Sähköinen kauppapaikka uudistaa viljakaupan toimintamallit Suomessa

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK, Svenska lantbruksproducenternas centralförbund SLC sekä Atria, HKScan, Raisio, Agrox, Valio ja Altia ovat päättäneet perustaa sähköisen viljakauppapaikan, Viljatorin. Viljakaupan perinteiset käytännöt uudistava kauppapaikka on laatuaan ensimmäinen maailmassa.

Uuden palvelun avulla sekä ostajayritykset että viljaa myyvät viljelijät saavat parempaa markkinatietoa, pystyvät reagoimaan erilaisiin kysyntä- ja tarjontatilanteisiin ja voivat tehostaa kaupankäyntiään, jolloin laskevat kustannukset tuottavat hyötyä molemmille osapuolille. Palvelu varmistaa erilaisten viljaerien saatavuuden eri markkinatilanteissa, kehittää sopimusviljelyä sekä parantaa viljaerien jäljitettävyyttä. Avoimet rajapinnat tulevat mahdollistamaan uusien palvelujen kehittämisen Viljatorin alustaan. Palvelun toteuttaa FPI Partners.

– Viljatorin visiona on kehittää, tehostaa ja uudistaa viljakauppaa Suomessa ja myöhemmin muilla markkina-alueilla sekä tuottaa alan toimijoille uudenlaisia liiketoimintamahdollisuuksia niin, että koko elintarvikearvoketjun kilpailukyky paranee, sanoo MTK:n toiminnanjohtaja Antti Sahi.

Sähköisessä palvelussa viljelijät asettavat myyntitoimeksiantoja ja viljaa käyttävä teollisuus ostotoimeksiantojaan. Myös viljaa ostavat kotieläintilat voivat käyttää palvelua.

– Myyntitoimeksiantoon määritellään viljalaji, lajike, laatu ja tilahinta. Viljan kuljetusvaihtoehtoina on viljelijän oma kuljetus tai joku viljaa kuljettavista logistiikkayrityksistä. Kaupankäyntialusta yhdistää toisiinsa sopivat myynti- ja ostotoimeksiannot automaattisesti, kertoo palvelun kehityksestä vastaavan FPI Partnersin toimitusjohtaja Marko Saapunki.

Suomalaiset viljakaupan toimijat, viljelijät sekä viljaa käyttävä teollisuus, ovat valmistelleet uutta viljakaupan mallia Viljatorin pohjaksi noin vuoden ajan.

Viljatori.fi on tarkoitus avata vuoden 2018 alkupuolella. Viljakauppaa pääsee tekemään palvelun kautta ensi kevään aikana ja sopimuksia viljan ostajien kanssa vuoden 2018 sadosta. Palvelu tullaan yhteensovittamaan myös yleisimmin maatiloilla käytössä olevien viljelysuunnitelmaohjelmistojen kanssa.

toiminnanjohtaja Antti Sahi, MTK ry, p. 0400 804 496
toimitusjohtaja Marko Saapunki, FPI Partners Oy, p. 040 500 2580

MTK:n Marttila Berliinin ruokamessuilla: Suomella on paljon tarjottavaa laatua vaativalle kuluttajalle19.1.2018 09:00Tiedote

Suomi esittäytyy ruoka- ja matkailumaana tänään Berliinissä avautuvilla, maailman suurimmilla ruoka-alan kansainvälisillä kuluttajamessuilla, Grϋne Wochella. Suomen puhdas luonto ja maukkaat elintarvikkeet ovat valttikortteja, jotka puhuttelevat maailmalla juuri nyt, sanoi Maa- ja metsätaloustuottajan Keskusliitto MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila Suomen osaston avajaistilaisuudessa.

Kotimaista ostoskoriin pyhänä ja arkena – Maaseutunuorten joulutulet kiittävät kuluttajaa19.12.2017 10:32Tiedote

Maaseutunuorten perinteiset joulutulet syttyvät teiden varsille perjantaina 22.12.2017. Joulutulilla maaseutunuoret toivottavat matkailijat lämpimästi tervetulleiksi joulunviettoon maaseudulle. Joulutulet ovat Maaseutunuorten kiitos suomalaisille kotimaisen ruuan ja maaseutumatkailun suosimisesta jouluna ja ympäri vuoden. Ensimmäistä kertaa Maaseutunuorten joulutulet syttyvät myös Narinkkatorilla Helsingissä torstaina 21.12.2017 klo 15-17.

Kotimainen kinkku on tuotettu omien kansallisten vaatimustemme mukaisesti - possun saparo kertoo enemmän kuin luuletkaan12.12.2017 09:49Tiedote

Tutkimusten mukaan tuotantoeläinten hyvinvointi on tärkeää sekä kuluttajalle että tuottajalle. Kotimainen eläinsuojelulainsäädäntö vaatii sianlihantuotannolta enemmän kuin EU-direktiivi. Tärkein näistä vaatimuksista on sikojen kasvattaminen niin, että niiden saparo on pitkä, eikä sitä saa katkaista. Saparon katkaiseminen on kokonaan kiellettyä EU:n alueella vain Suomessa ja Ruotsissa.