Sähköpotkulautoja on moneen lähtöön - tiedä millä ajat!
Monien sähköllä kulkevien laitteiden maksiminopeus on 25 kilometriä tunnissa. Näitä kevyitä sähköisiä liikkumisvälineitä ei tarvitse liikennevakuuttaa, ja niillä voi liikennesääntöjä noudattaen liikkua kaduilla. Ne rinnastetaan jalankulkijoihin tai pyöräilijöihin. Tällaisia laitteita ovat muun muassa useimmat sähköpotkulaudat ja yksipyöräiset itsestään tasapainottuvat laitteet.
Markkinoilla on tarjolla myös sellaisia laitteita, joiden nopeus ylittää 25 km/h. Maksiminopeuden lisäksi moottorin teho vaikuttaa siihen, mitä sääntöjä ja velvoitteita laitteeseen liittyy. Yli 25 km/h kulkevat laitteet vaativat pakollisen liikennevakuutuksen ja osalla ei ole luvallista ajaa tieliikenteessä lainkaan. Jos laitteen maksiminopeudeksi on ilmoitettu yli 25 km/h, tulee omistajan aina selvittää sen vakuuttamisvelvollisuus. Kannattaa myös huomata, ettei nopeuden omatoiminen säätäminen korkeintaan 25 kilometriin tunnissa muuta laitteeseen liittyviä vastuita.
– Kuluttajan täytyy olla laitekaupoilla todella tarkkana, jotta tietää, mitä velvollisuuksia ja sääntöjä omien kulkuvälineiden käyttöön kuuluu. Esimerkiksi 45 kilometriä tunnissa kulkeva sähköpotkulauta on lain mukaan moottoriajoneuvo, jolle tulee ottaa liikennevakuutus, mutta jolla ei saa ajaa tieliikenteessä. Maastossa ajettaessa mahdollinen vahinko aiheuttaa usein kuljettajan loukkaantumisen, jolloin liikennevakuutus korvaa vakavatkin vahingot, Liikennevakuutuskeskuksen johtaja Janne Jumppanen selittää.
Kuka korvaa, jos rysähtää?
Kun laitteen maksiminopeus on alle 25 km/h, sitä ei liikennevakuuteta. Vahinkojen varalle voi kuitenkin hankkia vapaaehtoista vakuutusturvaa. Esimerkiksi vapaaehtoisesta tapaturmavakuutuksesta korvataan itselle aiheutuneita henkilövahinkoja, ja vastuuvakuutus korvaa ulkopuoliselle aiheutettuja henkilö- ja omaisuusvahinkoja. Jos vapaaehtoinen vakuutusturva puuttuu, vahingon aiheuttaja itse vastaa itselleen ja muille aiheuttamistaan vahingoista.
- Työkyvyttömyyden aiheuttavasta vammasta voi seurata mittavat vahingonkorvaukset. Sattuipa vahinko sitten kuljettajalle itselleen tai jollekin sivulliselle, vahinkoihin on mahdollista varautua ennakkoon erilaisilla vakuutuksilla. Laitteen ostoa harkittaessa onkin hyvä huomioida myös vakuutusmaksut ja pyytää vakuutusyhtiöltä tarjous, kehottaa Jumppanen.
Vakuuttamisvelvollisella sähköllä kulkevalla laitteella ilman liikennevakuutusta ajaminen johtaa kalliisiin seurauksiin. Onnettomuuden sattuessa kuljettaja ei saa korvauksia edes vakavista vammoistaan. Lisäksi Liikennevakuutuskeskus perii omistajalta vakuuttamattomuusmaksun.
Ennen liikkeelle lähtöä tulee selvittää myös kulkupeliä koskevat liikennesäännöt. Alle 25 km/h kulkevat sähköpotkulaudat rinnastetaan liikenteessä polkupyöriin, osa hitaammista laitteista puolestaan jalankulkijoihin. Lisäksi kannattaa huolehtia asianmukaisista turvavarusteista, kuten kypärästä.
Lisätietoja:
Sähköllä kulkevien laitteiden vakuuttamiseen liittyvä neuvonta:
-
Lakimies Minna Anttonen, p. 040 922 5526
-
Vakuutuspäällikkö Lauri Linna, p. 040 450 4591
Median yhteydenotot:
-
Johtaja Janne Jumppanen, p. 040 450 4543
-
Viestintä, p. 040 450 4700
etunimi.sukunimi@vakuutuskeskus.fi
Lisätietoa verkossa:
Kevyiden sähköisten liikkumisvälineiden vakuuttaminen (Liikennevakuutuskeskus)
Lisätietoa liikennesäännöistä ja turvallisuudesta (Liikenneturva)
Avainsanat
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
Liikennevakuutuskeskus (LVK) turvaa viimekädessä liikennevahingon kärsineen oikeudet ja huolehtii lakisääteisen liikennevakuutuksen laiminlyönnin seurauksista. Lukuisia kansainvälisiä tehtäviä hoitavan keskuksen jäseniä ovat kaikki liikennevakuutuksia myöntävät vakuutusyhtiöt Suomessa.
www.lvk.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Liikennevakuutuskeskus
Vakuuttamattomien ajoneuvojen määrä liikenteessä pudonnut10.4.2024 07:35:00 EEST | Tiedote
Vakuuttamattomia ajoneuvoja on jäänyt kiinni 2020-luvulla aina vain vähemmän, ja myös ilman vakuutusta aiheutettujen liikennevahinkojen määrä on viime vuosina laskenut. Vaikka lakisääteinen liikennevakuutus on pakollinen lähes kaikille moottoroiduille ajoneuvoille, jää vakuutus silti hoitamatta vuosittain kymmeniltä tuhansilta ajoneuvoilta.
Venäjän rekisterissä olevat henkilöautot tulee viedä pois maasta 16.3.2024 mennessä20.2.2024 14:57:36 EET | Tiedote
EU-komission linjauksen mukaisesti Suomi kielsi Venäjän rekisterissä olevien henkilöautojen maahantuonnin 16.9.2023 alkaen. Suomeen jo aiemmin tuotujen autojen poisviennille annettu kuuden kuukauden määräaika päättyy 16.3.2024. Tämä ei koske Venäjällä pysyvästi asuvien EU-kansalaisten eikä diplomaattien autoja. Lisäksi esimerkiksi yli 10-paikkaiset linja-autot voivat edelleen tulla Suomeen.
Liikennevakuutus antaa turvaa moottorikelkkailijalle – vakuutuksen laiminlyönnistä kalliit seuraukset9.11.2023 07:15:00 EET | Tiedote
Lakisääteinen liikennevakuutus tulee olla voimassa aina, kun moottorikelkalla lähdetään liikkeelle. Talvisesongin alkaessa tulee huolehtia myös siitä, että kelkka on rekisteröity liikennekäyttöön. Jos vakuuttamattomalla moottorikelkalla tapahtuu onnettomuus, ajoneuvon omistaja ei saa mitään korvauksia omista henkilövahingoistaan.
Vakuuttamattomat ajoneuvot aiheuttavat vuosittain satoja kolareita27.10.2023 07:26:15 EEST | Tiedote
Vuonna 2022 Liikennevakuutuskeskukselle ilmoitettiin 622 vakuuttamattoman ajoneuvon aiheuttamaa vahinkoa. Määrä on vaihdellut 2010-luvulta alkaen reilun 500:n ja lähes tuhannen vahingon välillä. Kustannukset näistä vahingoista ovat vuositasolla useita miljoonia euroja.
Liikennevakuuttamisen satavuotinen historia: mellakoista ja kannattavuusongelmista maailman parhaaksi5.10.2023 07:29:58 EEST | Tiedote
Suomalainen liikennevakuuttamisen järjestelmä täyttää tänä vuonna sata vuotta. Sinä aikana niin autot, liikenne ja infra kuin koko toimintaympäristökin ovat muuttuneet. Historian alkumetreillä haasteina olivat kannattavuusongelmat ja paineet vakuutustoiminnan sosialisoimiseksi. Digitalisaatio ja globalisaatio ovat puolestaan värittäneet liikennevakuuttamisen kehitystä viime vuosikymmeninä. Satavuotinen historia on koottu kirjaksi, joka julkaistiin tänään.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme