Sähköpyörä kiihdyttää suosiotaan – varkausvahingot piikkinä Ifin tilastoissa

Sähköpyöriin ja -potkulautoihin kohdistuvat vahingot yleistyvät vauhdilla. Ifin tilastoista nähdään, että erityisesti varkaudet ovat lisääntyneet kulkuvälineiden suosion myötä. Haastavien talvikelien lähestyessä sähköisten kulkuvälineiden akkujen käsittelyyn kannattaa kiinnittää erityistä huomiota.

Sähköpyörien suosio näyttää kiihtyvän entisestään, sillä arvokkaampia pyöriä on vakuutettu tänä vuonna jo 40 prosenttia enemmän kuin koko viime vuonna yhteensä, kertovat Ifin tilastot.

Kiinnostus sähköpyöriin näkyy myös kasvavissa vahinkomäärissä. Erityisen korkea piikki on varkausvahingoissa, sillä vuonna 2020 sähköpyöriin kohdistuneet varkaudet lisääntyivät Ifissä 55 prosenttia edellisvuoteen verrattuna. Sähköiset liikkumisvälineet ovat suosittuja ympäri vuoden niin käyttäjien kuin arvokkaita saaliita etsivien varkaiden keskuudessa.

– Tänä vuonna sähköpyörien varkausvahingot ylsivät viime vuoden tasolle jo syyskuussa. Varkaita kiinnostavat nykyään myös sähköpotkulaudat, sillä niiden varkaudet ovat yli kaksinkertaistuneet viimeisen vuoden aikana, kertoo Ifin omaisuusvakuuttamisen tuotepäällikkö Henrik Rantanen.

Akku yksinään kelpaa vorolle

Sähköpyörää ja -potkulautaa on hyvä säilyttää aina mahdollisuuksien mukaan sisätiloissa. Häkkivarastossa arvokkaampaa omaisuutta ei tule jättää esille.

– Jos kulkupeli on jätettävä ulos, kannattaa pysäköidä ehdottomasti näkyvälle paikalle. Kiinteään esineeseen, esimerkiksi pylvääseen lukittu pyörä on varmemmin suojassa varkaudelta, muistuttaa Rantanen.

Akku kannattaa napata mukaan aina kun se on mahdollista, sillä silloin pyörä tai potkulauta ei ole varkaalle niin houkutteleva. Sähköpyörä varastetaan edelleen useammin akkuineen, mutta myös pelkkiä akkuja on lähtenyt Ifin tilastojen mukaan vorojen matkaan.

– Varkaus on aina ikävä yllätys, joka voi vaikeuttaa arkea. Esimerkiksi hieman vanhemman malliseen sähköpyörään sopivaa akkua saattaa olla haastavaa löytää varastetun tilalle kovin nopeasti, jolloin pyörä saattaa olla pitkään hyödytön, toteaa Rantanen.

Akku ei pidä iskuista

Talviolosuhteissa ajaessa kannattaa huomioida, että sähköpyörän akku ei saisi saada iskuja, sillä kolhu voi tehdä hallaa akun sisäosille ja aiheuttaa ladattaessa pahimmillaan palovaaran. Akkua tulisi aina säilyttää ja ladata lämpimässä sisätilassa. Lataus on turvallista, kun sen tekee valvottuna sekä käyttää ehjää, tuotteelle tarkoitettua laturia.

– Sähköpyörän ja -potkulaudan kohdalla on hyvä muistaa pääsääntö, että akkua ei saa ladata taloyhtiön pyörävarastossa. Lataus on turvallisinta, kun sen tekee valvotuissa oloissa eli käytännössä asunnon sisätiloissa, mutta ei yöllä nukkuessa, sanoo Rantanen.

Sähkölaitteita ei koskaan tulisi ladata palavan materiaalin lähellä, kuten sängyllä, sohvalla tai verhojen ja muiden tekstiilien lähellä.

5 vinkkiä sähköpyöräilijälle

1. Laita talteen runkonumero, mahdollisten irrotettavien osien tunnistetiedot sekä merkki, malli ja koko.
  2. Lukitse pyörä huolella. Kiinnitä pyörä myös rungosta telineeseen tai muuhun kiinteään esineeseen.
  3. Säilytä arvokasta pyörää sisätiloissa, aina kun se on mahdollista.
  4. Lataa pyörän akkua valvotusti, siihen tarkoitetulla laturilla.
  5. Käytä liikkuessa kypärää, heijastimia sekä ajovaloja. Paranna pitoa vaihtamalla pyörään nastarenkaat kelin mukaan.

Sähköpyörät varusteineen sisältyvät Ifin kotivakuutuksiin 2 500 euroon asti ja LaajaPlus-turvatasolla 5 000 euroon saakka. Tätä kalliimmat pyörät tulee vakuuttaa erikseen kotivakuutuksen yhteydessä.

Vakuutusyhtiö If sitoutuu kunnianhimoisiin, tieteellisiin ilmastotavoitteisiin ja edellyttää niiden noudattamista myös kumppaneiltaan29.10.2021 08:11:13 EEST | Tiedote

Pohjoismaiden suurin vakuutusyhtiö If Vakuutus on sitoutunut Science Based Targets ‑aloitteeseen (SBTi). Ifin kunnianhimoiset tieteelliset ilmastotavoitteet ulottuvat noin 3 000:een autoteollisuus- ja autokorjaamoalan kumppaniin sekä lähes tuhanteen toimittajaan korjaus- ja jälleenrakennusaloilla. Tavoitteet myös tukevat Ifin sijoitustoiminnan uudistamista Pariisin ilmastosopimuksen mukaiseksi.

Suomi jakautuu terveydellisesti kahtia – huonoimmin voivia huolettaa hoitoon pääsy14.10.2021 08:57:45 EEST | Tiedote

Suomalaisten kokemus omasta terveydestä on heikentynyt kuluneen vuoden aikana, kertoo Ifin tuore Terveysbarometri. Yli kolmannes suomalaisista kokee, että kiireettömään hoitoon pääseminen on vaikeutunut. Huonoksi terveytensä määrittelevät epäilevät muita useammin, että eivät saa nopeasti apua julkisesta terveydenhuollosta. Lähes joka toinen suomalainen on löytänyt terveyden etäpalvelut.