SAK:n Jarkko Eloranta vappupuheessaan: Sopimusyhteiskunnasta on pidettävä kiinni, kun koronakriisistä irtaudutaan

SAK:n puheenjohtaja Jarkko Eloranta korostaa, että talouden jälleenrakennus koronakriisin jälkeen on oltava yhteinen projekti, jossa solidaarisuus ja oikeudenmukaisuus ovat kivijalkoina. Palkansaajia ei voi pyytää rientämään paikalle vain kilpailukykyä pelastamaan tai yritysten puolesta joustamaan.

– Sopimusyhteiskunnan on toimittava kaikille osapuolille, ja tämä kyky tulee todelliseen testiin, kun koronasta irtaudutaan. Nyt julkinen talous velkaantuu, kun valtio pelastaa yrityksiä ja huolehtii ihmisten terveydestä ja toimeentulosta.

Toimiva neuvottelu- ja sopimustoiminta työmarkkinaosapuolten välillä on osoittanut voimansa ja tarpeellisuutensa koronakriisin iskiessä. Suomessa työmarkkinaosapuolet tekivät viipymättä sopimuksen, jolla nopeutettiin yritysten mahdollisuuksia sopeuttaa toimintaansa ja parannettiin työntekijöiden työttömyysturvaa.

– Toimimalla nopeasti pelastamme työpaikkoja ja lomautetuilla työntekijöillä on toivottavasti työpaikka, jonne palata kriisin helpotettua, Jarkko Eloranta toteaa.

Elorannan mukaan koronakriisistä johtuva yhteiskunnan poikkeustila on tuonut esiin työelämän piilossa olevia rakenteita. Matalapalkkatyötä tekevät palvelualojen ammattilaiset niin julkisella kuin yksityisellä sektorilla pitävät yhteiskuntaa pyörimässä.

– Arvostusta heille on tullut, mutta tulisiko jossain vaiheessa myös muuta kuin sanallista tunnustusta. Miten olisi täydet työtunnit ja elämiseen riittävä palkka. Sen ei pitäisi olla kohtuutonta eikä liikaa vaadittu, Jarkko Eloranta huomauttaa.

Puheenjohtaja Jarkko Eloranta piti vappupuheensa 1. toukokuuta SAK:n #virtuaalivappu -tapahtumassa, joka välitettiin Facebookin kautta. Lähetyksen voi katsoa jälkikäteen Facebook-tapahtumasivun ja SAK:n nettipalvelun kautta.

Jarkko Elorannan koko puhe löytyy alla olevan linkin kautta.

Enkät bland förtroendemän: Största delen av arbetsplatserna inom FFC:s branscher berörs nu av permitteringar6.5.2020 14:57:22 EESTTiedote

Antalet förhandlingar om permitteringar på grund av coronapandemin har ökat kraftigt, visar en enkät bland förtroendemän som FFC har gjort. Mer än två tredjedelar av förtroendemännen (69 %) berättar att man på deras arbetsplats har förhandlat eller som bäst förhandlar om permitteringar. För en månad sedan var andelen drygt hälften (52 %).