Sateenkaarilippuja varastettiin Lahti Pridessä eilisiltana

Lahden Seta ry:n sateenkaarilippuja on varastettu Mytäjäisten risteyksen lipputangoista 8 kappaletta tiistaina 17.8. klo 19.30-23.40 välillä.

Asiasta on tehty rikosilmoitus. Historia toistaa itseään, sillä liput vietiin pride-viikolla myös kaksi vuotta sitten. Varotoimenpiteenä tälle yhdistys on kerännyt liput pois yön ajaksi, mutta se ei kuitenkaan riittänyt.

Lahden Setan mukaan erikoista on, että tämä on voinut tapahtua valoisaan aikaan isossa, paljon liikennöidyssä risteyksessä.

"Tämä on todella surullista. Me emme suostu pelkäämään, emmekä olemaan näkymättömiä. Liput ovat pienen yhdistyksemme varoilla hankittuja, minkä lisäksi lippujen varastaminen luo ympärillemme ahdistavaa ilmapiiriä. Se ei auta luomaan mielikuvaa Lahdesta edistyksellisenä ja moninaisuutta arvostavana kaupunkina", sanoo Lahden Setan puheenjohtaja Noora Kalpio.

Liputusta jatketaan edelleen Paasikivenaukiolla. Yhdistys pyytää silminnäkijöitä olemaan yhteyttä poliisiin tai Lahden Setaan.

Lahti Pride on ihmisoikeustapahtuma, jonka Lahden Seta ry järjestää. Tapahtuma toteutetaan täysin vapaaehtoisvoimin.

Sateenkaarilippuja ja translippu varastettiin myös aiemmin kesällä pidetyn Oulu Priden yhteydessä kaupungintalon edestä.

Lisätietoa:

Noora Kalpio, Lahden Seta ry:n puheenjohtaja

puheenjohtaja@lahdenseta.fi

Lahti Pride -tapahtuman järjestää Lahden Seta ry. Lahden Seta ry on ihmis- ja kansalaisoikeusjärjestö, jonka tarkoituksena on edistää sateenkaari-ihmisten oikeuksia, tukea heidän arkeaan osallistavasti, oikeudenmukaisesti ja intersektionaalisesti sekä pyrkiä ehkäisemään sateenkaari-ihmisiin kohdistuvia ennakkoluuloja ja syrjintää. Lahden SETA ry järjestää vapaaehtoistyönä ryhmätoimintaa, koulutuksia, tapahtumia ja bileitä sekä ottaa kantaa paikallisiin päivänpolttaviin teemoihin. Lahden Seta ry:n toiminta on kaikille avointa, syrjinnästä vapaata ja toiminnassa noudatetaan turvallisemman tilan sääntöjä. Yhdistys on Setan jäsenjärjestö.

-----