Sähköinen kauppapaikka uudistaa viljakaupan toimintamallit Suomessa

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK, Svenska lantbruksproducenternas centralförbund SLC sekä Atria, HKScan, Raisio, Agrox, Valio ja Altia ovat päättäneet perustaa sähköisen viljakauppapaikan, Viljatorin. Viljakaupan perinteiset käytännöt uudistava kauppapaikka on laatuaan ensimmäinen maailmassa.

Uuden palvelun avulla sekä ostajayritykset että viljaa myyvät viljelijät saavat parempaa markkinatietoa, pystyvät reagoimaan erilaisiin kysyntä- ja tarjontatilanteisiin ja voivat tehostaa kaupankäyntiään, jolloin laskevat kustannukset tuottavat hyötyä molemmille osapuolille. Palvelu varmistaa erilaisten viljaerien saatavuuden eri markkinatilanteissa, kehittää sopimusviljelyä sekä parantaa viljaerien jäljitettävyyttä. Avoimet rajapinnat tulevat mahdollistamaan uusien palvelujen kehittämisen Viljatorin alustaan. Palvelun toteuttaa FPI Partners.

– Viljatorin visiona on kehittää, tehostaa ja uudistaa viljakauppaa Suomessa ja myöhemmin muilla markkina-alueilla sekä tuottaa alan toimijoille uudenlaisia liiketoimintamahdollisuuksia niin, että koko elintarvikearvoketjun kilpailukyky paranee, sanoo MTK:n toiminnanjohtaja Antti Sahi.

Sähköisessä palvelussa viljelijät asettavat myyntitoimeksiantoja ja viljaa käyttävä teollisuus ostotoimeksiantojaan. Myös viljaa ostavat kotieläintilat voivat käyttää palvelua.

– Myyntitoimeksiantoon määritellään viljalaji, lajike, laatu ja tilahinta. Viljan kuljetusvaihtoehtoina on viljelijän oma kuljetus tai joku viljaa kuljettavista logistiikkayrityksistä. Kaupankäyntialusta yhdistää toisiinsa sopivat myynti- ja ostotoimeksiannot automaattisesti, kertoo palvelun kehityksestä vastaavan FPI Partnersin toimitusjohtaja Marko Saapunki.

Suomalaiset viljakaupan toimijat, viljelijät sekä viljaa käyttävä teollisuus, ovat valmistelleet uutta viljakaupan mallia Viljatorin pohjaksi noin vuoden ajan.

Viljatori.fi on tarkoitus avata vuoden 2018 alkupuolella. Viljakauppaa pääsee tekemään palvelun kautta ensi kevään aikana ja sopimuksia viljan ostajien kanssa vuoden 2018 sadosta. Palvelu tullaan yhteensovittamaan myös yleisimmin maatiloilla käytössä olevien viljelysuunnitelmaohjelmistojen kanssa.

toiminnanjohtaja Antti Sahi, MTK ry, p. 0400 804 496
toimitusjohtaja Marko Saapunki, FPI Partners Oy, p. 040 500 2580

Kansainvälinen kananmunapäivä 13.10. juhlistaa suomalaista kananmunaa – Kananmuna on terveellinen ja turvallinen ruoka13.10.2017 13:42Tiedote

Kansainvälisenä kananmunapäivänä muistutamme, että suomalaisia kananmunia voi syödä ja niistä voi valmistaa ruokaa turvallisin mielin. Terveellinen kananmuna on turvallinen elintarvike, sillä sen tuotantoa valvotaan tarkasti ja suomalainen kananmunatuotanto on salmonellavapaata. Siksi kotimaisia munia voi huoletta käyttää jopa raakana. Kaikki kaupoissamme myynnissä olevat kananmunat ovat kotimaisia, sillä tuotantomme riittää kattamaan kysynnän. Kananmunapäivää on hyvä juhlistaa senkin takia, että kananmunien kulutus Suomessa on korkeimmillaan 21 vuoteen.