Satakunnan ja Pohjanmaan alueen maakuntien MTK-liitot kannustavat jäseniään naakkajahtiin 1.8. – tavoitteena hätistää naakat maatilojen läheisyydestä ja lisätä niiden ihmisarkuutta

Suomen naakkakanta on yli kolminkertaistunut 1990-luvun puolivälin jälkeen. Samalla ovat lisääntyneet naakan maataloudelle aiheuttamat vahingot ja haitat. Tiloilla parveilevat naakat aiheuttavat tuhoja pelloilla ja nokkivat ilmatiiviitä rehupaaleja käyttökelvottomiksi. Naakkojen ulosteet aiheuttavat kotieläintiloille vakavan salmonellariskin. Viljelijät etsivät aktiivisesti monenlaisia keinoja naakkojen aiheuttamien ongelmien ehkäisyyn. Kannansäätelyyn on kuitenkin välttämätöntä kiinnittää kasvavaa huomiota.

Naakkaparvi maatilalla Varsinais-Suomen Mynämäessä

Naakka siirrettiin kaksi vuotta sitten luonnonsuojelulain rauhoituksen piiristä pesimäajan ulkopuolella metsästettäväksi rauhoittamattomaksi lajiksi sen kannan kasvun takia. Naakkavahingoista ei ole maksettu korvauksia maanviljelijöille elokuun 2018 jälkeen.

Haittojen vähentämiseksi tarvitaan aktiivisista otetta kannan pienentämiseen. Satakunnan ja Pohjanmaan maakuntien MTK-tuottajaliitot kannustavatkin jäseniään naakkojen ja muiden haittalintujen jahtiin lauantaina 1.8.2020. Käytännön jahdit järjestetään yhteistyössä metsästäjien ja metsästysseurojen kanssa eri puolilla Satakuntaa ja Pohjanmaan maakuntia. Jahtipäivän tavoite on lisätä yhteistyötä maatilojen ja metsästäjien välillä, tarjota viljelijöille tukea, jakaa tietoa ja esitellä toimintamalli naakkakannan pienentämiseksi.

Yksi päivä ei itsessään tee suurta vaikutusta naakkatilanteeseen, mutta siitä on hyvä jatkaa yhteistyötä muiden tuhoista kärsivien tilojen sekä paikallisten metsästäjien kanssa. Naakka on älykäs ja nopeasti oppivainen lintu, mikä tekee osaltaan sen aiheuttamien ongelmien ennaltaehkäisyn haastavaksi.

Tuottajaliitot kannustavat jäsenistöään ryhtymään paikallisiin toimiin niillä alueilla, joilla naakka aiheuttaa merkittäviä vahinkoja.

Ari Perälä, kenttäpäällikkö MTK Etelä-Pohjanmaa, 040 176 6680
Susanne West, vikarierande verksamhetsledare, ÖSP, 050 590 1940
Jan-Ove Nyman, toiminnanjohtaja MTK Keski-Pohjanmaa, 045 129 4427
Mikko Syri, kenttäpäällikkö MTK Metsälinja, 050 552 5933,
Anna-Kaisa Jaakkola, Toiminnanjohtaja MTK Satakunta, 045 161 3362

Naakat eläinsuojassa
Naakat valtasivat eläinsuojan Varsinais-Suomen Marttilassa. Video kuvattu 2019.
Siirry videokanavalle

Naakkaparvi maatilalla Varsinais-Suomen Mynämäessä

Töitä Suomesta Oy laajenee kaikkiin maakuntiin18.1.2021 07:51:00 EETTiedote

Viime keväällä kausityövoimakriisiä ratkomaan perustettu Töitä Suomesta Oy laajentaa 18.1. toimintansa koko Suomeen. Samalla yhtiö lanseeraa palveluvalikoiman, jolla voidaan auttaa maaseudun työnantajia ja työntekijöitä. MTK, ProAgria ja Suomen Kylät tekivät rohkean päätöksen viime vuonna perustaessaan yhteisen yhtiön. Nyt on aika ottaa yhtiön seuraava askel, kertoo Töitä Suomesta Oy:n toimitusjohtaja Marko Mäki-Hakola.

MTK haluaa, että kansan tahto suitsia kuntien pakkolunastuksia maakaupoissa tuodaan lainsäädäntöön – järjestön kuntavaaliohjelma muistuttaa, että maaseutu ja kaupungit tarvitsevat toinen toisiaan11.1.2021 12:32:39 EETTiedote

Yhä useammassa kunnassa on ryhdytty hyödyntämään pakkolunastusta raakamaan hankinnassa niin, että kunta tekee bisnestä maakaupoilla pakkolunastamalla maat niiden omistajalta ja myymällä ne sitten voitolla eteenpäin. Maaseudun Tulevaisuuden tänään julkaiseman kyselyn mukaan yli puolet suomalaisista rajoittaisi kuntien oikeutta pakkolunastuksiin. Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK korostaa, että kuntien kaavoitusmonopoliin perustuvan, pakkolunastuksiin liittyvän bisneksen mahdollistavat lainsäädännölliset porsaanreiät on tukittava.

Kohti kiihkeää kuntavaalikevättä – MT:n ja MTK:n paneeli aloittaa kevään poliittisen keskustelun kuntavaalien lähestyessä maanantaina 11.1 klo 105.1.2021 13:39:26 EETKutsu

Tervetuloa seuraamaan neljän puolueen puheenjohtajan kuntavaalipaneelin videolähetystä maanantaina 11.1.2021 kello 10-11. Maaseudun Tulevaisuuden sekä Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliiton järjestämään paneeliin osallistuvat perussuomalaisten Jussi Halla-Aho, vihreiden Maria Ohisalo, kokoomuksen Petteri Orpo ja keskustan Annika Saarikko. Esillä ovat ajankohtaisimmat politiikan käänteet sekä kuntavaalien kiintoisimmat aiheet rahan riittävyydestä, monipaikkaisesta elämästä ja pakkolunastuksista aina susiin asti.