Sähköautojen myynti vauhdissa, latauspisteistä pulaa

Liikennekäytössä olevien sähkö- ja hybridiautojen kanta kasvoi viime vuonna Suomessa 88 prosenttia. Ladattavia autoja oli yhteensä 55 323 kappaletta. Ennusteiden mukaan kasvu jatkuu ja määrä moninkertaistuu. Suomen hallituksen kaavailemat hiilineutraalisuuden vaateet edellyttävät, että ensi vuosikymmenellä polttomoottorien sijaan autot kulkisivat pääosin sähköllä.

Lempäälässä sijaitsevassa Lempon Parkissa on yksi Suomen suurimpia sähköautojen latauskeskittymiä. Parkkisähkön ja Finnparkin yhteistyönä toteuttama järjestelmä mahdollistaa yli 150 auton yhtäaikaisen lataamisen tai perinteisten polttomoottoriautojen lämmittämisen.

Finnparkin ja Parkkisähkön yhteistyö helpottaa sähköautojen latausta

Sähköautojen käyttö edellyttää toimivaa latauspisteverkostoa, jollaista Suomessa ei vielä riittävässä määrin ole. Latauspaikkoja on vielä liian vähän. Finnparkin tavoitteena on tuoda Moovyn kaltainen asiakaskokemus myös latauspalveluihin. Finnparkin ja Parkkisähkön yhteistyö tuo osaltaan apua tähän ja kasvattaa latauspisteiden määrää.

Finnpark on Suomen johtavia parkkipaikkojen operoijia. Finnparkin hallinnassa on kymmeniätuhansia parkkipaikkoja. Uusiin kohteisiin tehdään latausvalmius jo rakennusvaiheessa, mutta vanhempiin parkkihalleihin tai -alueille joudutaan rakentamaan pisteitä jälkikäteen.

Lempon Parkki mallina yhteistyöhön

Parkkisähkö Oy toimitti 151 latauspistettä Lempon Parkkiin. Tämä Lempäälä-talon yhteydessä toimiva kunnallinen parkkitalo avasi ovensa vuoden 2021 alussa. Pysäköintioperaattorina toimii Finnpark, joka on valinnut Parkkisähkön kohteen latausratkaisun yhteistyökumppaniksi.

Lempon Parkin pysäköintilaitoskokonaisuus rakentuu kolmesta osasta, joista yksi on Lempäälä-talon alla, yksi Lempäälä-talon pohjoispuolella ja yksi eteläpuolella.

”Lataukseen liittyvät ratkaisut ovat osa sujuvaa pysäköintiä. Latauspisteitä tarvitaan, jotta asiakkaiden tarpeet tyydytetään. Lempon Parkkiin valitsimme Parkkisähkön yhteistyökumppaniksi, koska heidän ratkaisunsa oli sopiva tähän kohteeseen”, sanoo Finnparkin Erik Fallström.

Lempäälän kunta kilpailutti pysäköintijärjestelmän. Kunta asetti kilpailutuksessa pysäköintihallissa käytettävälle järjestelmälle kovat tekniset tavoitteet. Kokonaisuus sisältää noin 300 autopaikkaa kylmässä tilassa. Tekniseksi ratkaisuksi valittiin Parkkisähkön pikaliittimiin perustuva kaapelointi, joka mahdollistaa eri tehoisten latauslaitteiden liittämisen joustavasti samaan järjestelmään. Sähköautojen lataus ja polttomoottoriautojen lämmitys hoituu samoilla äly-schuko latauslaitteilla. Asiointikysynnän kasvaessa järjestelmää voidaan helposti täydentää tehokkaammilla Type 2 laitteilla.

Älylaitteet helpottavat

Latauspisteiden löytäminen voi olla liikkuvalle sähköautoilijalle haaste, mutta sopivat paikat löytyvät verkkosivuilta ja näppärästi älysovellutuksilla. Pysäköinnin maksu toimii automaattisen rekisteritunnistuksen ja Finnparkin Moovy-palvelun avulla, lataus helposti Parkkisähkön mobiilisovelluksella tai aloituspakkauksen mukana tulevalla RFID-tunnisteella.

Ulkoistettu latauspalvelu helpottaa niin kiinteistön omistajan kuin parkkioperaattorin työtäkin. Parkkisähkö hoitaa kaiken lataukseen, energian käyttöön ja laskutukseen. Asiakas maksaa pelkästään käyttämästään sähköstä.

Parkkisähkö Oy:n pikaliitinkaapelointiin asennettu sähköauton 3,7kW latauslaite latauslaite soveltuu myös perinteisten polttomoottoriautojen lämmitykseen.
Uuden Lempäälä-talon yhteydessä olevassa Lempon Parkissa on yksi Suomen suurimpia sähköautojen latauskeskittymiä. Parkkisähkön ja Finnparkin yhteistyönä toteuttama järjestelmä mahdollistaa yli 150 auton yhtäaikaisen lataamisen tai perinteisten polttomoottoriautojen lämmittämisen.

Parkkisähkö Oy on suomalainen sähköautojen latauspalveluja tarjoava kasvuyritys. Parkkisähkö on kehittänyt sähköautojen latausteknologiaa ja niihin liittyviä tietojärjestelmiä jo viiden vuoden ajan. Parkkisähkö tarjoaa avaimet käteen -periaatteella sähköautojen latauksen kokonaisratkaisuja kiinteistöissä.

Ehrnroothien Atine sijoitti yli miljoonan sähköautojen latausyhtiö Parkkisähköön10.11.2020 09:15:00 EET | Tiedote

Sähköautojen latausyhtiö Parkkisähkö Oy on hankkinut tämän vuoden aikana oman pääoman ehtoista rahoitusta 2 miljoonaa euroa. Rahoituksen turvin yhtiö toteuttaa kasvustrategiaansa ja varmistaa paikkansa nopeasti kasvavilla markkinoilla. Atine Group Oy on ollut sijoittajana Parkkisähkössä mukana jo usean vuoden ajan, mutta tehtyjen sijoitusten myötä on kasvanut suurimmaksi yksittäiseksi omistajaksi.