Säteilyilmaisimien kehittämiseen ja tutkimukseen 10 miljoonan rahoitus

Suomen Akatemia on tehnyt päätökset Säteilyilmaisimet terveyden ja turvallisuuden edistämiseksi -akatemiaohjelmassa (RADDESS) rahoitettavista tutkimushankkeista. Ensi vuoden alussa käynnistyvässä RADDESS-tutkimusohjelmassa rahoitetaan hankekonsortioita, jotka etsivät ratkaisuja rohkeilla tutkimusavauksilla uusiin säteilyilmaisinteknologioihin erityisesti terveyden ja turvallisuuden alueilla. Suomen Akatemia rahoittaa ohjelmaa kymmenellä miljoonalla eurolla. Ohjelmassa rahoitetaan 13 hanketta.

Rahoituksen saaneissa hankkeissa luodaan uudenlaisia, laitelähtöisiä ja toiminnallisia säteilyilmaisinkokonaisuuksia sekä terveyden että turvallisuuden alueella. Hankkeissa etsitään uutta tietoa muun muassa syöpähoitojen, aivoverisuonien diagnostiikan ja turvakamerasovellusten kehittämiseen.

Uusien mittausmenetelmien kehittäminen on monitieteistä perustutkimusta, joka yhdistää muun muassa ilmaisinteknologiaa, materiaalitiedettä, elektroniikkaa, signaalinkäsittelyä, matematiikkaa, tiedonkeruujärjestelmiä ja systeemisuunnittelua. Lisäksi tarvitaan ymmärrystä mitattavista kohteista ja niiden erityispiirteistä. Sovellusalueiden painopisteet ovat lääketiede ja teollisuus.

-RADDESS-akatemiaohjelman rahoituspäätökset

-ohjelmapäällikkö Saila Seppo, p. 029 533 5109

-ohjelmapäällikkö Tommi Laitinen, p. 029 533 5057

Vesa Varpula
verkkotiedottaja
p- 029 533 5131
etunimi.sukunimi(at)aka.fi

Suomen Akatemia rahoittaa korkealaatuista tieteellistä tutkimusta, toimii tieteen ja tiedepolitiikan asiantuntijana sekä vahvistaa tieteen ja tutkimustyön asemaa. Vuonna 2018 rahoitamme tutkimusta 436 miljoonalla eurolla. Suomen Akatemia saa osan tutkimusrahoitukseen käyttämistään varoista rahapelitoiminnan voittovaroista.  Vuonna 2018 Akatemia käyttää tieteen edistämiseen rahapelitoiminnasta saatuja varoja 70,7 miljoonaa euroa.

D-vitamiinitutkimus siivitti Utajärven lukion Tiedetonni-kilpailun voittoon15.5.2018 13:48Tiedote

Utajärven lukio voitti opetus- ja kulttuuriministeriön, Suomen Akatemian ja Opetushallituksen lukioille järjestämän Tiedetonni-kilpailun. Utajärven lukion ansiokkaassa projektissa tutkittiin biologian ja maantiedon opettaja Liisa Virran johdolla riittävää D-vitamiinin saantia. Palkinnon jakoi opetusministeri Sanni Grahn-Laasonen Tiedefoorumi-tapahtumassa keskiviikkona 9.5. Palkintoraha, 1000 euroa, tarjoaa koululle mahdollisuuden uusien projektien toteuttamiseen.

Academy of Finland selects first two competence clusters to the new Flagship Programme18.4.2018 16:15Tiedote

The Academy of Finland today announced the first two competence clusters to be funded under its new Flagship Programme. The two clusters are: CERES - the Competence Centre for the Materials Bioeconomy: A Flagship for our Sustainable Future (Aalto University, VTT Technical Research Centre of Finland Ltd) and 6Genesis - the 6G-Enabled Wireless Smart Society & Ecosystem (University of Oulu).