SAKA

Saka Finland Oy: Tuontiautot uudistavat autokantaa ja vähentävät päästöjä

Jaa

Saka Finland Oy:n viime vuosina maahantuomat autot ovat olleet pienempipäästöisiä kuin ensirekisteröidyt autot ja huomattavasti nuorempia kuin kaikki Suomen autot keskimäärin. Saka haluaakin päivittää tuontiautojen imagon ajan tasalle.

Saka Finland Oy:n toimitusjohtaja Eero Poukkula.
Saka Finland Oy:n toimitusjohtaja Eero Poukkula.

Tuontiautot nähdään autoalalla monesti ongelmana paitsi Suomen autokannan uudistumisen, myös liikenteen päästöjen vähentämisen näkökulmasta. Ainakin oululaislähtöisen Saka Finland Oy:n (Saka) osalta tämä näkemys on kuitenkin virheellinen.

”Jos hieman karrikoidaan, niin monilla tuontiautoihin liittyy mielikuvia maahan tuoduista vanhoista, savuavista dieseleistä”, toteaa Sakan toimitusjohtaja Eero Poukkula.

”Tämä mielikuva on kuitenkin väärä: Esimerkiksi Saka on tuonut viimeisen neljän vuoden aikana Suomen markkinoille noin 20 000 autoa, jotka ovat olleet CO2-päästöiltään keskimäärin pienemmät kuin ensirekisteröidyt uudet autot.”

Tänä vuonna noin neljännes Sakan myymistä autoista, arviolta 7500 kappaletta, tuodaan myyntiin Suomen ulkopuolelta.

Lähes puolet Sakan tuontiautoista kulkee vaihtoehtoisella käyttövoimalla

Tänä vuonna Sakan maahantuomista autoista 47 prosenttia kulkee vaihtoehtoisella käyttövoimalla (hybridi, sähkö tai kaasu) kulkevia autoja. Yli 90 prosenttia lopuista bensa- ja dieselkäyttöisistä autoista on vähäpäästöisiä, tiukimman Euro6-päästöstandardin täyttäviä autoja.

”Vasta kuluvana vuonna hybridi- ja sähköautobuumin ansiosta uusien autojen keskimääräiset hiilidioksidipäästöt ovat Suomessa laskeneet Sakan tuontiautojen tasalle”, Poukkula huomauttaa.

VUOSI                        2019  2020  2021 (tammi-heinäkuu)

Sakan tuontiautot, ka  127      116      107

Ensirekisteröidyt, ka    139      123      107

(Lähteet: Autoalan tiedotuskeskus ja Saka)


Tuontiautojen keski-ikä on noin kolme vuotta, eli Saka osaltaan uudistaa suomalaista autokantaa: Suomalaisen auton keski-ikä on tällä hetkellä noin 12,5 vuotta, eli yksi Länsi-Euroopan korkeimmista. 

”Tuontiautot tuoreuttavat ja vihreyttävät Suomen autokantaa”, Poukkula summaa.


Saka Finland Oy

  • Perustettu 2015
  • 24 autokauppaa ympäri Suomea
  • Vahvassa kasvussa: Liikevaihto 2020 noin 360 miljoonaa euroa, 2021 arviolta 500 miljoonaa, kasvuprosentti tänä vuonna noin 40
  • Myyntivolyymi 2021 yli 33 000 autoa eli joka neljäs minuutti Saka-liikkeessä tehdään autokaupat
  • Tuontiautojen osuus noin neljännes
  • Vahvasti digitaalinen peluri: Markkinointi tapahtuu täysin online ja autoista joka kolmas myydään etänä verkon yli 


Lisätietoja

Eero Poukkula
Toimitusjohtaja, Saka Finland Oy
eero.poukkula@saka.fi
044 056 5822

Avainsanat

Kuvat

Saka Finland Oy:n toimitusjohtaja Eero Poukkula.
Saka Finland Oy:n toimitusjohtaja Eero Poukkula.
Lataa

Tietoja julkaisijasta

SAKA
SAKA



Saka Finland Oy on maamme voimakkaimmin kasvava automyyjä. Olemme aloittaneet autokaupan vallankumouksen, koska suomalaiset ovat joutuneet kärsimään liian kauan huonosta autokaupasta. Me Sakalla uudistamme autokauppaa intohimolla, asiantuntemuksella ja nöyrällä palveluasenteella. Teemme kaikkemme, että auton ostaminen olisi helppoa ja vaivatonta, ja auton omistaminen huoletonta.

Palvelemme verkossa ja 24 autoliikkeessä ympäri Suomen, ja myymme vuosittain yli 25 000 autoa. Liikevaihtomme vuonna 2020 oli noin 358 miljoonaa euroa.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta SAKA

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme