Saimaan Tuoreen fileet myytiin loppuun viikossa – nyt odotellaan kalojen kasvamista

Viime viikolla markkinoille ympäri Suomen tuotujen Saimaan Tuoreen annoskokoisten fileiden menekki yllätti täysin sekä kaupan että kalankasvattajan.
Saimaan Tuoreen kotimaisia kirjolohia myydään annoskokoisissa yhden ja kahden fileen pakkauksissa.

”Tänään meiltä lähtee viimeinen erä kaloja kauppoihin. Sen jälkeen joudutaan odottelemaan pari kuukautta, että kalat ehtivät kasvaa ja saadaan seuraavat myyntiin. Tämä on todella harmillista, koska menekki oli kova. Kalat lähtivät kauppojen hyllyistä kuin hauki rannasta”, Saimaan Tuoreen toimitusjohtaja Jarkko Alho sanoo.

”Kalojen loppumiseen vaikutti sekin, että kalankasvatuslaitoksemme käynnistyi vasta helmikuun alussa, eikä pyöri vielä täysillä. Keväällä kun pyörii, kalaa riittää paremmin”, Alho sanoo.

Saimaan Tuoreen Varkaudessa sijaitseva kiertovesikasvattamo tuottaa miljoona kiloa kirjolohta vuodessa ja toimii hyvin eri tavalla kuin perinteiset kalankasvattamot. Koko ketju mätimunasta lautaselle on mietitty uusiksi. Kiertovesilaitoksessa kasvavien kirjolohien liha on tuoretta, terveellistä, puhdasta, ympäristöystävällistä ja aina sataprosenttisen jäljitettävää. Kalojen ruokinta on tarkkaan optimoitu, jotta ne kasvavat tasaisesti ja niiden lihan omega-3-rasvahappokoostumuksesta tulee mahdollisimman hyvä.

”Kalat kasvavat Saimaan jo valmiiksi puhtaassa vedessä, jota puhdistetaan koko kasvatuksen ajan biofilttereillä. Tämä edistää kalaterveyttä ja vähentää merkittävästi kasvatuksen ympäristökuormitusta”, Alho sanoo.

Saimaan Tuoretta myydään yhden ja kahden fileen paketeissa, joista yhden fileen paketit tulivat ensimmäisenä kauppoihin helmikuun 7. päivä. Kalat ovat myynnissä valtakunnallisesti lähes kaikissa Prismoissa ja S-marketeissa. Lisäksi niitä saa valikoiduista K-kaupoista. Nyt jakeluun tulee katkos ja kalaa saa seuraavan kerran keväämmällä. Tarkkaa aikaa Alho ei osaa vielä sanoa.

”Meillä on kalankasvatusaltaissa seurantakamerat. Olemme miettineet, että laittaisimme livefeedin niistä nettiin. Ihmiset voisivat seurata kalojen kasvamista ja vaikka pistää pystyyn veikkauksen koska niitä taas saa”, Alho nauraa.

Fakta Saimaan Tuore

• Saimaan Tuore haluaa palauttaa kotimaisen, tuoreen, terveellisen ja ympäristöystävällisen kalan suomalaisten ruokapöytään. Sen tavoitteena on olla Suomen tunnetuin kalabrändi 2020 mennessä ja rakentaa uusia vesiviljelylaitoksia ulkomaille.
  • Saimaan Tuoreen kirjolohet myydään annoskokoisina 170 gramman fileen ja kahden fileen pakkauksissa. Ensimmäisenä markkinoille tulevat yhden fileen pakkaukset.
  • Kirjolohet kasvavat Varkaudessa sijaitsevassa kiertovesilaitoksessa, jossa jo valmiiksi puhdasta Saimaan vettä puhdistetaan koko ajan. Tämä edistää kalaterveyttä ja vähentää merkittävästi kasvatuksen ympäristökuormitusta. Kalojen ruokinta on tarkkaan optimoitu, jotta ne kasvavat tasaisesti ja niiden lihan omega 3 -rasvahappokoostumuksesta tulee mahdollisimman hyvä.
  • Kasvatusprosessi on kolmiosainen ja jakaantuu Hollolaan, Huutokoskelle ja Varkauteen. Tuotantokapasiteetti on miljoona kiloa vuodessa.
  • Saimaan Tuoreen taustayhtiön Finnforel Oy:n omistavat Arvokala Oy (Kaj Arvonen), Tukku Heino Oy (Petri Heino) ja Aii Corporation Oy (Pekka Viljakainen). Yhtiön toimitusjohtaja on Jarkko Alho.

Haastattelu- ja materiaalipyynnöt:

Anniina Nissinen
anniina@mellakkahelsinki.fi

Saimaan Tuoreen kirjolohet kasvavat Saimaan jo ennestään puhtaassa vedessä, jota puhdistetaan koko kasvatuksen ajan.
Annoskokoinen, ruodoton kirjolohifile mahtuu yleisimmälle 26 sentin paistinpannulle ja valmistuu viidessä minuutissa.