Sähköpyörien suosio kasvaa myös varkaiden keskuudessa

Varastettujen polkupyörien kappalemäärät kääntyivät viime vuonna laskuun. Vakuutuksesta korvattujen pyörien yhteenlaskettu arvo sen sijaan nousi. Finanssiala ry:n turvallisuusasiantuntija arvioi, että korvausmäärän kasvu johtuu ainakin osittain sähköpyöristä.

Vakuutusyhtiöille ilmoitettiin viime vuonna noin 16 900 varastettua polkupyörää. Vuotta aikaisemmin luku oli noin 17 700. Vakuutuksesta korvattujen pyörien yhteenlaskettu arvo on 7,6 miljoonaa euroa. Edellisvuonna arvo oli 6,7 miljoonaa.

Finanssiala ry:n turvallisuusasiantuntija Aku Pänkäläinen sanoo, että noin 2 prosenttia varastetuista pyöristä oli sähköpyöriä. Aiemmilta vuosilta sähköpyörien osuutta ei ole saatavilla.

”Kallein varastettu menopeli oli arvoltaan lähes 6 500 euroa. Rosvot ovat oppineet valitsemaan kohteensa tarkkaan.”

Sähköpyörä on varkaalle houkutteleva kohde, sillä ne ovat perusfillareita reilusti kalliimpia. Laadukkaan sähköpyörän hinnat lähtevät 1 500 eurosta. Sekä sähköpyörä että tavallinen kannattaa aina pysäköitäessä kahlita kiinteään esineeseen ja lukita kahdella lukolla.

"Runkolukko estää pyörällä ajamisen. Kaarilukolla kiinnitettyä pyörää taas ei voi napata olalle ja kantaa pois", Pänkäläinen sanoo.

Poliisin tietoon tuli viime vuonna ???? varastettua pyörää. Luku on sangen lähellä vakuutusyhtiöiden korvaamien pyörien määrää. Valtaosa varastetuista pyöristä on siis korvattu. Aina varkaudesta ei tosin ilmoiteta poliisillekaan.

"Kaikki varkaudet pitäisi aina ilmoittaa poliisille, vaikkei haluaisikaan korvauksia. Siten saataisiin tarkempia tietoja pyörävarkauksista, mikä helpottaisi niiden selvittämistä", Pänkäläinen muistuttaa.

Pänkäläinen muistuttaa, että pyörä kannattaa lukita huolellisesti, vaikka vakuutukset olisivatkin kunnossa.

”Vakuutus korvaa kyllä muttei tuo varastettua pyörää välittömästi takaisin. Ajokausi katkeaa ikävästi, jos fillari lähtee rosvojen matkaan”, Pänkäläinen summaa.

Lukitsemisen lisäksi pyörässä olevat yksilölliset tunnistetiedot kannattaa ottaa talteen. Lisäksi itse pyörä kannattaa valokuvata, niin takaisinsaannin mahdollisuus kasvaa.

Eurovaaliehdokkaat kyselyssä: Sijoitusten ympäristövaikutukset saatava läpinäkyviksi20.5.2019 08:30:56 EESTTiedote

Valtaosa Finanssiala ry:n (FA) kyselyyn vastanneista eurovaaliehdokkaista on sitä mieltä, että piensijoittajan on saatava tietää sijoitustensa kestävyysvaikutuksista. Moni kuitenkin toteaa, että kestävyys pitäisi ensin määritellä yksiselitteisesti. EU:ssa onkin paraikaa valmisteilla säädös määrittämään, miten sijoituskohteiden ympäristövaikutuksia pitää arvioida ja millaisia ovat ympäristön kannalta kestävät sijoituskohteet.

Piia-Noora Kauppi: Aikooko uusi hallitus käydä duunareiden taskuilla?16.5.2019 06:00:00 EESTTiedote

Säästäminen ja sijoittaminen ovat jo tänä päivänä entistä useamman palkansaajan harrastus, ei mikään rikkaiden etuoikeus, muistuttaa Finanssiala ry:n toimitusjohtaja Piia-Noora Kauppi. Yli miljoona suomalaista on rahastosijoittajia. Heistä 39 prosenttia on työväestöä tai alempia toimihenkilöitä. Tämä ilmenee Finanssiala ry:n tuoreesta tutkimuksesta, johon on haastateltu 2 500:aa suomalaista.

Rahoitusvirrat on suunnattava ilmaston hyväksi15.5.2019 06:30:00 EESTTiedote

Kestävä rahoitus on yksi EU:n komission tärkeimmistä lainsäädäntöhankkeista, ja suomalainen finanssiala on täysillä mukana tukemassa muutoksia. Finanssiala on sitoutunut Pariisin ilmastosopimuksen tavoitteeseen rajoittaa lämpötilan nousu puoleentoista asteeseen ja vaatii, että tavoite kirjataan myös hallitusohjelmaan. Eturivin eurovaaliehdokkaat pohtivat Finanssiala ry:n paneelikeskustelussa tulevana maanantaina, mikä on finanssialan toimijoiden rooli ilmastonmuutoksen torjunnassa.

Rahanpesu kuriin finanssialan yritysten tiedonvaihdolla11.5.2019 07:30:00 EESTTiedote

Finanssialan yritysten on voitava vaihtaa keskenään tietoja epäilyttävistä liiketoimista. Tällä hetkellä pankki- ja vakuutussalaisuus estää tiedonvaihdon, mikä hankaloittaa merkittävästi rahanpesun torjuntaa. Finanssiala toivoo, että hallitusohjelmassa päätetään uusista keinoista rahanpesun torjunnassa, esimerkiksi parannetaan viranomaisten ja finanssialan yhteistyötä ja vahvistetaan valvontaa ja viranomaisten resursseja. Nyt finanssiviranomaisten sopima Pohjoismaiden ja Baltian yhteistyön tiivistäminen on ehdottomasti askel oikeaan suuntaan.