Sähkön toimitusvarmuutta parannetaan Hirvensalmella

Järvi-Suomen alueella sähköenergian jakelusta huolehtiva Järvi-Suomen Energia parantaa merkittävästi sähkön toimitusvarmuutta Hirvensalmella vuonna 2023.
Arkistokuva.

Hirvensalmella, kuten muuallakin Järvi-Suomen Energian toiminta-alueella, taajamien sähköverkon toimitusvarmuusinvestoinnit on pääosin saatu päätökseen jo aiemmin. Nyt yhtiö keskittyy haja-asutusalueille sähköä syöttävien keskijänniterunkoverkkojen maakaapelointiin sekä ilmajohtolinjojen siirtoon metsien keskeltä teiden varsiin.

Hirvensalmella uutta runkoyhteyttä rakennetaan Kissakoskelta Ottolan kautta Vahvamäkeen. Vanha, metsiin ja pelloille rakennettu ilmajohtoverkko korvataan Vahvamäentien varteen tulevalla maakaapelilla.

Maakaapelia rakennetaan yhteensä yli 50 kilometriä. Investoinnin arvo on noin 2,3 miljoonaa euroa.

Uuden runkoyhteyden merkitystä lisää se, että Kissakoskelle valmistuu loppuvuodesta uusi sähköasema ja alueen sähköverkkoon on tehty mittavia perusparannuksia myös menneinä vuosina.

- Hanke täydentää muita investointeja ja parantaa paljon sähkön toimitusvarmuutta alueella, sanoo Järvi-Suomen Energian projektipäällikkö Jyri Löppönen.

Työmaa-alueella on paljon vakituista ja vapaa-ajan asutusta. Hankkeen merkittävyyttä lisää Kissakosken alueen kulttuurihistoriallinen arvo sekä voimala- ja yritystoiminta. Rakennuttaja Rejlers Finland Oy:n projekti-insinöörin Tomi Räisäsen mukaan olosuhteet huomioidaan.

- Sähkökatkojärjestelyistä sovitaan yhteistyössä yritysten kanssa, Räisänen vakuuttaa.

Rakentamistyöt ovat alkaneet jo aiemmin keväällä. Uuden verkon on määrä valmistua loppuvuodesta. Kaivuuolosuhteet ovat kallioisessa maaperässä paikoin vaikeat, minkä takia rakentamisen kuluessa arvioidaan myös uuden ilmajohtolinjan tarvetta. Vanhan verkon purku- ja muut viimeistelytyöt jatkuvat kevääseen 2024.

Järvi-Suomen Energia rakentaa sähköverkkoa ja varmistaa sähköntoimituksen alueensa asiakkaille tasapuolisesti ja mahdollisimman taloudellisesti. Verkon parantamishankkeet merkitsevät paljon aluetaloudelle.

Jyri Löppönen 0102104373, jyri.lopponen@sssoy.fi

Arkistokuva.

Järvi-Suomen Energia on Suur-Savon Sähkö -konserniin kuuluva jakeluverkkoyhtiö, jonka ammattilaiset huolehtivat noin 28 000 kilometrin mittaisesta sähköverkosta ja sähköenergian jakelusta yli 100 000 taloudelle. Rakennamme perustaa Järvi-Suomen tulevaisuuden energiajärjestelmälle, jossa säävarma ja älykäs sähköverkko mahdollistaa uudet digitaaliset palvelut, vihreän murroksen ja kuluttajien kasvavan roolin energiantuottajana. Liikevaihtomme on noin 140 miljoonaa ja työntekijöitä meillä on noin 20.