Saksalaiset osakkeet ohittavat ruotsalaiset suomalaisten kauppakohteena – USA:ssa kärkeen nousivat teknologiajätit

Suomalaisten sijoittajien osakekauppa kohdistui heinäkuussa aiempia kuukausia enemmän Suomeen. Poikkeuksellisesti saksalaisilla osakkeilla käytiin enemmän kauppaa kuin ruotsalaisilla.

Saksalaiset osakkeet nousivat kolmen kärkeen heinäkuussa, kun katsotaan suomalaisten sijoittajien tekemiä osakekauppoja. Saksalaiset osakkeet keräsivät näin enemmän kauppaa kuin ruotsalaiset osakkeet, joka ovat tavallisesti olleet toiseksi tai kolmanneksi kiinnostavin markkina suomalaissijoittajille. Suosituimmat maat ennen Saksaa olivat Suomi ja Yhdysvallat.

”Saksan vetovoimaa kuvaa myös se, että suomalaisasiakkaiden osakevaihdosta 60 prosenttia oli ostoja. Ostetuin osake oli pankki Deutsche Bank, joka on menettänyt vuodessa lähes 40 prosenttia arvostaan ja kertonut laajoista tehostamisohjelmista. Suomalaiset ottavat nyt riskiä Saksassa”, sanoo Danske Bankin senioristrategi Tuukka Kemppainen.

Kemppaisen mukaan siirtymä Saksaan voi olla pysyvä, sillä ruotsalaisten osakkeiden osuus suomalaissijoittajien salkuissa näyttää olleen laskussa jo pidemmän aikaa.

”Saksa on osakemarkkinana houkutteleva, jos eri markkinoita vertailee vaikka perinteisellä arvostusmittarilla, p/e-luvuilla. Saksa on halvempi kuin Eurooppa keskimäärin, ja selkeästi koko maailma edullisempi. USAn arvostus on isoista maantieteellisistä markkinoista kallein. Saksan teollisuuden näkymät ovat heikentyneet jo pitkän aikaa, ja talouskasvu on lähellä nollaa. Mahdollisesti suomalaiset ounastelevat jo käännettä parempaan?”

Yhdysvallat keräsi toiseksi eniten suomalaisten sijoittajien osakevaihtoa heinäkuussa. Sijoittajat olivat kuitenkin enemmän myyntilaidalla, sillä vaihdosta 60 prosenttia oli myyntejä. Suomalaiset lisäsivät omistuksiaan teknologiajäteissä, sillä ostetuimpien kärjestä löytyvät Apple ja Facebook.

Danske Bankin asiakkaiden osakekaupoista tehty vertailu on kuvaava, sillä pankin kaupankäyntipalkkiot ovat samat kaikille markkinoille. Näin edullisemmat välityspalkkiot eivät ohjaa sijoituksia Suomeen.

Suomen osuus laskussa

Myös heinäkuu osoitti, että suomalaisten halu sijoittaa myös ulkomaalaisiin osakkeisiin on kasvanut, sillä Suomen osuus osakekaupasta oli reilut 80 prosenttia, kun aiempien vuosien heinäkuussa osuus on ollut vajaat 90 prosenttia. Osuus oli kuitenkin reilusti suurempi kuin kuluvan vuoden kesäkuussa, jolloin 75 prosenttia kaupoista kohdistui Suomeen.

Suomalaisissa osakkeissa eniten vaihtoa keränneet osakkeet olivat samoja kuin viime kuukausina. Eniten vaihtoa kertyi Nordealle, jota sijoittajat myivät eniten.

”Nordeasta on puhuttu viime vuosina uutena kansanosakkeena, sillä se on kerännyt suuren joukon piensijoittajia omistajiinsa. Nyt näyttää siltä, että suunta voi olla kääntymässä.”

Sijoitukset maittain, kunkin vuoden heinäkuu

OSAKEKAUPAT MAITTAIN HEINÄKUUSSA

Berkshire Hathaway Inc. B

ProShares Ultra Financials

Berkshire Hathaway Inc. B

Advanced Micro Devices Inc.

Centene Corp

SAKSA

SAP SE (Ord)

Munich RE (Regd)

Munich RE (Regd)

SUOMI

Tietoa vertailusta

• Osakkeiden ostomaat perustuvat Danske Bankin suomalaisten asiakkaiden tekemiin kauppoihin toukokuussa.

Tietoa Danske Bankin sijoituspalveluista

• Danske Bankin kautta voi ostaa osakkeita seuraavista maista samalla välityspalkkiolla: Suomi, Ruotsi, Tanska, Norja, USA, Saksa, Iso-Britannia, Ranska, Italia, Sveitsi, Kanada, Alankomaat, Belgia, Espanja, Irlanti, Portugali, Viro, Latvia, Liettua, Puola, Tsekki, Unkari, Meksiko.
  • Välityspalkkiot ovat minimissään 2-8 euroa kaupankäyntiaktiivisuudesta riippuen.
  • Kattavat markkinainformaatio, uutis- ja analyysipalvelut sekä analyysityökalut saatavilla. Monipuolisilla Sijoittajan lisäpalveluilla asiakas voi räätälöidä kaupankäyntipalvelut juuri omia tarpeitaan vastaavaksi sijoituspäätösten tekemiseksi.

Senioristrategi Tuukka Kemppainen, Danske Bank, 050 3760596, tuukka.kemppainen@danskebank.fi

Luonnon monimuotoisuuden integrointi liiketoimintamalleihin vielä vaikeaa pohjoismaisille yhtiöille19.3.2024 08:45:00 EET | Tiedote

Kolme neljästä pohjoismaisesta suuryrityksestä kokee haastavaksi luonnon monimuotoisuuteen liittyvien riskien monimutkaisuuden, uskottavien tavoitteiden asettamisen sekä hallintomallin kehittämisen. Muutama yritys erottuu myönteisesti joukosta, mutta yksikään ei vielä ole päässyt tasolle, jossa luonnon monimuotoisuus on sisällytetty liiketoimintastrategiaan, ilmenee Danske Bankin varainhoidon tuoreesta raportista.