Saksalaisen pörssiyhtiö Mutares AG:n omistama Donges Group ostaa teräsrakennevalmistaja Normekin

Saksalaisen teollisen sijoitusyhtiö Mutares AG:n omistama vaativien silta-, katto- ja teräsrakenteiden valmistamiseen erikoistunut Donges Group ostaa suomalaisen teräsrakennevalmistajan Normek Oy:n ja sen Ruotsissa toimivan tytäryhtiön.

Normek Oy on toimittanut ja asentanut kaikki Helsingin Kalasataman ja Mustikkamaan välisen Isoisänsillan teräsrakenteet.

Myyjänä on Normek Group Oy, jonka omistavat Intera Fund I Ky sekä yksityiset osakkeenomistajat.

Normek valmistaa ja asentaa rakennusten teräsrunkorakenteita, terässiltoja sekä julkisivujen lasi- ja kevytelementtiratkaisuja. Yritys on toimittanut esimerkiksi Helsingin keskustakirjasto Oodin teräsrakenteet. Normek-konsernin liikevaihto vuonna 2018 oli noin 65 miljoonaa euroa ja sen palveluksessa on 250 henkilöä. Yrityksellä on tehtaat Oulussa, Naarajärvellä, Alavudella ja Alkkialla.

Donges Groupin liikevaihto nousee järjestelyn myötä 180 miljoonaan euroon vuodessa. Yhtiöllä on toimintaa Saksassa, Ranskassa, Espanjassa, Italiassa, Isossa-Britanniassa, Singaporessa, Dubaissa ja Intiassa. Yhtiön referenssikohteisiin kuuluu esimerkiksi Lontoon Wembleyn stadionin kattorakenteiden uudistaminen.

Donges Group on yksi Frankfurtin pörssissä listatun sijoitusyhtiö Mutares AG:n kymmenestä kohdeyrityksestä. Mutares on erikoistunut ostamaan ja kehittämään keskikokoisia yrityksiä ja sen asiantuntijat myös osallistuvat aktiivisesti kohdeyhtiöiden operatiiviseen toimintaan tiiviissä yhteistyössä kohdeyhtiöiden johdon kanssa. Se pyrkii kohdeyritystensä arvon kestävään ja pitkäjänteiseen kasvattamiseen. Yhtiön kohdeyritysten yhteenlaskettu liikevaihto oli vuonna 2017 noin 900 miljoonaa euroa.

”Normek täydentää hienosti Donges Groupin tarjontaa ja osaamista vaativien teräsrakenteiden valmistajana. Samalla yrityskauppa on meille tärkeä strateginen avaus Pohjois-Euroopan markkinoille. Läsnäolo Pohjoismaissa avaa meille myös uusia investointimahdollisuuksia alueen markkinoilla”, Mutares AG:n toimitusjohtaja Robin Laik sanoo.

”Mutares on aktiivisesti kohdeyhtiöidensä kehittämiseen osallistuva omistaja, joka auttaa Normekia entisestään vahvistamaan asemaansa Suomen ja Ruotsin markkinoilla. Yritysosto avaa myös uusia mahdollisuuksia Normekin vuosikymmenten saatossa kertyneen osaamisen laajempaan hyödyntämiseen”, yrityskauppaa järjestellyt ja Mutaresin Pohjoismaiden toiminnoista vastaava johtaja Kari Nerg sanoo.

Lisätietoja:

Kari Nerg, Head of Mutares UK, Director, puh. +49 151 402 11520
Corinna Lumpp, Mutares AG, Manager Investor Relations Strategy, puh. +49 89 9292776-0

Kuvat

Mutares AG