Salpalinja suojasi Suomen – linnoituksen tarina ja merkitys koskettaa jokaista suomalaista

Nyt 80 vuotta Salpalinjan pääaseman rakentamisen jälkeen ilmestyneessä Terho Ahosen kirjassa kerrotaan linnoituksen tarina. Readme.fi:n kustantama Salpalinja – Suomen suoja on kattava kertomus Neuvostoliiton vastaisten rajojemme linnoittamisesta talvisodan jälkeen. Teos kansantajuistaa Salpalinjan synnyn syyt, rakentamisen, rakenteet ja sen vaikutukset aina tähän päivään asti. Salpalinjan perintö elää.

Salpalinja_kansi_hires

Salpalinjan merkitystä osana viime sotien lopputulosta ei vieläkään tunneta. Linnoituksessa ei taisteltu. Se täytti täydellisesti tehtävänsä rauhanomaisesti olemassaolollaan; puolustajan ja hyökkääjän veri säästyi. Suomi selvisi myös kylmästä sodasta.

Suomalaisten periksiantamaton maanpuolustustahto pelasti Suomen itsenäisyyden viime sodissa. Sotilaat taistelivat, kansa ja kotirintama tukivat. Syy taistella oli selvä. Sodan vaihtoehtona oli neuvostodiktatuuri.

Sotiemme sankarivainajat, invalidit, veteraanit ja lotat saavat jo heille kuuluvan arvostuksen ja kunnian Suomen puolustajina. Se on oikein.

Suomi on monella mitalla maailman eliittiä. Salpalinja on länsimaisen elämän mahdollistanut työn muistomerkki suomalaisille. Linnoitustöihin itärajalla ja Hankoniemellä osallistui pääosin välirauhan aikana yhtä aikaa yhteensä noin 100 000 linnoitusrakentajaa ja kenttäarmeijan miestä. Lotat muonittivat.

Lähes jokainen suku Suomessa oli jonkun jäsenensä kautta linnoittamassa rajojamme lapiolla tai rautakangella. Salpalinja on teko ja tarina, minkä tulee kuulua kaikkien suomalaisten sivistykseen. Se auttaa ymmärtämään Suomen selviytymistä viime sotien kurimuksesta. Kaikki hyvä Suomessa ei ole itsestäänselvyys.

Tutustu kirjaan: www.readme.fi/kirja/salpalinja-suomen-suoja/

Arvostelukappaleen tilaus: paivi.hertel@readme.fi

Salpalinja_kansi_hires

Paula Koivuniemi - Superladyn matkassa kertoo maamme ykkösartistin ainutlaatuisen tarinan9.9.2021 10:54:26 EEST | Tiedote

Uutuuskirja Paula Koivuniemi - Superladyn matkassa kertoo poikkeuksellisen menestyksekkäästä urasta läpi vuosikymmenien, mutta ennen kaikkea lahjakkaasta ihmisestä, jossa on monia erilaisia ja yllättäviä puolia. Paula on ollut niin hyvä jätkä, että hän on menestynyt poikkeuksellisen hyvin miehisessä maailmassa. Hän on ollut rohkeasti nainen. Lähes 300-sivuinen kirja tulee saataville myös äänikirjojen suoratoistopalveluihin.

Karita Tykän uutuuskirjassa otetaan viikon kevennystauko kehon ja mielen hyvinvoinnille23.8.2021 08:52:18 EEST | Tiedote

Vaikuttaja-hyvinvointivalmentaja Karita Tykän uudessa teoksessa 7 päivän DETOX by Karita matkataan seitsemässä päivässä kohti raikasta ja ihanaa oloa. Detox-matka on kirjailijan oma tapa toistuvasti tukea kehon ja mielen puhdistumista ja antaa taukoa keholle ja mielelle – nyt, tämän kirjan myötä sama ohjelma on saatavana kaikille! Kirja on myös loistava apu elämäntapamuutokseen tai matkaan kohti kevyempää mieltä ja itsensä hyväksymistä.

Torstaina ilmestyvä uutuuskirja Äitivuosi kannustaa omannäköiseen äitiyteen22.3.2021 10:00:00 EET | Tiedote

Äitiys ja pikkulasten vanhemmuus ovat olleet viime aikoina pinnalla. Suomessa on koettu huolta syntyvyyden laskusta ja pohdittu syitä sen takana. Syiksi on arveltu muun muassa nuorten aikuisten käsityksiä vanhemmuudesta: negatiiviset mielikuvat pikkulapsiarjen kuormittavuudesta ja vanhemman vastuusta saavat lykkäämään lasten hankkimista. Samaan aikaan mediassa puhutaan paljon tasa-arvoisesta vanhemmuudesta ja perhevapaiden uudistamisesta. Myös #metoo-liike muuttaa äideille varattuja rooleja ja äitiyden kokemusta.