Sarastia Rekryn sijaispalvelut ratkaisevat sote-alan työvoimapulaa jo kymmenessä maakunnassa

Henkilöstöpalveluyritys Sarastia Rekry on solminut uusia palvelusopimuksia, joilla kehitetään kunnissa sijaistyövoiman saatavuutta, työajan käyttöä ja työtyytyväisyyttä.

Sarastia Rekry on solminut palvelusopimuksia Turun, Loviisan ja Keravan kaupunkien sekä Siilinjärven, Isonkyrön ja Kalajoen kuntien kanssa. Uusien sopimusten myötä Sarastia Rekry toimii jo kymmenessä maakunnassa.

Turun kanssa tehty sopimus kattaa sijaispalvelut vanhusten avo- ja asumispalveluille. Taustalla oli pitkään jatkunut sijaispula varsinkin äkillisten poissaolojen sattuessa sekä esimiesten työaikaa kovasti kuluttava sijaisten hankkiminen.

– Haluamme Sarastia Rekryn kanssa löytää uusia keikkatyöntekijöitä ja saada tutut ihmiset tekemään työtä uudella tavalla. Pidämme tärkeänä myös vapauttaa esimiesten työaikaa johtamiseen ja henkilöstön tukemiseen. Selvitimme viime keväänä kotihoidon esimiesten työajan käyttöä ja kävi ilmi, että sijaisten hankkiminen puhelimitse vie siitä merkittävän osan, Turun kaupungin vanhusten avopalvelujen johtaja Anne Vuorinen kertoo.

Sarastia Rekryn ”palkka joka perjantai” -malli takaa säännöllisen palkanmaksun keikkatyötä tekeville. Se on tärkeää, koska esimerkiksi monet lähihoitajat toimivat sijaisina oman päätyönsä ohella tai jopa pääsääntöisesti.

– Turku haluaa tällä ratkaisulla toivottaa kaikki sijaistyöstä kiinnostuneet tervetulleeksi vanhuspalveluihin. Säännöllisen palkanmaksun lisäksi tarjoamme laajaan vapauden valita sopivan työkohteen ja työskentelyajat. Haluamme myös kuunnella sijaisten kehitysehdotuksia, jotta voimme olla edelläkävijä Suomessa tällä alalla, Anne Vuorinen sanoo.

Siilinjärven, Isonkyrön ja Kalajoen kunnat ovat solmineet Sarastia Rekryn kanssa uusia sote-alan henkilöstöpalvelusopimuksia. Loviisassa ja Keravalla Sarastia Rekry on sopinut aiemman yhteistyön laajentamisesta varhaiskasvatukseen.

Ulkoistaminen hyödyttää tasapainoisesti potilaita, työntekijöitä ja kuntia

– Kunnat ovat kovassa paineessa sote-palveluiden henkilöstötarpeen kanssa. Olemme siksi luoneet toimintamallin, jossa palvelutaso vastaa haluttua, kunnan vaikutusmahdollisuudet säilyvät ja henkilöstön työtyytyväisyys kasvaa. Haluamme osoittaa, että hyvin johdettu ulkoistaminen on kunnille laadukas ratkaisu. Olemme kiitollisia asiakkaillemme luottamuksesta, jota nämä uudet sopimukset osoittavat, Sarastia Rekryn toimitusjohtaja Jaana Jantola sanoo.

– Avaintekijäksi on noussut automatisoitu sijaisvälitys, jonka olemme kehittäneet. Se nopeuttaa työntekijöiden löytämistä ja antaa työntekijälle mahdollisuuden valita omat työaikansa ja työyhteisönsä, Jantola jatkaa.

Sarastia Rekryn ja Onviren toimitusjohtaja Jaana Jantola

Sibeliuksenkatu 1 A 8, 2. kerros

Sarastia Rekry on kuntien ja kuntayhtymien omistama henkilöstöpalveluyritys, joka tuottaa henkilöstö- ja palvelutuotantoratkaisuja asiakkailleen valtakunnallisesti. Suurin volyymi toimintaan tulee sijaispalvelusta. Sarastia Rekry työllistää yli 5000 sijaistyöntekijää kymmenessä maakunnassa. Yhtiön liikevaihto vuonna 2018 oli 36,5 miljoonaa euroa ja se kuuluu Sarastia-konserniin.