Samsungin uusiin televisioihin hybridiominaisuus - kodeissa jo yli 350 000 hybridi-tv-vastaanotinta

Digita on panostanut viime vuosina voimakkaasti uudentyyppisten hybridi-tv-palveluiden kehittämiseen. Esimerkkeinä HbbTV-teknologian (Hybrid broadcast broadband TV) mahdollistamista sovelluksista ovat muun muassa syksyllä 2017 ja keväällä 2018 musiikkiohjelmien yhteydessä ollut äänestysmahdollisuus. Hybridi-tv-laitteiden määrä on kasvanut voimakkaasti suomalaisissa tv-talouksissa. Hybridi-tv-palveluita aktiivisesti käyttäviä televisioita on nyt yli 350 000, joka on yli 2,5 kertainen määrä vuodentakaiseen verrattuna. Hybridi-tv-palvelut ovat tällä hetkellä tarjolla Digitan antenni-tv-verkossa sekä Telian Kaapeli-TV:ssä.

Laitteiden määrän odotetaan jatkavan voimakasta kasvuaan viime vuodesta lähtien vilkastuneen tv-kaupan myötä. Vuonna 2020 tapahtuvan antenniverkon teknologiasiirtymän myötä televisiomyynnin ennakoidaan lisäävän televisiomyyntiä edelleen, minkä ansiosta hybridi-tv-laitteita arvioidaan olevan palveluiden piirissä yli 1 000 000 kpl. Hybridi-tv on älytelevisio, jolla on mahdollista käyttää tv-kanavilla välitettäviä lisäpalveluita. Palveluiden käyttö edellyttää lisäksi television kytkemistä internetiin käyttöönoton yhteydessä.

Jatkossa kaikkien Suomessa myytävien merkittävien laitevalmistajien äly-tv-laitteet ovat hybridi-tv:tä, kun myös Samsung on ilmoittanut vuoden 2018 mallien tukevan hybridi-tv-palveluita. ”Samsungin kaikki vuoden 2018 Smart TV-mallit sisältävät HbbTV 1.5 tuen, joten uusilla Samsungin laitteilla pääsee käyttämään hybridi-tv-palveluita”, kertoo Samsungin myyntipäällikkö Markus Nummisalo.

Hybridi-tv-äänestykset kiinnostavat katsojia

Kevään aikana Digita ja tv-yhtiöt ovat jatkaneet yhteistyötä hybridi-tv-ominaisuuksien kehittämisessä. Ensimmäistä kertaa viime syksyn Idols-ohjelmassa katsojille lanseerattu hybridi-tv:n äänestysominaisuus on saanut jatkoa tänä keväänä MTV3:n Kingissä ja X Factorissa sekä Nelosen The Voice of Finlandissa. Näissä ohjelmissa katsojille on tarjottu kaukosäätimen sinisen värinapin takaa avautuva äänestyspalvelu.

"Äänestyspalvelut ovat kevään kokemuksien perusteella erittäin suosittuja käyttäjien keskuudessa. Ohjelmia katsoneista käyttäjistä keskimäärin yli puolet avaa ohjelman aikana äänestyspalvelun hybridi-televisiossaan ja näistä edelleen noin puolet aktivoituu äänestämään", kertoo Digitan videojakeluliiketoiminnan johtaja Teppo Ahonen.

”Tv-ohjelmien yhteyteen tuotavat hybridi-tv-lisäpalvelut, joita katsojan on helppo käyttää samanaikaisesti ohjelman kanssa, ovat esimerkki television uudistumisesta ja mukautumisesta nykypäivään. Hybridi-tv:llä katsojat pääsevät vaikuttamaan itse esimerkiksi suoraan ohjelman sisältöön omalta kotisohvalta. Tämä lisää television vaikuttavuutta ja kiinnostusta entisestään”, jatkaa Ahonen.

Hybridipalveluita tarjolla jo kaikilla vapailla kanavilla

Hybridi-tv-palvelut tarjotaan osana tv-kanavia, joten tarjolla olevat palvelut vaihtelevat myös kanavittain. Tällä hetkellä kaikilla kanavilla on käytettävissä vähintään hybridi-tv-ohjelmaopas ja Ylen, MTV:n, Sanoman ja AlfaTV:n kanavilla myös mm. netti-tv-palvelut. Tämän lisäksi kanavilla tarjotaan ohjelmiin liittyviä lisäpalveluita, joiden tarjonta vaihtelee ohjelmien esityskausien mukaan.

Hybridi-tv-palvelut ovat tällä hetkellä tarjolla Digitan antenni-tv-verkossa sekä Telian Kaapeli-TV:ssä. Muut kaapeliyhtiöt ovat toistaiseksi poistaneet palvelut tv-kanavilta ennen niiden jakelua asiakkailleen.

Lisätietoja hybridi-tv-palveluista: www.hybriditv.fi

Median yhteydenotot

Digita Oy, Teppo Ahonen, johtaja, videojakelupalvelut, puh. +358 40 5630 299, teppo.ahonen(at)digita.fi

Digita välittää radio- ja tv-ohjelmat luotettavasti kaikille suomalaisille vuoden jokaisena päivänä. Viimeisimmän digitaalisen tekniikan soveltajana kehitämme ja tarjoamme myös monipuolisia internet-tv- ja radiopalveluita. Lisäksi palveluvalikoimaamme kuuluvat kattavaan verkkoomme pohjautuvat IoT-palvelut sekä huippuluokan DataCenter-palvelut. Asiakkaamme ovat parhaita sisältöjä tarjoavia mediayhtiöitä sekä mobiili- ja laajakaistaoperaattoreita.

Yle Radio Suomen Porvoon Suomenkylän lähetinaseman lähetystaajuus muuttuu19.10.2018 10:24Tiedote

Yle Radio Suomen Porvoon Suomenkylän lähetystaajuus on 1.11.2018 alkaen 90,8 MHz. Lähetystaajuuden muuttuessa Yle Radio Suomen Porvoon Suomenkylän aseman lähetysteho kaksinkertaistuu ja kuuluvuus paranee muun muassa Porvoon keskustan alueella. Yle Radio Suomen Porvoon Suomenkylän vanhaa taajuutta ja uutta taajuutta lähetetään rinnakkain 1.11.-15.11.2018 välisenä aikana. 15.11.2018 jälkeen Porvoon, Pernajan ja Loviisan alueella Yle Radio Suomen lähetyksiä voi kuunnella taajuuksilla: Pernaja 95,0 MHz, Porvoo 90,8 MHz ja Loviisa 99,1 MHz. Näkyvyys- ja kuuluvuusalueet Näkyvyys- ja kuuluvuusalueen voi tarkistaa Digitan karttapalvelusta www.digita.fi/karttapalvelu. Verkonhuolto- ja vikatiedot Digitan radio- ja tv-verkon huolto- ja vikatiedot löytyvät osoitteesta www.digita.fi/verkontila. Lisätietoa: Kuluttajat Digita Info ma-pe klo 8.00–20.00 puh. 020 411 7676 info@digita.fi Puhelun hinta Digita Infoon on lankapuhelimesta 8,35 senttiä puhelulta sekä 6 senttiä minuutilta ja matkapuhelimesta 8

Digitan Ylläksen tv-asemalta on välitetty tv- ja radiolähetyksiä 50 vuoden ajan – Digitan valtakunnallisen infrastruktuurin käyttötarkoitus muuttuu ja kehittyy24.9.2018 14:15Tiedote

Digitan Ylläksen radio- ja tv-asemalta välitetään nykyään kahdeksan tv-kanavaa ja seitsemän radiokanavaa. 50-vuotiasta Ylläksen mastoa kuten myös muuta Digitan valtakunnallista verkkoinfrastruktuuria hyödynnetään tänä päivänä myös tiedonsiirrossa ja esimerkiksi esineiden internetin eli IoT:n sovelluksissa. Digita on jo pitkään tarjonnut infrastruktuuriaan myös mobiilioperaattoreille sekä erilaisia turvakriittisiä tietoliikenneverkkoja tarvitseville toimijoille. ”Digitan valtakunnallinen verkkoinfrastruktuuri on toimintamme perusta ja olemme Digitassa ylpeitä historiastamme ja korkeista mastoistamme. Niiden kautta välitämme luotettavasti radio- ja televisioelämykset myös Ylläksen alueella yli 16 000 tv-katsojalle ja radion kuuntelijalle”, sanoo Digitan operatiivinen johtaja Markus Ala-Hautala. Antenni-tv ja radio kehittyvät median käytön muuttuessa. Digita kehittää yhdessä asiakkaidensa kanssa internetin ja perinteisen television yhdistäviä hybridipalveluja, jotka rikastavat katselukoke

Päivitys tiedotteeseen: Digitan antenni-tv-verkon lähetykset toimivat taas normaalisti20.7.2018 19:21Tiedote

Digitan antenni-tv-verkon kaikkien kanavanippujen tv-kanavilla koko maassa ilmeni häiriöitä perjantaina 20.7. klo 18.32 alkaen. Häiriöitä oli myös kaupallisten radioiden lähetyksissä. TV- ja radiolähetykset ovat palautuneet normaaleiksi klo 19:40 lukuun ottamatta Tampereen alueen A-kanavanippua, jossa lähetetään muun muassa Ylen tv-kanavat. Lisäksi kaapelioperaattori- ja IPTV-jakelussa ovat vielä poikki seuraavat kanavat: Nelonen, Nelonen HD, Hero, Jim, Liv. Lisäksi poikki on Yle TV 1 muualla Suomessa kuin pääkaupunkiseudulla. Häiriöiden syynä oli tietoliikennevika. Digita pahoittelee häiriöistä aiheutunutta haittaa Median yhteydenotot: Digita Oy, operatiivinen johtaja Markus Ala-Hautala, p. 0400 549 023, markus.ala-hautala@digita.fi. Tiedote, Digita 20.7.2018 klo 19:21 Häiriöitä Digitan antenni-tv-verkossa koko maassa Digitan antenni-tv-verkon kaikkien kanavanippujen tv-kanavilla ilmenee häiriöitä koko maassa. Häiriö on alkanut perjantaina 20.7.2018 klo 18:32. Häiriöitä esiintyy myös

Hippos tuo kumppaneidensa kanssa ravit takaisin televisioon - heinäkuussa nähdään päivittäin raveja antenni-tv-verkon Estradi-kanavalla13.6.2018 14:02Tiedote

Hippos yhteistyökumppaneidensa kanssa tekee heinäkuussa kokeilun, jossa ravit näkyvät päivittäin antenni-tv-verkossa Estradi-kanavalla. Lähetys Estradilla on sama, minkä Veikkaus lähettää TotoTV:stä. Studiolähetykset ovat ruudussa keskiviikkoisin ja lauantaisin –muina päivinä ravit nähdään suoraan radalta. Lähetykset alkavat 30.6. Suur-Hollola-viikonlopun lauantaista. Ponsse Oyj, Lähitapiola ja Hevosurheilu-lehti ovat mukana tukemassa hanketta.