Satavuotiasta Suomea juhlitaan HUS:n sairaaloissa

Sinivalkoisia kahvihetkiä henkilöstölle ja potilaille

HUS:ssa järjestetään kaikilla viidellä sairaanhoitoalueella juhlatilaisuudet itsenäisyyspäivän aattona. Lisäksi HUS järjestää sinivalkoisia kahvihetkiä sairaaloissaan ja toimipisteissään. Juhlatilaisuuksiin ja kahvihetkiin ovat tervetulleita henkilökunta ja potilaat.

- Isona julkisena organisaationa haluamme omalta osaltamme muistaa satavuotiasta Suomea. Juhlat ja sinivalkoiset kahvihetket kokoavat henkilökuntaa ja potilaita yhteen juhlistamaan isänmaatamme, joka muun muassa tarjoaa meille erinomaiset terveydenhoitopalvelut, sanoo HUS:n hallintoylihoitaja Kaarina Torppa.

Meilahden tornisairaala saa ylleen valotaidetta

HUS:n sairaaloissa järjestetään juhlaliputus. Tämän lisäksi yksi Suomen tunnetuimmista rakennuksista, Meilahden tornisairaala, saa ylleen valotaidetta hämärän laskeuduttua 5. joulukuuta. Valaistus jatkuu 7.12. klo 9 saakka.

Sadan vuoden kehityskaaria videosarjassa

HUS ja Helsingin yliopiston lääketieteellinen tiedekunta ovat julkaisseet itsenäisyyspäivän alla sosiaalisessa mediassa Sadan vuoden ajan kohti parempaa terveyttä -videosarjan, jossa käsitellään teemoittain viimeisen sadan vuoden aikana tapahtuneita muutoksia ja toimintojen kehittymistä terveydenhuollossa.

− Olemme tehneet kansanterveydellisen jättiläisloikan. Videoissa nousee hyvin esille, kuinka valtavasti sairaalamaailma on muuttunut Suomen itsenäisyyden aikana. Voimme olla ylpeitä sadan vuoden aikaisesta kehityskaarestamme, toteaa HUS:n yhteyspäällikkö Janne Aaltonen.

Linkit videoihin:

HUS palauttaa vuoden 2018 ylijäämän kokonaan kunnille13.12.2018 15:44Tiedote

HUS-kuntayhtymän valtuusto pohti tämän päiväisessä kokouksessaan, mitä tehdä tänä vuonna syntyneelle taloudelliselle ylijäämälle. Yksi vaihtoehto oli palauttaa ylijäämä kokonaan. Toinen oli se, että ylijäämästä palautetaan osa ja säästetään osa ensi vuodelle. - Minun kantani on, että kaikki ylijäämä pitää palauttaa. Luotan siihen, että ensi vuonna pärjätään, vaikka kaikki palautettaisiinkin, viimeistä kertaa valtuuston kokouksessa toimitusjohtajana esiintynyt Aki Lindén sanoi. Valtuusto äänesti asiasta. Äänestyksen jälkeen valtuusto päätti suurella enemmistöllä, että vuoden 2018 ylijäämä palautetaan kokonaisuudessaan kunnille. Vielä ei tarkasti tiedetä, paljonko ylijäämää on. Lopullinen summa tarkentuu, kun joulukuun tulos on tiedossa. Toimitusjohtaja Lindén arvioi, että palautus voisi olla jopa 70-80 miljoonaa euroa, jossa on mukana Töölön sairaalakiinteistön myyntivoitto 38 miljoonaa euroa. Palautukset suoritetaan tammikuussa. Lindén kertoi vuoden 2018 talouskehityksestä myös muita a