Sähköongelmat ovat yleisiä joulupyhinä - asiantuntijan neuvoilla vältät virheet

Erilaiset sähköongelmat yllättävät monet jouluvalmistelujen keskellä. Kuusen valosarjasta löytyy palanut lamppu tai sähköt katkeavat yllättäen koko kodista. Kaikkia sähkövikoja ei ole viisasta yrittää korjata itse, vaan on turvallisempaa kääntyä ammattilaisen puoleen.

Kuva: Pixhill.

Sähkötekniikkaan erikoistunut, Keskuskauppakamarin hyväksymä tavarantarkastaja (HTT) Jukka Itkosen mukaan palanut pääsulake on yleisin ongelma, josta sähkömiehet saavat yhteydenottoja joulupyhinä.

”Etenkin aattona sähköä käytetään poikkeuksellisen paljon. Kinkku on uunissa, perunat porisevat hellalla, sauna lämmitetään hyvissä ajoin ja tietysti sähkölämmityskin vie oman osuutensa kulutuksesta. Jos vielä pyykkikone pyörii samalla, pääsulake voi kuormittua”, Itkonen sanoo.

Hänen mukaansa ongelmilta vältytään ajoittamalla suuritehoisten laitteiden käyttö eri ajankohtiin. Varasulakkeita on kuitenkin hyvä hankkia joulunpyhiksi etukäteen, jotta vahinko olisi helposti korjattavissa.

Sähkön säästäminen onnistuu joulunakin pienillä muutoksilla. Itkonen kehottaa esimerkiksi vaihtamaan vanhat hehkulamppua käyttävät valosarjat uudempiin LED-valosarjoihin. LED-lamput ovat paloturvallisempi vaihtoehto, sillä ne eivät kuumene hehkulampun tapaan.

”Yleinen virhe, johon törmään ulkovalosarjojen kanssa, on johtojen vetäminen oven ja kynnyksen välistä. Tämä vaurioittaa johtoa ja lyhentää tuotteen käyttöikää huomattavasti”, toteaa Itkonen.

Viisas turvautuu asiantuntijan apuun

Palaneen sulakkeen tai valosarjan lampun voi turvallisesti vaihtaa kuka tahansa, kunhan noudattaa turvallisuusohjeita. Ennen aloittamista on tärkeää varmistaa, ettei käsiteltävään laitteeseen tule sähköä.

”Varsinaisia sähkötöitä saa tehdä vain sähköalan ammattilainen. Joskus sähkötöiden asianmukaisuutta joudutaan selvittelemään tavarantarkastajan avulla”, kertoo Keskuskauppakamarin tavarantarkastajalautakunnan sihteeri, lakimies Raisa Harju.

Ammattilaisen apuun kannattaa turvautua myös, jos valosarjat tarvitsevat lisäpistorasioita tai uusia johdotuksia. Jouluvaloille kannattaakin asennuttaa pistorasioita sopiviin paikkoihin jo rakennusvaiheessa.

Mitä tehdä, jos vastaan tulee ilman ammattitaitoa tehty tai omasta mielestä vaarallinen sähkötyö?

• Irrota kaikki sähkölaitteet pistorasiasta ja lopeta pistorasian käyttö.
• Ota yhteys sähköurakoitsijaan, joka tekee asennuksen vaarattomaksi. Asennuksen tehnyt urakoitsija on korjausvelvollinen. Jos asentajasta ei ole tietoa, on kuntoonlaitto kustannettava itse.
• Sähkötöiden asianmukaisen asennuksen tarkastuksen voi tilata esimerkiksi Keskuskauppakamarin hyväksymältä tavarantarkastajalta (HTT).
• Vakavissa virheissä ota suoraan yhteys Tukesiin ja tee tutkintapyyntö.

Kuva: Pixhill.

Keskuskauppakamari: Nuoret ensin ulos työpaikoilta -ehdotus on syrjintää ja jäykentäisi työmarkkinoita entisestään17.1.2020 11:16:45 EETTiedote

Helsingin Sanomat nosti 16.1.2020 esiin mahdollisen listan hallituksen keinoista parantaa työllisyyttä. Jutussa kerrotaan SDP:n ja SAK:n kannattavan uudistusta, jonka seurauksena työnantaja joutuisi irtisanomistilanteessa antamaan potkut ensin nuoremmille työntekijöille. Kyse on ns. LiFo eli Last In First Out -periaatteesta, jota sovelletaan Ruotsissa. ”Kyseessä ei olisi suoranaisesti työllisyystoimi, vaan ennemminkin tapa syrjiä nuorempia työntekijöitä. Edellä kuvattu jo nykyään vahvan irtisanomissuojan tiukennus jäykentäisi Suomen työmarkkinoita entisestään”, Keskuskauppakamarin pääekonomisti Mauri Kotamäki sanoo. Kansainvälisissä vertailuissa Suomi sijoittuu nykyäänkin melko huonosti työmarkkinoiden joustavuutta kuvaavissa indekseissä, Kotamäki muistuttaa. Asiakokonaisuus ei ole pelkästään mielipideasia, vaan Ruotsin LiFo-järjestelmästä on julkaistu tutkimuksia taloustieteen parhaissa lehdissä. ”Erityisen tutkittua on 2000-luvun alussa Ruotsissa säädetty uudistus, jossa alle 11 henk