SATAVUOTIAALLA TRADEKALLA VAHVA TULOSKEHITYKSEN VUOSI

Vantaalla 20.3.2018 kokoontunut Osuuskunta Tradekan edustajisto vahvisti Osuuskunta Tradeka -konsernin vuoden 2017 tilinpäätöksen. Konsernin liikevaihto oli 550,7 miljoonaa euroa, mikä on 12,5 % edellisvuotta enemmän. Konsernin tilikauden tulos oli 108 miljoonaa euroa, jossa parannusta edelliseen vuoteen oli 86 miljoonaa euroa.

Osuuskunta Tradekan operatiivinen tulos parani kaikilla Tradekan toimialoilla.  Kertaluontoisista eristä puhdistettuna tilikauden operatiivinen tulos oli 34,2 miljoonaa euroa eli 12,5 miljoonaa euroa edellisvuotta parempi. ”Satavuotisjuhlavuosi oli Tradekalla monella tapaa onnistunut, ei vähiten myönteisen tuloskehityksen vuoksi”, toteaa Osuuskunta Tradekan toimitusjohtaja Perttu Puro.

Muutoksia strategissa omistuskategorioissa

Vuonna 2017 Tradeka-Yhtiöt Oy otti käyttöön neljännen Malta ja toteuta -omistuskategorian, joka on ”kärsivällisen rahan” sijoittamista. Kategorian omistuksissa Tradeka on valmis tinkimään sijoitusten tuotosta jonkin tavoiteltavan ja yhteiskunnallisesti merkittävän päämäärän hyväksi.

Näkyvimmät muutokset tapahtuivat kuitenkin Omista ja kehitä -kategoriassa, johon kuuluvat suorat omistukset yrityksissä, joissa Tradeka-Yhtiöt toimii kotimaisena ankkuriomistaja. Uutena avauksena Tradeka on sopinut, että se ostaa Med Groupin ONNI hoiva - ja ONNI terveys -toiminnot ja laajentaa palveluliiketoimintaansa erityisesti kotiin vietävään hoivaan.

Edustajisto keskusteli vilkkaasti Med Groupista ja eilisessä kokouksessaan se edellytti, että Tradeka kiinnittää erityistä huomiota Med Groupin omistajaohjauksessa liiketoiminnan vastuullisuuteen, henkilöstöpolitikkaan ja asiakkaille tarjottavien palveluiden laatuun. ”Edustajisto painotti, että Med Groupista pitää muodostua Tradekan omistuksessa hoiva-alan vastuullisin ja inhimillisin yritys”, summaa Perttu Puro edustajistossa käytyä keskustelua.

Yleishyödyllisiin lahjoituksiin 11 miljoonaa

Edustajisto päätti kokouksessaan myös Osuuskunta Tradekan lahjoituksista yleishyödylliseen toimintaan. Lahjoituksiin käytetään tänä vuonna 11 miljoonaa euroa ja suurin yksittäinen kymmenen miljoonan euron lahjoitus tehdään Tradekan säätiölle. ”Tradekan säätiön asema apurahasäätiönä vahvistuu ja sen mahdollisuudet kehittää apurahatoimintaa paranevat. Myös myönnettävien apurahojen määrää voidaan kasvattaa”, avaa Tradekan vastuullisuusjohtaja Satu Niemelä lahjoituksen merkitystä.

Uusia jäseniä Tradekan hallitukseen

Edustajisto valitsi eilen uusiksi Osuuskunta Tradekan hallituksen jäseniksi kansanedustaja Eero Heinäluoman, aluetoimitsija Marja-Liisa Juvenin, palveluohjaaja Miia Nahkurin, pääluottamusmies Tarja Pietilän ja valtiotieteiden maisteri Nina Söderlundin.

Osuuskunta Tradeka, toimitusjohtaja Perttu Puro, puh. +358 40 779 3436
Osuuskunta Tradeka, johdon sihteeri Heli Yrjölä, puh. + 358 50 301 0381
Osuuskunta Tradeka, vastuullisuusjohtaja Satu Niemelä, puh. +358 40 561 6802

Osuuskunta Tradeka on suomalainen omistajaosuuskunta, jolla on noin 230.000 jäsentä. Osuuskunnan ydinliiketoimintojen omistajaohjauksesta vastaa Tradeka-Yhtiöt Oy, jonka omistukset on jaettu neljään kategoriaan: Omista ja kehitä, Sijoita ja turvaa, Luo uutta sekä Malta ja toteuta. Yhtiö omistaa kokonaan ravintolatoimintaa harjoittavan Restel Oy:n, lehtijakelua harjoittavan Lehtipiste Oy:n sekä sijoitustoimintaa harjoittavan Tradeka-sijoitus Oy:n. Lisätietoja www.tradeka.fi

TRADEKA PANOSTAA HOIVAN VASTUULLISUUTEEN28.3.2019 10:06:00 EETTiedote

Osuuskunta Tradekan edustajisto kokoontui Helsingissä 27.3.2019. Kokouksessaan se vahvisti tilinpäätöksen ja päätti ylijäämän käytöstä. Erityisesti edustajistoa puhututtivat hoivaliiketoiminnan vastuullisuuteen liittyvät kysymykset. Edustajisto sai selvityksen toimenpiteistä, joihin Tradeka on ryhtynyt varmistaakseen hyvän henkilöstöpolitiikan sekä liiketoiminnan vastuullisuuden. Kokouksessa käsiteltiin myös Tradekan hoivaan liittyviä yhteiskuntavastuuhankkeita.

OSUUSKUNTA TRADEKAN TUOTTO-OSUUSANTI ON AVATTU4.2.2019 10:07:31 EETTiedote

Osuuskunta Tradeka käynnisti maanantaina 4. helmikuuta 2019 tuotto-osuusannin, jossa se laskee liikkeelle 20 miljoonan euron arvosta tuotto-osuuksia. Yhden tuotto-osuuden hinta on 100 euroa ja osuuskunnan jäsen voi merkitä 1–300 osuutta eli yhteensä 100–30 000 euron arvosta. Henkilöjäsenet tekevät merkintähakemukset osuuskunnan sähköisessä Oma Tradeka - jäsenpalvelukanavassa. Palvelusta löytyy myös uusi jäsenaloitejärjestelmä, joka lisää jäsenten vaikuttamismahdollisuuksia.

ROBOTIIKKAA KOTIHOITOON TUOVA EVONDOS OY VARMISTAA KASVUNSA JA SAA KOTIMAISEN INSTITUTIONAALISEN SIJOITTAJAN, TRADEKA-YHTIÖT OY:N26.11.2018 08:01:00 EETTiedote