Sanna Rahkonen pyrkii luomaan maailman parhaimman menukokonaisuuden karitsankareen ympärille nuorten kokkien MM-kilpailuissa

Sanna Rahkosen tavoitteena on luoda paras menukokonaisuus 21 maailman parhaan nuoren kokin joukosta. Oululainen 23-vuotias Sanna Rahkonen pääsi kilpailemaan kansainväliselle areenalle voitettuaan tammikuussa järjestetyn Suomenmestaruuskilpailun alle 27-vuotiaiden kokkien kilpailuissa.

Sanna Rahkonen on valmistautunut kilpailuun aikaa säästämättä

Syyskuun 8. päivä Saksan Frankfurtissa järjestettävä nuorten kokkien MM-kilpailu perustuu ruokakoriin, jonka sisältö paljastetaan kilpailijoille vain muutama tunti ennen ruoan valmistuksen aloittamista, ennakkoon on ilmoitettu pääruokalajin raaka-aineeksi karitsankaree. Kilpailijoiden tulee suunnitella menu annetuista raaka-aineista ja valmistaa se neljälle hengelle kolmen tunnin kilpailuajan puitteissa.

Kilpailussa pisteytetään sekä keittiön ammattitekniikka, töiden organisointi, menun ruokalajien esillepano, lämpötilat, taloudellisuus, hygienia, rakenteet ja maut. Suomenmestaruuskilpailussa tammikuussa 2017 voitto ratkesi Rahkoselle juuri makupisteiden ansiosta. Hän valmisti tuomareille erittäin maukkaat annokset, joissa maut muodostivat harmonisen kokonaisuuden. Tammikuun voiton jälkeen Sanna Rahkonen on valmistautunut kilpailuun Chef Rôtisseur Roope Kotilan ja Vice Conseiller Culinaire Esa Koppelon valmennettava. Rahkonen työskentelee Lapland Hotels Oulun ravintolan keittiössä.

Viime vuonna kilpailussa kilpaili myös Oululainen kokki Atte Lassila edustaen Suomea mallikkaasti kärkikahinoissa Englannin Manchesterissa. Työskentelyä keittiössä arvioi 4 tekniikkatuomaria. Kilpailuannosten makukokonaisuutta arvioi makutuomaristo, johon kuuluu 9 kansainvälistä ammattilaista. Mittavan uran Suomessa tehnyt keittiömestari ja opetusneuvos, Conseiller Culinare Martti Lehtinen on mukana makutuomaristossa. Hän on aiemmin ollut mukana tuomaroimassa useita kansainvälisiä Jeunes Chefs Rotisseurs, WorldSkills, EuroSkills, WACS, NKF sekä kansallisten keittiömestareiden kilpailuita. Hän on toiminut lisäksi tuomarikouluttajana.

Kilpailu järjestetty myös Suomessa vuonna 2010

Nuorten kokkien maailmanmestaruuskilpailu on järjestetty vuodesta 1977 ja se on maailman merkittävimmän kansainvälisen gastronomisen järjestön, Chaîne des Rôtisseurs, järjestämä. Kilpailun tarkoituksena on mahdollistaa kokkien kehittyminen alallaan sekä osoittaa taitojaan kansallisesti ja kansainvälisesti.

Vuonna 2010 Nuorten Kokkien MM-kilpailu järjestettiin Helsingissä suurkapitulin yhteydessä. Sillä kertaa Suomea edustanut Lasse Haapaniemeni jäi palkintosijoilta ja voiton nappasi Etelä-Afrikan Stacey Lee Chan.

Muina vuosina Suomen edustus nuorten kokkien kansainvälisissä kilpailuissa on kuitenkin ollut menestyksellistä. Arto Rastas voitti kultaa 2005 Bermudan kilpailuista ja Mikko Kautto pronssia 2006. Lasse Koistinen saavutti  kultaa 2009 Australian Adelenestä. Laura Virolainen voitti hopeaa ensimmäisenä naisena vuonna 2015 Unkarissa.

Conseiller Culinare, Suomen Paistinkääntäjät
puh. 040-5040863
chef.martti.lehtinen@gmail.com

Sanna Rahkonen on valmistautunut kilpailuun aikaa säästämättä
Esa Koppelo valmentaa Sanna Rahkosta maailmanmestaruuskilpailuihin

La Confrérie de la Chaîne des Rôtisseurs Finlande, Paistinkääntäjät ryon Suomen merkittävin kansainvälinen gastronominen järjestö. Järjestön tavoitteena on kehittää Suomen ruoka-, juoma- ja ravintolakulttuuria yhteistyössä ammattilaisten ja harrastajien kanssa sekä kannustaa nuorten ammattilaiskokkien ja viiniammattilaisten kehittymistä. Kansainväliseen järjestöön kuuluu yli 25 000 jäsentä yli 80 maassa. Suomessa jäseniä on noin 1 900, joista 60 % on harrastajia ja 40 % ammattilaisia. www.rotisseurs.fi

Sanna Rahkonen uusi tulevaisuuden lupaus keittiöalalla – Selkeä voitto nuorten kokkien suomenmestaruuskilpailussa23.1.2017 08:13Tiedote

Alle 27-vuotiaiden kokkien suomenmestaruuskilpailuissa Oulussa kahdeksan nuorta keittiöalan ammattilaista ottivat mittaa toisistaan valmistamalla yllätysraaka-aineista kolmen ruokalajin menun. Kilpailun voittanut Sanna Rahkonen lähtee seuraavaksi taistelemaan voitosta kansainvälisiin kilpailuihin. Syyskuussa maailman parhaat nuoret kokit kilpailevat Australiassa.