Sanna Rahkonen jäi mitallisijoilta nuorten kokkien MM-kilpailuissa

Nuorten, alle 27-vuotiaiden Kokkien kansainvälisessä kilpailussa Sanna Rahkosen tavoitteena oli paras menukokonaisuus. Mitalitaisto hiipui kuitenkin pieniin huolimattomuusvirheisiin raaka-ainekäsittelyissä. Kilpailussa kultaa voitti Amelia Mei Vern Ng Malaysiasta, hopeaa Michel Oude Booijink Hollannista ja pronssia Christopher Allan Malone Australiasta

Sanna Rahkosen valmentajana toimi Esa Koppelo

Saksan Frankfurtissa järjestetyssä nuorten kokkien MM-kilpailussa nähtiin erinomaisia, kovatasoisia suorituksia. Mainiosti Suomea edustanut Sanna Rahkonen Oulusta taisteli mitalisijoista eriomaisen keittiöhygienian, töiden organisoinnin ja taloudellisuuden osalta. Kuitenkin hiekanjyvät mustissa torvisienissä tuottivat miinuspisteitä, jonka johdosta mitalitaisto jäi harmittavasti muiden hoidettavaksi.

La Confrérie de la Chaîne des Rôtisseurs -järjestö organisoi joka vuosi kansainvälisen Le Jeunes Chefs Rôtisseurs kilpailun. Kilpailussa osanottajat suunnittelevat kolmen ruokalajin menun heille osoitetusta ruokakorista. Menu valmistetaan neljälle, sisältäen alku-, pää- ja jälkiruoan. Tänä vuonna pakollisina raaka- aineina olivat kokonainen taimen, meriantura, karitsankaree ja lonkkapaisti, artisokka, herneenpalkoja sekä tuore mango.
Raaka-aineista meriantura ja tuore artisokka olivat Rahkolalle uusia. Keittiötyöskentely, erityisesti hygienia ja taloudellisuus toivat pisteitä ja kehuja hänelle. Pääruoka muodostui karitsankareesta, lonkkapaistista, artisokasta, mustista torvisienistä. Menun kruunasi mango.

”Kilpailu oli todella antoisa. Oli hienoa tutustua uusiin ihmisiin ympäri maailman, saada uusia ystäviä ja jakaa kokemuksia 100-vuotiaasta kotimaasta heidän kanssaan. Voin lämpimästi suositella kilpailuihin osallistumista nuorille ammattilisille”, iloisesti hymyillen Sanna kannustaa. Tammikuussa 2017 Oulun SM- kilpailuissa hänet valittiin selvin numeroin edustamaan Suomea Australiaan, viime hetkillä kilpailu jouduttiin kuitenkin siirtämään Saksan Frankfurtiin.

Kilpailuista oppia ja kokemusta nuorille ammattilaisille

23-vuotiaan Sanna Rahkosen valmentajana ja tukena paikan päällä toimi keittiömestari, Vice Conseiller Culinaire Esa Koppelo Oulusta. Opetusneuvos, Conseiller Culinaire Martti Lehtinen, toimi kilpailun makutuomaristossa. Hän on tehnyt mittavan uran myös kansainvälisten kilpailujen tuomarin tehtävissä.
Nuorten kansainvälinen kokkikilpailu on yhden merkittävimmän kansainvälisen gastronomisen järjestön, La Confrérie de la Chaîne des Rôtisseurs’in, järjestämä. Kilpailun tavoitteena on rohkaista nuoria ammattilaisia ja antaa heille mahdollisuus kehittää taitojaan.

Suomalaiset ovat menestyneet kansainvälisessä Jeunes Chefs Rotisseurs MM-kilpailussa aiemminkin. Vuonna 2005 Arto Rastas voitti Bermudassa järjestetyn kilpailun ja Lasse Koistinen toi kultaa Yhdysvalloissa järjestetystä kilpailusta vuonna 2010. Mikko Kautto tuli kolmannelle sijalle vuoden 2006 kilpailussa Australiassa. Laura Virolainen voitti hopeaa 2015 Unkarin Budapestissä.

Suomessa La Confrérie de la Chaîne des Rôtisseurs Finlande, Paistinkääntäjät ry, on merkittävin gastronominen järjestö. Järjestön tavoitteena on edistää alan ammattilaisten ja harrastajien yhteistyötä, vaalia ja edistää kansallista ruokakulttuuria sekä kannustaa nuorten ammattilaiskokkien ja viiniammattilaisten kehittymistä.

Järjestö järjestää vuosittain kansallisen nuorten kokkien kilpailun, jonka voittaja pääsee edustamaan Suomea kansainvälisiin kilpailuihin. Seuraava Suomen kansallinen kilpailu järjestetään tammikuussa 2018 Oulussa ja MM-taisto käydään Taiwanissa syyskuussa 2018.

Conseiller Culinare, Suomen Paistinkääntäjät
puh. 040-5040863
chef.martti.lehtinen@gmail.com

Sanna Rahkosen valmentajana toimi Esa Koppelo
Sanna Rahkosen tukena kilpailussa oli valmentaja Esa Koppelo (oik.). Martti Lehtinen toimi kilpailun tuomaristossa.
anna Rahkonen työskentelee Lapland Hotels Oulun keittiössä

La Confrérie de la Chaîne des Rôtisseurs Finlande, Paistinkääntäjät ryon Suomen merkittävin kansainvälinen gastronominen järjestö. Järjestön tavoitteena on kehittää Suomen ruoka-, juoma- ja ravintolakulttuuria yhteistyössä ammattilaisten ja harrastajien kanssa sekä kannustaa nuorten ammattilaiskokkien ja viiniammattilaisten kehittymistä. Kansainväliseen järjestöön kuuluu yli 25 000 jäsentä yli 80 maassa. Suomessa jäseniä on noin 1 900, joista 60 % on harrastajia ja 40 % ammattilaisia. www.rotisseurs.fi

Sanna Rahkonen uusi tulevaisuuden lupaus keittiöalalla – Selkeä voitto nuorten kokkien suomenmestaruuskilpailussa23.1.2017 08:13Tiedote

Alle 27-vuotiaiden kokkien suomenmestaruuskilpailuissa Oulussa kahdeksan nuorta keittiöalan ammattilaista ottivat mittaa toisistaan valmistamalla yllätysraaka-aineista kolmen ruokalajin menun. Kilpailun voittanut Sanna Rahkonen lähtee seuraavaksi taistelemaan voitosta kansainvälisiin kilpailuihin. Syyskuussa maailman parhaat nuoret kokit kilpailevat Australiassa.