Sanoma Pron uudet oppimateriaalit tukevat opettamisen ja oppimisen muutosta

Vuosi 2016 tuo tullessaan uusia tuulia oppimiseen. Opetussuunnitelmat uudistuvat, digitaaliset ratkaisut laajenevat ja kouluilla on monia muutostarpeita.Sanoma Pro auttaa kouluja vastaamaan oppimisen uusiin haasteisiin.

”Kaikki oppimateriaalimme tukevat oppimiskäsityksen muutosta, jossa oppilaasta tulee aktiivisempi toimija, yksilöllinen oppiminen korostuu ja opettajan rooli muuttuu ohjaavammaksi. Olemme myös panostaneet digitaalisten sisältöjen ja työkalujen kehittämiseen mittavasti ja tarjoamme laajan digitaalisen tuotevalikoiman opettajien ja oppilaiden käyttöön”, kertoo Sanoma Pron toimitusjohtaja Kirsi Harra-Vauhkonen.

Digitaaliset ratkaisut tarkoittavat Sanoma Prolla paitsi digitaalisia oppimateriaaleja myös uusia innovatiivisia tuoteratkaisuja ja yhteistyömalleja, jotka vievät oppimisen ja opiskelun työtavat uudelle tasolle. Esimerkiksi lukioon on kehitetty täysin digitaalinen koe- ja arviointityökalu Kompassi, jonka avulla lukio-oppilaita valmennetaan turvallisesti digitaalisiin ylioppilaskirjoituksiin jo ensimmäisistä kursseista alkaen. Myös pelillisyys on vahvasti mukana tuoteinnovaatioissa. Hyvänä esimerkkinä on alakouluissa runsaasti myönteistä palautetta kerännyt, opetussuunnitelman mukainen Bingel-oppimismaailma, joka tarjoaa monipuolisen valikoiman oppimateriaalien mukaan eteneviä tehtäviä.

Helsingin Sanomien kanssa aloitettu yhteistyö tukee monilukutaidon kehittymistä

Sanoma Pron digitaalisiin tuotteisiin on linkitetty Helsingin Sanomien sisältöjä, kuten artikkeleita, videoita ja datajournalismia. Lisäksi oppimateriaaleihin on tuotettu HS:n kanssa yhteistyössä elämyksellisiä sisältöjä, kuten testejä, äänestyksiä ja kuvien rinnakkaista vertailua.

”Helsingin Sanomien sisällöt rikastavat toiminnallisten digikirjojen sisältöä ja havainnollistavat opittavaa asiaa. Ajan tasalla olevan, tästä päivästä kertovan materiaalin avulla oppilaat huomaavat, miten opiskellut asiat tulevat ilmi käytännön elämässä”, kertoo Sanoma Pron kehitystiimin vetäjä Matias Vakkilainen.

Educa-messuilla mahdollisuus kokeilla uutuustuotteita

Sanoma Pro on vahvasti esillä tammikuun Educa-messuilla. Kävijöillä on mahdollisuus muun muassa tutustua uutuustuotteisiin, oppimateriaalien tekijöihin ja kokeilla pelillisiä oppimisratkaisuja. Sairaanhoitajaopiskelijoille tehdyssä Baby Bakery -pelissä messukävijä pääsee opettelemaan synnytyksen hoitoa, ja kirjanpidon Kauppatori-pelissä voi harjoitella kirjanpidon taitoja. Alakoulun visuaalisesti kiehtovassa ja oppilasta motivoivassa Bingel-oppimismaailmassa voi rakentaa oman avatar-hahmonsa ja ratkoa sopivasti haastavia tehtäviä eri oppiaineissa.

Educan Tietoiskulavalla Sanoma Pron kehityspäällikkö Matias Vakkilainen kertoo oppilaiden ja opettajien kokemuksista Sanoma Pron digitaalisen Apilatien Aapisen parissa, ja Santtu Toivonen esittelee tarkemmin Bingelin pelillistä oppimismaailmaa.

Educan Tietoiskulava:
PE 29.1. klo 10:30, Matias Vakkilainen: Opettajien ja oppilaiden kokemuksia digitaalisen aapisen käytöstä
LA 30.1. klo 14:30, Santtu Toivonen: Bingel - Saari täynnä oppimisen elämyksiä!
Uudenlainen pelillinen ja tarinallinen ympäristö oppimisen rikastajana ja oppilaiden motivoijana

Lisätietoja:
Kirsi Harra-Vauhkonen, toimitusjohtaja, Sanoma Pro, p. 050 5604540
Matias Vakkilainen, digitaalisten konseptien kehityspäällikkö, Sanoma Pro, p. 040 826 405

Sanoma Pro on Suomen suurin oppimateriaalikustantaja ja edelläkävijä digitaalisten opetusratkaisujen kehittäjänä. Sanoma Pro tuottaa painettuja oppimateriaaleja ja digitaalisia oppimispalveluita kaikille kouluasteille. Sanoma Pro kuuluu Sanoma-konsernin Sanoma Learning liiketoimintaryhmään. Sanoma Prossa työskentelee noin 170 ammattilaista. www.sanomapro.fi