Sähköautojen latauspistepakko tuo vaikeuksia pienille taloyhtiöille

Kiinteistöliitto kantaa huolta hallituksen esityksestä sähköautojen latauspistepakon ulottamisesta koskemaan kaikkia yli neljä autopaikkaa käsittäviä taloyhtiöitä. Hallitus antoi torstaina eduskunnalle sähköautojen latauspisteitä koskevan lakiesityksensä, joka sisältää alkuperäiseen EU-direktiiviin verrattuna huomattavia lisäkiristyksiä taloyhtiöiden velvoitteisiin.

Suomenkin EU:ssa hyväksymän rakennusten energiatehokkuusdirektiivin mukaan velvollisuus latauspistevalmiuden rakentamiseen merkittävien korjaushankkeiden yhteydessä koskee kaikkia yli kymmenen autopaikkaa käsittäviä taloyhtiöitä. Tämänkokoisia ja suurempia taloyhtiöitä on Suomessa noin 39 000, ja niissä yhteensä noin 1,4 miljoonaa autopaikkaa. Hallituksen esitys ulottaa velvoitteet koskemaan jo neljän autopaikan taloyhtiöitä tuo sääntelyn piiriin peräti noin 30 000 taloyhtiötä lisää, mutta yhtiöiden pienen koon vuoksi vain 20 prosenttia autopaikkoja lisää.

Kiinteistöliitto pyytää vakavasti huomioimaan erityisesti pienten taloyhtiöiden edellytykset vastata kiristyviin velvoitteisiin aikana, jolloin osalla taloyhtiöistä on muutoinkin vaikeuksia saada rahoitusta välttämättömiin korjaushankkeisiinsa. Pieniä taloyhtiöitä sijaitsee myös kasvukeskusten ulkopuolella, missä sähköautojen latauspisteille ei ole vielä näköpiirissä erityisen suurta tarvetta.

”Ilmastonmuutoksen torjuminen on tärkeä tavoite, jonka edistämisessä olemme mielellämme mukana. Sähköautojen latauspistepakko tässä laajuudessa toteutettuna ei kuitenkaan kestävällä tavalla edistä tavoitetta, vaan saattaa jopa vesittää taloyhtiöiden mahdollisuuksia toteuttaa muita energiatehokkuuden parantamiseen tähtääviä korjaushankkeita”, sanoo Kiinteistöliiton toimitusjohtaja Harri Hiltunen.

Kiinteistöliitto kantaa huolta latauspistepakon vaikutuksista myös vuokra-asumiseen esimerkiksi kuntien omistamissa vuokrataloyhtiöissä. Latauspistevalmiuden toteuttaminen lisää vuokranantajan kustannuksia, jotka väistämättä päätyvät myös vuokralaisen maksettaviksi kohonneina vuokrakustannuksina.

Hallituksen esityksessä myös hyvää

Hallitus karsi lausuntokierroksella saamansa palautteen myötä lakiesityksestään asukkaalle kaavaillun mahdollisuuden vaatia latauspisteen rakentamista sen jälkeen, kun taloyhtiö on toteuttanut pysäköintipaikkojen latauspistevalmiuden. Kiinteistöliitto piti alkuperäistä kirjausta erittäin ongelmallisena esimerkiksi osakkaiden yhdenvertaisuuden kannalta, ja on siksi tyytyväinen hallituksen päätökseen luopua tällaisesta esityksestä.

Kiinteistöliiton lausunto Hallituksen esityksestä sähköajoneuvojen latausvalmiuksista ja latauspisteistä

Nuohousuudistus ei tuonut suuria muutoksia palveluun13.12.2019 08:35:00 EETTiedote

Nuohousuudistus ei ole nuohouspalvelun käyttäjien mielestä aiheuttanut suuria muutoksia nuohouspalveluun, selviää Kiinteistöliiton jäsentaloyhtiöilleen tekemästä kyselystä. Vastaajista hiukan yli 70 prosenttia oli sitä mieltä, että kuluvana vuonna nuohoojan tilaaminen sujui samoin kuin aiemminkin. Hiukan yli 60 prosenttia vastaajista oli sitä mieltä, että myös nuohouspalvelujen saatavuus on pysynyt ennallaan. Nuohouksen hinta sen sijaan oli noussut noin joka viidennen vastaajan mukaan.

Kiinteistöliiton korjausrakentamisbarometri: Lievää kasvua korjausrakentamiseen vuonna 202028.11.2019 08:55:00 EETTiedote

Korjausrakentamisbarometrin tulokset povaavat varovaista kasvua taloyhtiöiden korjaamiseen vuonna 2020. Kiinteistöliiton korjausrakentamisen Ilmapuntari osoittaa positiivista saldolukua pk-seudulla, muualla Etelä-Suomessa sekä Pohjois-Suomessa. Näillä alueilla oli hienoisesti enemmän vastaajia, jotka ilmoittavat yhtiönsä korjausten olevan ensi vuonna kuluvaa vuotta suurempia kuin niitä, jotka arvioivat korjausten supistuvan.

Osakas, huomioi postilakko ja ilmoita taloyhtiölle sähköpostiosoitteesi yhtiökokouskutsua varten!25.11.2019 15:13:01 EETTiedote

Postilakko aiheuttaa huolta niissä taloyhtiöissä, joissa yhtiökokouskutsu on toimitettava lakon aikana. Laki velvoittaa toimittamaan yhtiökokouskutsun osakkaille viimeistään kahta viikkoa ennen kokousta. Lakon aikana olisi sekä taloyhtiön että osakkaan edun mukaista lähettää kutsu perinteisen postin sijasta sähköpostilla. Tämä kuitenkin edellyttää sitä, että osakas ilmoittaa oman sähköpostiosoitteensa taloyhtiölle nimenomaan yhtiökokouskutsun toimittamista varten.