Sanna Lehtonen blir direktör för kommunal ekonomi vid Kommunförbundet

Ekonomie magister Sanna Lehtonen har valts till direktör för kommunal ekonomi vid Kommunförbundet.

Lehtonen arbetar för tillfället som specialsakkunnig i kommunal ekonomi vid Utbildnings- och kulturministeriet. Hon har 15 års erfarenhet av kommunalekonomi, i synnerhet uppgifter med anslutning till statsandelar. Hon har tidigare arbetat bland annat vid Finansministeriet, Statens ekonomiska forskningscentral och som utvecklingschef vid Kommunförbundet.

– Återgången från corona till det nya normala, social- och hälsovårdsreformens konsekvenser för kommunernas ekonomi och överföringen av sysselsättningstjänster på kommunernas ansvar är enorma förändringar, och de kommande åren blir därför särskilt intressanta. Härligt att få vara med i centrum av beredningsarbetet i en ny roll, säger Lehtonen.

Direktören för kommunalekonomi arbetar som teamledare och ansvarar för samordningen av kommunalekonomiska frågor. Befattningen är central för intressebevakningen och för samarbetet mellan kommunerna och staten.

Lehtonen inleder sitt arbete i början av november.

För närvarande är Lehtonen tjänstledig från Kommunförbundet. Olli Riikonen, som vikarierat för henne som specialsakkunnig i statsandelsärenden, fortsätter i denna befattning.

Sanna Lehtonen, direktör, kommunal ekonomi (fr.o.m. 1.11.2021), 050 462 2156

Jarkko Huovinen, direktör, enheten för livskraft och ekonomi, 040 531 6655

Finlands Kommunförbund är en tvåspråkig intresseorganisation för alla kommuner och städer i Finland. Med sin sakkunskap utvecklar förbundet den kommunala servicen. På förbundets webbplats Kommunforbundet.fi finns central information om kommunsektorn och den kommunala servicen.

Kommunerna skapar grunden för ett gott liv för sina invånare.​ Kommunförbundet arbetar för att kommunerna ska lyckas med sitt uppdrag.​

Följ Suomen Kuntaliitto / Finlands Kommunförbund

Senaste pressmeddelandena från Suomen Kuntaliitto / Finlands Kommunförbund

Långsiktigt och systematiskt marknadsföringsarbete gav Idensalmi första pris i FM i kommunal marknadsföring15.9.2021 15:50:00 EEST | Tiedote

I FM i kommunal marknadsföring deltog sammanlagt fyrtiosex (46) bidrag. Tretton (13) bidrag kortlistades. Av dessa utsågs tre (3) vinnare och rentav sju (7) hedersomnämnanden. Av tävlingsbidragen kunde man se att kommunmarknadsföringen håller på att utvecklas till en allt viktigare faktor i stödjandet och främjandet av kommunernas strategi. Flera av bidragen uppvisade långsiktig planmässighet som framskrider från strateginivån till praktiska marknadsföringsåtgärder.

Pitkäjänteinen ja systemaattinen markkinointityö toi Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailussa kullan Iisalmeen15.9.2021 15:50:00 EEST | Tiedote

Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailuun osallistui neljäkymmentäkuusi (46) kilpailutyötä. Kilpailutöistä valittiin kolmetoista (13) shortlistalle, joista kolme (3) palkittiin ja peräti seitsemän (7) ansaitsi kunniamaininnan. Kilpailutöistä näki selvästi, että kuntamarkkinointi on kehittymässä vahvemmin strategiaa tukevaksi ja edistäväksi toiminnaksi. Moni kilpailu työ sisälsi pitkäjänteistä suunnitelmallisuutta, joka etenee strategiatasolta aina käytännön markkinointitekoihin.

Budgetförhandlingarna 2021: Kommunerna står i centrum när samhället förändras26.8.2021 13:01:25 EEST | Tiedote

Kommunernas nya fullmäktige håller på att inleda sitt arbete i ett exceptionellt läge. Coronqkrisen och dess konsekvenser är inte förbi, och det kommer också i fortsättningen att krävas stora insatser av kommunerna i fråga om både det akuta skedet och långtidsverkningarna. Kommunförbundet anser det vara viktigt att statens kommunpolitik hålls stabil och förutsägbar och att staten håller fast vid det som utlovats.