Sähkönjakeluyhtiö Elenian omistuspohja vaihtuu

Elenia-konserni saa uudet omistajat. Nykyiset omistajat GS Infrastructure Partners, 3i ja Ilmarinen ovat sopineet yrityskaupasta, jolla ne myyvät yhtiön osakekannan konsortiolle, johon kuuluvat Allianz Groupin puolesta Allianz Capital Partners, Macquarie Infrastructure and Real Assets sekä Valtion Eläkerahasto VER.

Kaupan kohteena on koko Elenia-konserni, johon kuuluvat sähköverkkoyhtiö sekä lämpö- ja asiakaspalveluliiketoimintaa. Elenian sähkönjakeluverkko on Suomen toiseksi suurin 12 prosentin markkinaosuudella.

Elenia on ollut nykyisillä omistajilla tammikuusta 2012. Kuuden vuoden aikana yhtiö on sijoittanut yli 600 miljoonaa euroa säävarmaan sähköverkkoon ja nostanut maakaapelointiasteen 23 prosentista nykyiseen 40 prosenttiin.

”Elenia on ollut Ilmariselle hyvä sijoitus ja täyttänyt eläkevaroille saatavan tuoton odotukset erittäin hyvin”, sanoo Ilmarisen sijoitusjohtaja Mikko Mursula.

Ilmarinen on Elenian lisäksi omistajana kantaverkkoyhtiö Fingridissä 20 prosentin omistusosuudella.

”Infrasijoitukset ovat tärkeä osa sijoitussalkun hajautusta ja niissä korostuu pitkäjänteisyys sekä tasainen tuotto. Ilmarinen on edelleen kiinnostunut sijoittamaan infrahankkeisiin niin kotimaassa kuin ulkomailla”, Mursula sanoo.

Ilmarisen tehtävänä on varmistaa, että asiakkaamme saavat työstään ansaitsemansa eläkkeen. Edistämme parempaa työelämää ja näin autamme asiakkaitamme menestymään. Kaikkiaan vastaamme lähes 1,1 miljoonaan ihmisen eläketurvasta. Eläkevastuiden katteena on yli 45 miljardin euron sijoitusvarallisuus.