Jyväskylän yliopisto

Sarjakuvat avuksi koulukiusaamisen kitkemiseen

Jaa

Tutkijat Daria Khanolainen Jyväskylän yliopistosta ja Elena Semenova Kazanin liittovaltion yliopistosta ovat kehittäneet ja pilotoineet innovatiivisen taiteeseen perustuvan metodin, jota voidaan käyttää arkaluontoisissa tutkimuksissa.

Tutkimuksessa tuotettu esimerkki graafisesta vinjetistä.
Tutkimuksessa tuotettu esimerkki graafisesta vinjetistä.

Tätä uutta metodia kutsutaan graafiseksi vinjettimenetelmäksi. Siinä käytetään lyhyitä hypoteettisia kuvapohjaisia kertomuksia. Ne näyttävät joukolta epätäydellisiä sarjakuvaruutuja, joita tutkimukseen osallistujia pyydetään täyttämään luovasti.

Suunnitellessaan ensimmäistä kuvasarjaa tutkijat analysoivat yleisimpiä koulukiusaamistilanteita ja esittivät ne yksinkertaisina kuvallisina kohtauksina. Tämän työn pohjalta tutkijat suunnittelivat neljä kuvasarjaa. Tutkimuksessa kukin osallistuja työskenteli 20 minuutin ajan kuvaruutujen parissa kirjoittaen ja piirtäen omat henkilökohtaiset tarinansa kiusaamisesta. Pilottitutkimukseen osallistui 39 venäläistä toisen asteen oppilasta ja heidän 14 opettajaansa.

Tämän luovan vaiheen jälkeen osallistujat kutsuttiin haastatteluun. Suurin osa osallistujista pystyi helposti liikkumaan teemassa edestakaisin ja keskustelemaan kuvien hahmoista ja abstrakteista ideoistaan. Samalla he kykenivät paljastamaan henkilökohtaisia ja tunteitaan ja kokemuksiaan.

Tällä tavoin osallistujat pystyivät avaamaan yleisimmät kouluissa tapahtuvat kiusaamistilanteet. Keskustelemalla pysyttiin tavoittamaan sitä, kuinka oppilaat ja opettajat yleensä käsittelevät niitä. Uusi menetelmä antoi osallistujille myös mahdollisuuden osoittaa empatiaa kiusaamista kohtaaville ihmisille. Empatian voimakkuus on merkittävä tekijä silloin, kun arvioidaan mahdollista osallistumista kiusaamiseen.

Uusi menetelmä on jo auttanut tunnistamaan vakavia ongelmia Venäjän kouluissa. Opettajat eivät usein tiedä kiusaamisesta ja lapset eivät tunne oloaan tarpeeksi turvalliseksi, jotta he uskaltaisivat ilmoittaa asiasta. Graafiset kuvaukset osoittautuivat hyödylliseksi työkaluksi vertailevassa tutkimuksessa, joka korosti, kuinka eri tavoin kiusaaminen voidaan ymmärtää ja miten eri tavoin henkilöt sen kokevat.

Tutkimus tukee aikaisempaa näyttöä siitä, että taiteelliset menetelmät auttavat osallistujia avautumaan ja jakamaan tärkeitä näkemyksiä arkaluonteisista aiheista. Tämän vuoksi uusi menetelmä voisi antaa erityisen arvokkaan panoksen kulttuurienväliseen ja kansainväliseen tutkimukseen.

Tutkijat ovat juuri julkaisseet menetelmästä kaksi artikkelia. Niiden julkaisutiedot:

Khanolainen, D., & Semenova, E. (2020). School Bullying Through Graphic Vignettes: Developing a New Arts-Based Method to Study a Sensitive Topic. International Journal of Qualitative Methods19, https://doi.org/10.1177/1609406920922765

Khanolainen, D., Semenova, E., & Magnuson, P. (2020). ‘Teachers see nothing’: exploring students’ and teachers’ perspectives on school bullying with a new arts-based methodology. Pedagogy, Culture & Society, 1-23. https://doi.org/10.1080/14681366.2020.1751249

Lisätietoa:

Tohtorikoulutettava Daria Khanolainen,
puh. +358 40 6888664, daria.p.khanolainen@jyu.fi

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Tutkimuksessa tuotettu esimerkki graafisesta vinjetistä.
Tutkimuksessa tuotettu esimerkki graafisesta vinjetistä.
Lataa
Tutkijat Elena Semenova (vas.) ja Daria Khanolainen.
Tutkijat Elena Semenova (vas.) ja Daria Khanolainen.
Lataa

Tietoja julkaisijasta

Jyväskylän yliopisto
PL 35
40014 Jyväskylä

http://www.jyu.fi

Jyväskylän keskustassa sijaitsevan yliopiston kauniilla puistokampuksella sykkii monitieteinen ja moderni tiedeyliopisto – ihmisläheinen ja dynaaminen yhteisö, jonka 2500 asiantuntijaa ja 15 000 opiskelijaa etsivät ja löytävät vastauksia huomisen kysymyksiin. Jyväskylän yliopisto on ollut tulevaisuuden palveluksessa jo vuodesta 1863, jolloin suomenkielinen opettajankoulutus sai alkunsa täältä. Voimanlähteenämme on moniarvoinen vuoropuhelu tutkimuksen, koulutuksen ja yhteiskunnan välillä. Vaalimme tutkimuksen ja koulutuksen tasapainoa sekä ajattelun avoimuutta – sytytämme taidon, tiedon ja intohimon elää viisaasti ihmiskunnan parhaaksi. www.jyu.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto

Väitös 17.9.2020: Kun kirjaimet vaihtuvat – Tutkimus lukutaidosta kahdella erilaisella kirjoitusjärjestelmällä konson kielessä Etiopiassa9.7.2020 13:40:25 EESTTiedote

FM Aija Katriina Ahlberg tutkii väitöksessään luku- ja kirjoitustaidon oppimista kahdella erilaisella kirjoitusjärjestelmällä. Tulokset osoittavat kirjainmerkkien tärkeän roolin siinä, miten lukija hahmottaa kielen äännerakenteita. Tutkimus toteutettiin Lounais-Etiopiassa konson kieltä puhuvien aikuisten parissa, mutta tutkimuksen tuloksilla on annettavaa myös maahanmuuttajien luku- ja kirjoitustaidon opetukseen Suomessa.

Väitös 14.8.2020: Mitä silmämme kokevat? Uusi tulkinta Merleau-Pontyn ruumiinfenomenologiasta (Yli-Tepsa)9.7.2020 11:29:20 EESTTiedote

Kun havaitaan kohde, nähdään vaikkapa sohva, katseen on jo täytynyt tarkentua siihen. Huomion kiinnittämistä on luontevaa kuvailla aivoissa tapahtuvana prosessina, joka säätelee silmien liikettä. Entä jos prosessia pitää kuvailla kokemuksellisesti? Mitä koetaan ennen kuin varsinaisesti havaitaan, vai koetaanko mitään? Onko havaitsemista edeltävä katseen tarkentuminen ja huomion kiinnittyminen luonteeltaan tiedostamatonta, ja tapahtuuko havaitsemisessa siirtymä tiedostumattomasta tietoiseen?

Vertailu osoitti: suomalaisten yksinolo lisääntynyt8.7.2020 10:06:30 EESTTiedote

Koronan aikana on huomattu yksinolon lisääntyminen. Suomalaisten sosiaalinen etäisyys on tutkimusten mukaan muuttunut tosin jo aiemmin. Jyväskylän yliopiston tutkijaryhmä on tarkastellut ajankäyttöaineistojen avulla sosiaalisen vuorovaikutuksen muutosta 1980-luvulta 2010-luvulle. Ryhmä osallistui myös kansainväliseen tutkimukseen, jossa vertailtiin lasten ja nuorten ajankäyttöä Suomessa, Englannissa ja Espanjassa.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme