Satakunnan ammattikorkeakoulu hyödyntää jatkossa geoenergiaa – hiilidioksidipäästöt laskevat yli 90 prosentilla

SAMKin ja Keskon käytössä oleva kiinteistö Porin Asema-aukiolla lämmitetään ja viilennetään jatkossa energialla, joka tuotetaan paikallisesti tontilla. Geoenergiahanke tukee sekä SAMKin että kiinteistönomistaja Hemsön hiilineutraaliustavoitteita. Hankkeen toteutuksesta vastaa energiayhtiö Adven.
Kuva: Veera Korhonen

Geoenergiahanke käynnistyy heinäkuussa, jolloin Asema-aukion parkkialueen alle porataan 36 energiakaivoa 350 metrin syvyyteen. Töiden aikaan parkkipaikka on osittain pois käytöstä. Geoenergian myötä kiinteistön lämmityksen ja viilennyksen hiilidioksidipäästöjen on arvioitu laskevan yli 90 prosenttia.

Kiinteistön omistaa yhteiskuntakiinteistöihin erikoistunut Hemsö. Se haluaa olla tukemassa SAMKin ympäristö- ja hiilineutraaliustavoitteita. Geoenergiapalvelun kiinteistöön toimittaa energiayhtiö Adven. Se vastaa jatkossa myös energiajärjestelmän ohjauksesta ja operoinnista.

”Geoenergian myötä kiinteistöissä toimivat SAMK ja Kesko pystyvät vähentämään päästöjään merkittävästi. Tietenkin myös meille Hemsössä on tärkeää, että omistamamme kiinteistöt toimivat mahdollisimman ekologisesti”, sanoo Hemsön ylläpitopäällikkö Mika Kvist.

Myös ammattikorkeakoulun energia- ja ympäristötekniikan opiskelijoiden on tarkoitus päästä tutustumaan hankkeeseen. Tavoitteena on, että opiskelijoilla olisi mahdollisuus tutustua energiajärjestelmän toimintaan ja hyödyntää energian tuotannosta syntyvää dataa.

Satakunnan ammattikorkeakoulun kiinteistö- ja turvallisuuspäällikkö Tero Hämäläisen mukaan geoenergiahanke SAMKin Porin kampuksella tukee SAMKin työtä olla hiilineutraali korkeakoulu vuoteen 2030 mennessä.

”Kiinteistöjen energiankulutus muodostaa matkustamisen ohella suurimmat yksittäiset päästölähteet korkeakouluissa, jolloin erilaiset päästövähennystoimenpiteet sekä optimoinnit ovat keskeisessä roolissa hiilineutraaliutta tavoitellessa. Ammattikorkeakouluna, alueellisen osaajien kouluttajana sekä kehittäjänä, on helppoa olla tyytyväinen kiinteistönomistajan aktiiviseen vastuulliseen toimintaan. SAMK toimii jokapäiväisenä oppimisympäristönä tulevaisuuden osaajille, ja on suuri etu olla hyödyntämässä uutta teknologiaa”, Hämäläinen sanoo.

Kallioperä toimii akkuna lämpö- ja viilennysenergialle

Lämpöenergiaa kiinteistölle tuottavat energiakaivot ja lämpöpumput. Ne käyttävät tuotannossaan sertifioitua, tuulivoimalla tuotettua uusiutuvaa sähköä. Parkkialueen alla sijaitseva kallioperä toimii jatkossa akkuna, johon varastoidaan kesällä lämpöä. Kylmempään aikaan talvella lämpö otetaan käyttöön. Vastaavasti talvella kallioperään varastoituneella energialla voidaan viilentää kiinteistöä kesällä.

Energiapalvelu on tarkoitus ottaa käyttöön marraskuussa 2020. Sen arvioidaan tuottavan vuodessa lämpöenergiaa noin 3 700 megawattituntia ja viilennysenergiaa noin 650 megawattituntia.

Mika Kvist
ylläpitopäällikkö, Hemsö
puh.050 307 2943
mika.kvist@hemso.se