Sähkönsiirron kansalaisaloite luovutettiin eduskuntaan

Omakotiliiton toiminnanjohtaja Janne Tähtikunnas ja puheenjohtaja Ari Rehnfors luovuttivat sähkön siirtomaksujen hillitsemiseen tähtäävän kansalaisaloitteen eduskuntaan 21.1.2021.

Reilut 52 000 kansalaisaloitteen kannattajaa katsoo nyt toiveikkaasti eduskunnan suuntaan, jotta kohtuuttomiksi kasvaneet sähkönsiirtomaksut ja jakeluverkkoyhtiöiden ylisuuret voitot saadaan kuriin.

Eduskunta käsittelee esitystä sähkömarkkinalaiksi 3.2.2021 alkavalla kevätkaudella. Omakotiliiton kansalaisaloitteella on hyvä ajoitus, sillä se päässee eduskunnan käsiteltäväksi samaan aikaan kuin hallituksen esitys, Tähtikunnas toivoo. Hallituksen esitystä ei ole vielä julkistettu, joten on epäselvää, miten se eroaa kansalaisaloitteen lakialoitteesta.

Kansalaisaloite sähkönsiirtomaksujen hillitsemiseksi käynnistyi 7.10.2020 ja lähti heti hurjaan vauhtiin. Eduskuntaan etenemiseen vaadittavat 50 000 kannatusilmoitusta tuli täyteen seitsemässä viikossa. Yhteensä kannatusilmoituksia kertyi 52 219 reilussa kahdessa kuukaudessa.

Omakotiliiton kansalaisaloite on suora lakiesitys, jonka eduskunta voi hyväksyä sellaisenaan. Aloitteessa velvoitetaan jakeluverkkoyhtiöt kohtuullistamaan tuottojaan sekä tekemään kustannustehokkaita investointeja. Aloite ei puutu Energiaviraston itsenäiseen toimivaltaan vaan pyrkii muuttamaan lainsäädäntöä, joka ohjaa viraston toimintaa.

Ylen aiemmin tekemän selvityksen mukaan sähkön siirtohintoihin on luvassa jälleen noin viiden prosentin korotuksia vuonna 2021.

Omakoitliiton video sähkönsiirron kansalaisaloitteesta

Suomen Omakotiliitto