Sähkön siirtohintojen hillitsemistä vaativa kansalaisaloite kerännyt jo 20 000 nimeä

Sähkön siirtomaksujen kuriin laittamista vaativa Omakotiliiton kansalaisaloite on kerännyt ensimmäisen viikon aikana 20 000 nimeä ja herättänyt runsaasti valtakunnallista keskustelua. Korkeat siirtomaksut ovat kurittaneet suomalaisia vuodesta 2013 lähtien, jolloin astui voimaan sähkömarkkinalain uudistus.

Sähkömarkkinalain uudistuksen myötä siirtoyhtiöillä on kannuste investoida sähköverkkoihin kustannustehottomasti ja veloittaa jättimäisiä voittoja kansalaisilta. Kansalaisella ei ole mahdollisuutta kilpailuttaa tai vaihtaa jakeluverkkoyhtiötään.

”Allekirjoitusten kertyminen kertoo, että ihmiset kokevat korkeat sähkön siirtomaksut epäoikeudenmukaisiksi ja ylisuuriksi. Kansalaisaloitteen tavoite on varmistaa, ettei monipoliasemassa oleva, perusturvaa tarjoava yritys voi kerätä ylisuuria voittojaan kansalaisten taskuista”, sanoo Omakotiliiton toiminnanjohtaja Janne Tähtikunnas.

Kansalaisaloitteessa vaaditaan lainsäädäntöön muutosta, joka velvoittaa yhtiöt tekemään kustannustehokkaita verkkoinvestointeja ja kohtuullistaa niiden tuottoja. Esimerkiksi vuonna 2018 yhtiöt olivat oikeutettuja perimään yhteensä 852 miljoonaa euroa tuottoa investoinneistaan. Jos laskentamenetelmä muutettaisiin vastaamaan vakiintunutta eurooppalaista tapaa, tuotto olisi ollut 480 miljoonaa euroa pienempi. Yhtiöt olisivat saaneet voittoa 372 miljoonaa, ja suomalaisille olisi jäänyt puoli miljardia enemmän rahaa käyttöön.

Omakotiliiton omakotiyhdistykset ovat vahvasti mukana kampanjassa. Omakotiliittoon kuuluu 250 paikallisesti vaikuttavaa jäsenyhdistystä ja yhteensä 72 000 omakoti- ja rivitaloasujaa ja vapaa-ajan asukasta. ”Työ kansalaisaloitteen tunnetuksi tekemisessä on lähtenyt sosiaalisessa mediassa vauhdikkaasti käyntiin”, kiittää Tähtikunnas.

Keväällä 2020 Omakotiliiton toteuttamassa sähkönsiirtokyselyssä vastaajista 95 % vaati järeämpiä toimia sähkön siirtomaksujen kasvun pysäyttämiseksi ja oli valmis allekirjoittamaan kansalaisaloitteen.

Aloitteen voivat allekirjoittaa kaikki 18-vuotta täyttäneet suomalaiset. Kansalaisaloitteen läpimenoon tarvitaan 50 000 allekirjoitusta, jotta se etenee eduskunnan käsittelyyn.

Omakotiliiton aloite avautui kansalaisaloite.fi -palvelussa keskiviikkona 7.10.

Aloitteen voi allekirjoittaa osoitteessa

Katsoaksesi videon lähteestä www.youtube.com, anna hyväksyntä sivun yläosasta.

Janne Tähtikunnas
Edunvalvonta, yleisjohto, sidosryhmät, viestintä