Salaisuuksien jäljillä -videosarja alkaa: Mitä jää alustojen taakse piiloon?

Mitä me kuluttajina emme näe alustatyössä? Ja mitä vaikutuksia sillä voi olla meidän kaikkien tulevaisuuteemme? Salaisuuksien jäljillä -videosarjan ensimmäisessä jaksossa pureudutaan alustatyöhön, joka edustaa työn uusia muotoja. Taipuvatko sosiaaliturva ja eläkejärjestelmä niihin?

Salaisuuksien jäljillä -videosarjassa Työeläkevakuuttajat Telan asiantuntija Janne Pelkonen lähtee selvittämään Suomen hyvinvoinnin suuria arvoituksia. Pelkonen pureutuu tekijöihin, jotka vahvistavat tai murtavat paitsi suomalaista eläkejärjestelmää myös koko hyvinvointivaltiota. Minne vauvat katosivat? Mitä tapahtui koulutuksen ihmemaassa? Miksi Suomi ei houkuttele?

Ensimmäisen jakson aiheena on työn murros. Pelkonen haastattelee Työterveyslaitoksen tutkimuspäällikkö Laura Seppästä, jonka luotsaamassa hankkeessa on ensimmäistä kertaa tutkittu alustatyön tekijöiden kokemuksia reiluudesta.

Ruokalähetit ovat vain yksi näkyvä osa alustatyötä. Yhä enemmän alustoilta tarjotaan ammattilaispalveluita juristeista psykoterapeutteihin. Näkymättömämpi osa alustataloutta on pieniksi osiksi ositettu tietotekninen työ, jossa tehtävä voi esimerkiksi olla opettaa tekoälyä lajittelemalla kuvia ja kirjoittamalla tunnistetietoja muutaman euron päiväpalkalla.

”Kun alustatalous leviää yhä useammalle alalle ja ammattiin, sen pelisäännöt ja alustatalouden piirissä toimivien työhyvinvointi alkaa kiinnostaa yhä useampia suomalaisia”, arvioi Pelkonen haastattelujutussa.

”Harva tulee ajatelleeksi, että alustatyön tekijät kilpailevat keskenään. Alustayritykset voivat kuitenkin säädellä kilpailua, jotta se ei ole aivan niin raadollista kuin se voisi olla”, sanoo Seppänen.

Entä alustatyön tekijän eläke?

Työn uudet muodot voivat synnyttää EU-maissa repeämiä, joista ihmiset putoavat sosiaali- ja eläketurvan ulkopuolelle. Euroopan komissio antoi ensimmäisen ehdotuksensa työolojen parantamiseksi alustatyössä viime vuoden lopussa.

Suomen eläkejärjestelmässä ihminen on aina joko palkansaaja tai yrittäjä.

”Suomen eläkejärjestelmä on alustatyön tekijän kannalta vahvempi kuin muualla EU-maissa. Työeläkevakuutus on pakollinen kaikille työntekijöille ja yrittäjille, kun muissa maissa itsensätyöllistäjät ja yrittäjät käytännössä tippuvat usein työmarkkinaeläkkeiden ulkopuolelle”, jatkaa Pelkonen Twitterissä.

Tärkeintä on, että kaikesta työstä kertyy riittävää eläkettä, summaa Pelkonen.

Pelkonen ja Seppänen sekä tutkija Johannes Koponen pohtivat tarkemmin alustatyön kipupisteitä ja hyviä puolia haastattelujutussa.

Sarjan muut osat julkaistaan syksyn 2022 aikana.

Katsoaksesi videon lähteestä www.youtube.com, anna hyväksyntä sivun yläosasta.Janne Pelkonen Salaisuuksien jäljillä: Mitä jää alustojen taakse piiloon?

Työeläkevarat laskivat alkuvuoden aikana 7 miljardia – loppuvuoteen liittyy epävarmuutta30.5.2022 08:31:58 EEST | Tiedote

Suomalaisten työeläkkeiden rahoituksessa käytettävät eläkevarat laskivat 7 miljardia vuoden ensimmäisen neljänneksen aikana. Varoja oli maaliskuun päättyessä 248 miljardia euroa. Laskua aiheutti ennen kaikkea noteerattujen osakkeiden markkina-arvon lasku. Toisena tekijänä oli alkuvuoden aikana kohonnut korkotaso, minkä takia myös korkosijoitukset olivat tappiollisia.

Tela-blogi: Hajautus ja työeläkevarojen sijoitustoiminta ovat kimurantti pari11.4.2022 12:30:45 EEST | Blogi

Hajautusta koskeva blogisarja on tähän mennessä käsitellyt työeläkejärjestelmän hajautuksen yleistä luonnetta ja sen ilmenemistä useana eri eläkelakina ja joukkona sekä yksityisen että julkisen sektorin toimijoita. Viimeisessä osassa on tarkoitus pohtia hajautusta kaikkien yhteisen suosikkiaiheen rahan – tai tarkemmin määritellen rahoituksen, sijoitustoiminnan ja sen säätelyn – näkökulmasta.