Sähkökirjat hyllyyn helpommin - Tammi ja WSOY suojaavat sähkökirjansa jatkossa vesileiman ja sosiaalisen suojan yhdistelmällä

Tammi ja WSOY siirtyvät vesileimaukseen jakelijoiden valmiuden mukaan. Tavoitteena on, että vuoden 2014 alussa kaikissa kotimaisissa jakelukanavissa kustantamoiden sähkökirjat ovat vesileimattuja. Elisa Kirja on jo siirtynyt vesileimaukseen.

”Päätöksen taustalla on Suomen Kustannusyhdistyksen kehitystyöryhmän keväällä 2013 toteuttama selvitys, jossa vertaillaan eri suojausmenetelmiä. Tavoitteena on parantaa sähkökirjojen osto- ja käyttökokemusta ja helpottaa markkinoiden kehittymistä. Kustannusyhdistyksen kanta on, että toimivat lailliset markkinat ovat paras suoja piratismia vastaan. Yleisen kirjallisuuden puolella vesileiman ja sosiaalisen suojauksen yhdistelmä on toimiva ratkaisu”, kertoo kehityspäällikkö Johanna Snell.

Vesileimaus on suosittua myös kansainvälisesti ja esimerkiksi Ruotsissa se on ollut yleisin suojausmenetelmä jo muutaman vuoden ajan. WSOY  ja Tammi ovat käyttäneet vesileimausta ladattavien äänikirjojen suojauksessa tähänkin asti.

Vesileimaus on käyttäjäystävällinen vaihtoehto, sillä tällä tavoin suojatun sähkökirjan ostaminen on entistä helpompaa ja nopeampaa. Vesileima mahdollistaa lisäksi sähkökirjan lukemisen kaikilla käyttäjän laitteilla.

”Vesileima tehdään sähkökirjatiedostoon ja se sisältää sekä näkyvän että näkymättömän elementin. Sosiaalisella suojauksella tarkoitetaan vesileiman näkyvää osaa, joka sisältää ostajan tunnistetiedot, esimerkiksi nimen ja sähköpostiosoitteen. Näkymätön osa sisältää tarkempaa tietoa esimerkiksi ostotapahtumasta. Vesileiman tarkoitus on, että myyjä voi sen avulla selvittää ostajan henkilöllisyyden, jolloin tarvittaessa yksittäisen sähkökirjan alkuperäinen ostaja saadaan vastuuseen tekijänoikeusrikkomuksista. Uskomme, että vesileiman näkymätön osa vaikeuttaa suojauksen murtamista, kun taas sosiaalinen suojaus nostaa kynnystä laittomaan jakeluun”, Snell selvittää.

Suojauskeskustelussa on tärkeää muistaa, että vaikka teos olisi teknisesti suojaamaton, sitä ei ole oikeutta jaella ilman oikeudenomistajan lupaa. Tekijänoikeus ei ole riippuvainen teknisestä suojauksesta.

Kustannusosakeyhtiö Tammi / WSOY
kehityspäällikkö Johanna Snell