Salainen puutarha, aurinkonäytös ja robottibussiajeluita – Helsinki-päivässä ennätysmäärä ohjelmaa

Ajankohtaiset teemat kuten vastuullisuus ja ilmastonmuutos näkyvät kaupunkilaisten suunnittelemassa ohjelmassa. Helsinki-päivä täyttää tänä vuonna 60 vuotta.
Kuva: Jussi Hellsten

Helsinki-päivänä 12. kesäkuuta kaupunki täyttyy jälleen juhlahumusta, kun yli sata erilaista tapahtumaa levittäytyy kymmeniin kaupunginosiin. Luvassa on muun muassa taide- ja musiikkielämyksiä, liikuntaa, opastettuja kierroksia, työpajoja ja puutarhajuhlia. Tapahtumat ovat kaikille avoimia ja maksuttomia.

”Tänä vuonna ohjelmaa on tarjolla ilahduttavan paljon erityisesti ikäihmisille. Mukana on peräti kolme eri palvelukeskusta, jotka järjestävät esimerkiksi teatteriesityksiä ja festareita varttuneelle väelle. Ohjelmassa korostuu myös vastuullisuus ja ilmastokysymykset”, sanoo Helsinki-päivän vastaava tuottaja Marianne Saukkonen Helsingin Tapahtumasäätiöstä.

Ympäristöteema näkyy eri puolella Helsinkiä: ilmastonmuutosaiheista elämyspeliä pelataan puhelinten avulla Töölönlahden ympäristössä, ylijäämäruokaa hyödynnetään Hävikkipiknikillä Lapinlahdella ja lapset saavat rakentaa maailmanparannuskoneita kaupungintalolla.

Tapahtuma kasvaa vuosi vuodelta

Helsinki-päivä on kasvanut vuosi vuodelta suuremmaksi ja ohjelma on monipuolistunut. Vaikka kaupunki koordinoi Helsinki-päivän toteuttamista, kaupunkilaiset luovat tapahtuman itse. Helsinki-päivä onkin tekijöidensä näköinen ja ohjelmaa löytyy jokaiseen makuun teatterisuunnistuksesta perinneleikkeihin ja 20-luvun kenttävoimistelujumpasta robottibussiajeluihin.

”Helsinki-päivä on yhteisöllinen ja osallistava juhla, jossa on mukana kymmeniä yhdistyksiä, yrityksiä ja kaupunkilaisia. Se saa ihmiset liikkeelle sekä tekijöinä että kokijoina. Päivä vahvistaa helsinkiläisten paikallisylpeyttä ja tutustuttaa samalla kävijöitä eri kaupunginosiin”, Saukkonen sanoo.

Tuttuun tapaan Helsinki-vaikuttajista koostuva raati jakoi tuotantorahaa lähes parille kymmenelle Helsinki-päivän tapahtumalle hakemusten perusteella. Tänä vuonna raatiin kuului: Pauli Saloranta, Teemu Lehto, Renaz Ebrahimi, Sonja Kailassaari, Mari Nieminen, Max TalviOja, Mirja Arajärvi ja Marianne Saukkonen.

Vuodesta 1959 järjestetyn Helsinki-päivän klassikko-ohjelmaan kuuluvat pormestarin aamukahvit, Stadin Kundin ja Friidun nimeäminen, vuoden helsinkiläisurheilijoiden palkitseminen ja Helsinki-päivän vauvan juhlistaminen. Perinteisesti päivä huipentuu Kaisaniemen puistossa järjestettävään ilmaiskonserttiin, jota tähdittävät Suomen huippuartistit. Lue lisää Helsinki-päivän ohjelmasta täältä.

Lisätiedot:

Marianne Saukkonen
Vastaava tuottaja
marianne.saukkonen@eventshelsinki.fi

Haastattelupyynnöt:

Annina Pikkumäki

Kuva: Jussi Hellsten

Helsinki-päivä on tapahtumakokonaisuus, joka järjestetään vuosittain 12.6. Helsinki-päivän taustaorganisaationa toimii Helsingin tapahtumasäätiö.