Sami Ylenius KOVAn tekniseksi johtajaksi

Kohtuuhintaisten vuokra- ja asumisoikeustalojen omistajat – KOVA ry:n tekniseksi johtajaksi on valittu rakennusinsinööri (AMK) Sami Ylenius. Hän aloittaa tehtävässään 1.1.2022. Hän siirtyy tehtävään Lohjan Vuokra-asunnot Oy:n kiinteistöpäällikön tehtävästä.

Sami Yleniuksen tehtäviin KOVAn teknisenä johtajana sisältyy erityisesti yhdistyksen edunvalvonta- ja kehittämistoiminnasta vastaaminen ARA-uudis- ja korjausrakennuttamiseen, energiatehokkuus-, rakentamisen laatu- ja korjausvelan laskentaan liittyvissä asioissa niin kansallisesti kuin kansainvälisesti.

- Hain tehtävään päästäkseni kehittämään KOVAn teknistä osaamista ja palvelutarjontaa jäsenyhteisöllemme. KOVAn toiminnassa minua motivoi mahdollisuus edistää kohtuuhintaista asumista kaikkien jäsentemme eduksi. KOVAn työ on tärkeää ja myös tähän asti ollut tuloksellista. Odotan suurella mielenkiinnolla uuden tehtäväni aloitusta päästäkseni mukaan laajentamaan toimintaamme entisestään, KOVAn tekninen johtaja Sami Ylenius linjaa.

Sami Yleniustekninen johtaja 1.1.2022 lukienKohtuuhintaisten vuokra- ja asumisoikeustalojen omistajat - KOVA ry

Puh:044 359 5816

KOVAlla on 115 jäsenyhteisöä. Niiden pysyvässä omistuksessa on yhteensä noin 310 000 vuokra- ja asumisoikeusasuntoa, joissa asuu noin 500 000 henkilöä. KOVAn jäsenet toimivat yli 100 kunnassa. KOVAn jäsenet omistavat yli 80 prosenttia rajoituksenalaisista normaaleista ARA-vuokra-asunnoista, yli 65 prosenttia kaikista rajoituksenalaista ARA-vuokra-asunnoista Suomessa ja noin 85 prosenttia asumisoikeusasunnoista Suomessa. KOVAn jäsenet aloittavat vuonna 2022 yhteensä yli 6 000 kohtuuhintaisen vuokra- ja asumisoikeusasunnon rakennuttamisen.

Yleishyödyllisillä vuokratalo- ja asumisoikeusyhtiöillä korkeat käyttöasteet27.7.2022 07:00:00 EEST | Tiedote

Kohtuuhintaisten vuokra- ja asumisoikeustalojen omistajat – KOVA ry:n selvityksen mukaan yleishyödyllisillä vuokratalo- ja asumisoikeusyhtiöillä olivat pääosin korkeat käyttöasteet vuonna 2021. Korkeaa käyttöastetta selittävät etenkin kasvukeskuksissa kohtuuhintaisten asuntojen edulliset asumiskustannukset markkinahintoihin nähden. Yleishyödyllisillä asuntotoimijoilla asumiskustannukset perustuvat omakustannusperiaatteeseen. Asuntojen korkea käyttöaste mahdollistaa myös asumisen kohtuuhintaisuuden.

Tiedote: EU:n energiatehokkuusdirektiivin muutoksilla rajuja seurauksia asumiskustannuksiin28.4.2022 07:00:00 EEST | Tiedote

Direktiiviehdotuksen vaatimukset vanhojen rakennusten korjaamisesta tarkoittaisivat KOVAn laskelmien mukaan KOVAn jäsenille jopa 2–2,7 miljardin euron lisäystä jo olemassa oleviin korjaustarpeisiin. Tällaiset toimet energiatehokkuuden parantamiseksi tarkoittaisivat huomattavia lisäyksiä myös KOVAn jäsenten ARA-kohteiden vuokratasoon. KOVAn jäsenten ARA-kohteiden keskivuokra tänä vuonna on 10,76 €/m²/kk, ja direktiiviehdotuksen perusteella esitetyt lisäkorjaustarpeet tarkoittaisivat noin 1,2–1,6 €/m²/kk (noin 11–15 %) korotusta nykyiseen vuokratasoon. KOVA pitää epätodennäköisenä, että rakennuskantaa voitaisiin parantaa esitetyllä tavalla ilman, että se tarkoittaisi asumiskustannusten kohtuutonta kasvua.