona 4.10. kello 10.00 avaamaan uuden Suojelusaareke-osion ja avajaisten kunniaksi säätiö ojentaa ympäristöjärjestö WWF:lle 5000 euron lahjoituksen saimaannorpan suojelutyöhön. Lahjoituksen saapuu vastaanottamaan WWF:n suojelujohtaja Jari Luukkonen. Myös media on tervetullut avajaistapahtumaan.

Kippis ja pulahdus! SEA LIFE Helsinki täyttää 15 vuotta tulevana viikonloppuna - vuosiin on mahtunut niin ennustavia tursaita, temperamenttisia sähköankeriaita kuin syvästi rakastunut vuokkokalapariskunta!16.6.2017 08:02Tiedote

Sea Life Helsinki avasi ovensa yleisölle 15 vuotta sitten, 18.6.2002. Näyttelyn silloiset suurimmat päätähdet olivat viiksihait Bill ja Ben, siilikala Saara sekä paavolipposet, eli murjottajakalat. Suuri spektaakkeli koettiin jo vuonna 2007, kun supersuositut viiksihait Bill ja Ben venähtivät yli odotusten ja muuttivat Saksaan, Oberhausin Sea Lifeen, missä ne vaikuttavat vielä tänäkin päivänä.