Sanna Rantala STTK:n juristiksi, Tom-Henrik Sirviö ekonomistiksi

Oikeustieteiden maisteri Sanna Rantala on valittu STTK:n juristiksi. Rantala työskentelee tällä hetkellä Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin lakimiehenä.

Valtiotieteiden maisteri Tom-Henrik Sirviö on valittu STTK:n ekonomistiksi. Sirviö työskentelee nyt finanssiasiantuntijana valtiovarainministeriössä.

Valinnat teki perjantaina kokoontunut STTK:n hallitus. Rantala ja Sirviö aloittavat uusissa tehtävissä tammikuussa.

Lisätietoja STTK:ssa: Antti Palola, puhelin 040 509 6030.

STTK on poliittisesti sitoutumaton ja moniarvoinen koulutettujen ammattilaisten keskusjärjestö, johon kuuluu 13 jäsenliittoa ja noin 450 000 jäsentä.
Olemme työssämme vastuullisia, oikeudenmukaisia ja rohkeita. Visiomme on hyvinvoiva ja menestyvä työntekijä.

STTK kannattaa luottamusmiehen aseman vahvistamista lainsäädännöllä25.1.2023 09:30:00 EET | Tiedote

Teollisuuden palkansaajat (TP) on julkaissut raportin luottamusmiehistä 2020-luvun työpaikoilla. Sen on laatinut oikeustieteen tohtori Jaana Paanetoja. Raportin perusteella luottamusmiesten yhteistyö työpaikoilla on sujuvaa ja toimenkuva paljon työehtosopimuksissa ja laissa säädettyä laajempi. Luottamusmies on työpaikan vastuunkantaja, tuki ja turva, jonka puoleen käännytään inhimillisen elämän monenlaisissa ongelmakohdissa. Luottamusmiesten aseman vahvistamista lainsäädännöllä pidetään kuitenkin tärkeänä. Raportin pohjaksi laadittuun kyselyyn vastanneista luottamusmiehistä 57 prosenttia oli sitä mieltä, että luottamusmiehen valinnasta pitäisi Suomessa säätää lailla ─ Myös STTK kannattaa luottamusmiesten aseman vahvistamista lakisääteisesti, johtaja Minna Ahtiainen tiivistää. Sopimusjärjestelmä on hajautunut, ja raportti pohtii sen myötä luottamusmiehen aseman muutosta. Tulevaisuudessa luottamusmiehillä voi olla valvottavanaan entistä enemmän yksilöllisiä ja työpaikkakohtaisia määräyks

STTK: Ilmastotoimissa onnistuminen vaatii osaamisen vahvistamista24.1.2023 06:00:00 EET | Tiedote

STTK:n teettämän kansalaiskyselyn mukaan vain puolet vastanneista arvioi, että omalla työpaikalla on riittävästi tietoa ja osaamista ilmastonmuutoksen torjumiseen tähtäävistä toimista. Myönteisimmin asiaa arvioivat miehet (58 %) ja ylemmät toimihenkilöt (60 %). Naisista vain 43 prosenttia ja työntekijäammateissa toimivista 44 prosenttia arvioi, että oman työpaikan osaaminen riittää ilmastotoimien tekemiseen. Tänään vietetään YK:n kansainvälistä koulutuksen päivää. Digitaalinen ja vihreä siirtymä muuttavat merkittävällä tavalla yhteiskuntaa ja työelämää. Työpaikoilla on entistä tärkeämpää vahvistaa osaamista ja kykyä sopeutua muutokseen. ─ Palkansaajille muutos näkyy osaamisvaatimusten kasvamisena. Siksi työuran aikana on oltava mahdollisuus oman osaamisen kehittämiseen ja täydentämiseen, STTK:n koulutuspoliittinen asiantuntija Riina Nousiainen korostaa. STTK:n kyselyssä 56 prosenttia vastasi myönteisesti kysymykseen, onko työnantaja tarjonnut ammattitaitoa vahvistavaa koulutusta. Arvio