SAK:n Syvärinen ehdottaa ay-jäsenmaksujen perintää verottajan vastuulle

SAK:n hallituksen varapuheenjohtaja Katja Syvärinen ehdottaa työttömyyskassojen ja ammattiliittojen jäsenmaksuperinnän siirtämistä verottajan vastuulle. Ehdotus selkeyttäisi maksujen perintää ja ottaisi huomioon paremmin työntekijät, joilla on useita työantajia tai työsuhteita.

Työnantajat ja työntekijät ovat sopineet työehtosopimuksissa, että työnantajat hoitavat työttömyyskassojen ja ammattiliittojen jäsenmaksuperinnän suoraan työntekijän palkasta. Työntekijä voi hoitaa maksamisen myös itse.

Työnantajapuolen ja yrittäjäjärjestöjen edustajat ovat säännöllisesti yrittäneet irtautua tästä sopimuksesta milloin milläkin perusteella. Viimeisin on muutaman viikon takaa, kun Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen ehdotti, että työnantaja voisi maksaa YTK-kassan jäsenmaksun työntekijän puolesta.

– Kyse ei siis ole siitä, että maksun hoitaminen palkanlaskennan yhteydessä olisi liian työlästä tai työnantajalla ei olisi siihen varaa, vaan siitä, että SY haluaa työntekijöiden kuuluvan vain yksityiseen työttömyyskassaan ammattiliiton ja alan työttömyyskassan sijasta, Katja Syvärinen painottaa.

Ammattiliiton jäsenyys kuuluu yksityisyyden suojan piiriin. Osa haluaa maksaa jäsenmaksun itse ilman, että työnantaja tietää, mihin liittoon työntekijä kuuluu. Moni taas ajattelee, että asialla ei ole sinänsä suurta merkitystä, järjestäytyminen oman alan liittoon ja sen edunvalvonnan ja palveluiden piiriin on itsestään selvä asia.

Jotta asia olisi yksinkertainen sekä työntekijälle että työnantajalle, yksi varteenotettava mahdollisuus olisi siirtää työttömyyskassojen ja ammattiliittojen jäsenmaksuperintä verottajan vastuulle.

– Verohallinto voisi ottaa jäsenmaksun automaattisesti huomioon verotuksessa, samalla periaatteella kuin jo nyt hoidetaan seurakuntien jäsenmaksut. Rinnalla voisi säilyttää myös työntekijän mahdollisuuden maksaa jäsenmaksu itse.

Työmarkkinajärjestöjen jäsenmaksut ovat verotuksessa vähennyskelpoisia tulonhankkimismenoina, koska jäsenmaksun on katsottu olevan palkkatulon hankkimiseen kohdistuva meno. Jäsenmaksutieto täytyy kuitenkin itse ilmoittaa ja tarkistaa. Jos on aiempina vuosina ilmoittanut jäsenmaksuja, ne yleensä löytyvät esitäytetystä veroilmoituksesta.

Uusi toimintatapa olisi mahdollista toteuttaa esimerkiksi niin, että tulorekisterin ilmoittamiskäytäntöjä jäsenmaksujen suhteen muutettaisiin. Tieto menisi tulorekisteristä suoraan Verohallinnolle, joka automaattisesti kirjaisi jäsenmaksun vähennyksenä veroilmoitukselle.

– Tämä järjestelmä lopettaisi työnantajien itkun järjestelmän hankaluudesta ja helpottaisi myös työntekijöiden jäsenmaksujen maksamista silloin, kun työnantajia on useita tai työsuhteet ovat silppuisia.

Katja Syvärinen piti lauantaina etäyhteyden kautta puheen SAK:n Etelä-Savon aluekokouksessa.