Saimme runsaat 300 vastausta Mieluisin luontokohde -kyselyymme

Koko kesän käynnissä ollut Mieluisin luontokohteesi Pirkanmaalla -somekampanja ja karttakysely päättyi Suomen luonnon päivänä. Saimme runsaat 300 vastausta ympäri Pirkanmaata. Kysely onnistui hienosti.

Vastaukset on nyt nopeasti perattu ja karttaan on koottu kolme laajempaa aluetta.

Laajempi kehä ulottuu Valkeakoskelta Ikaalisiin ja siellä oli noin 65 % vastauksista. Puolet vastauksista keskittyy Tampereen ydinkaupunkiseudulle.

Tampereen kaupunkiseudun ytimessä nautitaan seuraavista luontokohteista: Kauppi, Pyynikki, Iidesjärvi, Pyhäjärven rantaseutu ja Nokian Kaakkurijärvet sekä Pirkkalan järvikohteet kuten Kaitajärvi, Pulkajärvi ja Iso Naistenjärvi.

Laajemmalla akselilla erottuu mm. Hämeenkankaan harjualue Ikaalisten seudulla, etelässä taas Vanajaveden kohteet.

Pohjoiselta Pirkanmaalta merkittiin karttaan viidesosa vastauksista. Siellä näkyvät mm. Helvetinjärvi, Seitseminen ja Aurejärvi.

- Yllättävää oli, että Kuhmoisten seutu, kaakkoinen ja lounainen Pirkanmaa (kuten Urjalan ja Punkalaitumen seutu) loistavat poissaolollaan, paikkatietosuunnittelija Miina Vainio sanoo.

- Vastauksia osuu toki myös yksittäisinä pisteinä muualle. Tuttuja kohteita nousee esiin. Kun analysoimme vielä lisää, voimme löytää uusiakin kohteita.

Pirkanmaan liitto kiittää vastauksista. Vastaajat ovat auttaneet Pirkanmaan liiton maakuntakaavatyöhön kuuluvaa luontokohteiden kartoitusta ja vaikuttaneet luonnon monimuotoisuuden suojelemiseen.

Pirkanmaan liitto teki kartoituksen vaihemaakuntakaavatyön pohjaksi. Karttakyselyyn vastattiin nimettömästi eikä sosiaalisen median kanavista kerätty henkilötietoja.

Miina VainioPaikkatietosuunnittelijaPirkanmaan liitto

Työskentelen paikkatietosuunnittelijana maankäytön ja liikenteen yhteensovittamisen parissa. Työhöni kuuluvat maakuntakaavoituksen digitaaliset karttapohjaiset aineistot ja ratkaisut.

Puh:050 364 1141miina.vainio@pirkanmaa.fi

Ruut-Maaria RissanenSuunnittelujohtajaPirkanmaan liitto

Maakuntakaava, liikennejärjestelmäsuunnittelu, maankäytön, liikenteen tai ympäristön suunnittelua koskevat kysymykset.

Puh:044 422 2264ruut-maaria.rissanen@pirkanmaa.fi

Pirkanmaan elinvoimaisuutta ja kestävyyttä tuetaan maankäytön suunnittelulla. Siinä sovitetaan yhteen niin asukkaiden, elinkeinoelämän kuin luonnonympäristön tarpeita. Maankäytön osana tarkastellaan aluerakennetta ja myös muun muassa luonnonvarojen kestävää käyttöä.

Keskeisin maakunnan työkalu maankäytön suunnittelussa ja ohjaamisessa on maakuntakaava.