Sähkön toimitusvarmuus paranee Vaasan seudulla

Joulukuussa valmistuu kaksi sähköpääasemaa, joiden vaikutuspiirissä on yhteensä kuusi tuhatta taloutta Vaasan seudulla. Myrskytuulen ja ukkosen aiheuttamat sähkökatkot vähenevät alueella merkittävästi.

Alskatin voimalinjan pylväiden nosto aloitettiin kesällä. Kuva: Vaasan Sähköverkko Oy

Alskatin sähköasema ja voimalinja ovat täysin uusia ja palvelevat yhteensä 3 300 talouden sähkön tarvetta Vaasan Gerbyssä, Raippaluodon saaristossa ja useassa Mustasaaren kylässä. Uusi asema vähentää katkoja ja mahdollistaa sähkön käytön kasvun.

- Myrskytuulen ja ukkosen aiheuttamat sähkökatkot vähenevät alueella merkittävästi, toteaa Vaasan Sähköverkon toimitusjohtaja Juha Rintamäki.

Toinen kohde sijaitsee Vaasan Mustikkamaalla, jossa vanha sähköasema on uusittu. Uusi sähköasema palvelee Strömberg Parkin, Mustikkamaan, Risön ja Ravilaakson kehittämistä. Samalla paranee myös sähkön laatu. Uusittu asema rakennettiin alun perin 1970-luvulla, ja sen vaikutusalueella on yhteensä 2 700 taloutta.

Alskatin sähköaseman ja voimalinjan rakentaminen sekä Mustikkamaan aseman uudistaminen merkitsevät noin kolmen miljoonan euron investointia Vaasan Sähköverkolta.

Sähköverkon kehittäminen vähentää sähkökatkojen määrää ja kestoa. Vaasan Sähköverkko parantaa jatkuvasti sähkönjakelun toimivuutta muuttamalla ilmajohtoja maakaapeleiksi ja lisäämällä automaatiota verkkoon.

Vaasan Sähkö on vahva energiakonserni, joka harjoittaa sähkönmyynti-, sähkönsiirto- ja kaukolämpötoimintaa sekä verkkourakointia. Konserniin kuuluu kaksi tytäryhtiötä: Vaasan Sähköverkko Oy sekä Oy RAVERA Ab. Konsernissa työskentelee yli 170 henkilöä ja liikevaihto vuonna 2016 oli noin 140 milj. euroa.

120 kiinteän asutuksen asiakasta edelleen ilman sähköä4.1.2019 14:20Tiedote

Aapeli-myrskyn tuhoja on korjattu myös tänään perjantaina edelleen vahvistetuin resurssein. Eilen klo 14 Vaasan Sähköverkon sähköttömiä asiakkaita oli kaiken kaikkiaan noin 3 340. Tänään samoihin aikoihin määrä on noin 1 900. Uusia vikoja on ilmaantunut sekä eilisen että tämän päivän aikana. Sähköjä palautetaan ensisijaisesti kiinteälle asutukselle, josta on tällä hetkellä sähköttä noin 120. Loput sähköttömistä ovat vapaa-ajan asuntoja. Yhtiö jatkaa kaikkien vikojen korjaamista läpi viikonlopun.

Sähköverkon viankorjaukset etenevät – kiinteälle asutukselle sähköt saataneen palautettua torstaina3.1.2019 14:00Tiedote

Vaasan Sähköverkon korjaustyöt ovat edenneet torstain aikana. Viankorjaustöissä on myös ollut käytössä lisäresursseja. Keskiviikkona klo 14 sähköttömiä asiakkaita oli noin 6 900. Tänään iltapäivällä juuri ennen klo 14 sähköttömiä oli vielä jäljellä noin 3 340. Torstain tavoitteena on saada sähköt palautettua kiinteälle asutukselle, vapaa-ajan asuntoja jää vielä sähköttä.

Sähköverkon viankorjaukset jatkuvat – osa talouksista ilman sähköä jopa vuorokausia2.1.2019 14:34Tiedote

”Pahin myrsky koskaan Vaasan Sähköverkon alueella.” Näin kuvailee tilannetta Vaasan Sähköverkon käyttöpäällikkö Petter Södergran. Enimmillään yli 14 000 yhtiön asiakasta on ollut ilman sähköjä. Työt jatkuvat ja vikoja korjataan mahdollisimman pian. - Tälläkin hetkellä lähes 6 900 asiakastamme on ilman sähköjä. Arviomme mukaan osa joutuu odottamaan sähköjen palautumista jopa vuorokausia.