Pelastetaan Suomen Luonto ry

”Satojen tuhansien suomalaisten omaisuuden arvo voi romahtaa” –Tuulivoiman massiivinen rakentaminen on iso riski yhä useammalle

Suomeen suunnitellaan yli 7000 uutta tuulivoimalaa. ”Jo voimaloiden edellyttämät sähkönsiirtolinjat koskettavat kymmeniä tuhansia maanomistajia”, arvioi MTK:n kenttäpäällikkö Pauli Rintala. Sitäkin laajempi vaikutus on asukkaisiin. ”Suuri osa suomalaisista on vaarassa menettää huomattavan osan omaisuudestaan”, toteaa Pro Vuorijärvet ry:n puheenjohtaja Margareta Haverinen-Brandt. Viitasaarella järjestetään lauantaina asiantuntijaseminaari: ”Tuulivoima, uhka luonnolle ja omaisuudellesi?”
Uusi suomalainen kansallismaisema? Visualisointi taiteilijan näkemyksellä, Pelastetaan Suomen Luonto ry.

Lehdistötiedote, julkaisuvapaa 7.5.2020 klo 14.00

Tuulivoiman tulevaisuutta niin koko Suomessa kuin erityisesti Keski-Suomessa ruoditaan Pelastetaan Suomen luonto ry:n (PSL) asiantuntijaseminaarissa lauantaina Viitasaarella.

”Tuomme esiin tuulivoiman vaikutuksia erityisesti tavallisten ihmisten näkökulmasta. Luontoarvot, omaisuuden arvo, ympäristövaikutukset ja moni muu kaikille suomalaisille tärkeä asia nostetaan esiin kovan luokan asiantuntijoiden toimesta”, kuvaa PSL:n puheenjohtaja Upi Vartiainen.

Ilmastopolitiikasta tohtoriksi väitellyt pitkäaikainen europarlamentaarikko Eija-Riitta Korhola kysyy, ovatko energiapolitiikkaa ohjanneet enemmän politiikkojen mielikuvat kuin todelliset faktat.

”Uusiutuvat energiamuodot jatkuvine keskeytyksineen eivät toimi luvatulla tavalla, ennen kuin olemme oppineet varastoimaan sähköä kustannustehokkaasti ja ympäristön kannalta kestävästi. Poliitikot eivät ymmärrä energiapolitiikan perusfaktoja, vaan ovat vahvojen mielikuvien ohjaamia. Mielikuvapolitiikka on johdattanut meitä haavoittuvaan ja vaaralliseen maailmaan, mitä Euroopan tilanne nyt hyvin havainnollistaa. Uusiutuvat ovat kasvattaneet riippuvuuttamme Venäjästä, mikä on valitettavasti heikentänyt omaa tilannettamme”, harmittelee Korhola.

Suomalaisten omaisuus vaarassa?

MTK:n kenttäpäällikkö Pauli Rintala ei ota kantaa tuulivoiman puolesta tai sitä vastaan. Rintala arvioi tuulivoiman rakentamista maanomistajien näkökulmasta, joka teettää nyt runsaasti töitä.

”Tuhannet uudet tuulivoimalat ovat suuri kysymys. Jo voimaloiden edellyttämät sähkönsiirtolinjat koskettavat kymmeniä tuhansia maanomistajia. Osa maanomistajista voi saada hyvänkin korvauksen, mutta suuri osa maanomistajista saattaa joutua tyytymään minimikorvaukseen pakkolunastuksen kautta. Tämä aiheuttaa ymmärrettävää huolta”, kertoo Rintala.

Tuulivoimarakentamisen etenemistä on seurannut monesta näkökulmasta kansainvälisenä oopperatähtenä tunnettu musiikin tohtori Margareta Haverinen-Brandt, Pro Vuorijärvet ry:n puheenjohtaja. Haverinen-Brandtin sukutila Vuorijärvillä ajautuu käyttökelvottomaksi, jos lähelle suunniteltu useiden kymmenien Eiffel-tornin korkuisten voimaloiden tuuliteollisuusalue toteutuu.

”Nykyinen ainutlaatuinen metsä- ja järviluonto olisivat iäksi mennyttä valtavalta alueelta. Oma tilanne tietysti huolestuttaa, mutta kansallisesti on todella karmea näkymä, että suuri osa suomalaisista on vaarassa menettää huomattavan osan omaisuudestaan. Satojen tuhansien suomalaisten omaisuuden arvo voi romahtaa”, varoittaa Haverinen-Brandt.

Tuulivoimarakentaminen on myös perustuslaillinen kysymys. Perustuslain 20 §:n mukaan ”vastuu luonnosta ja sen monimuotoisuudesta, ympäristöstä ja kulttuuriperinnöstä kuuluu kaikille. Julkisen vallan on pyrittävä turvaamaan jokaiselle oikeus terveelliseen ympäristöön sekä mahdollisuus vaikuttaa elinympäristöään koskevaan päätöksentekoon”. Kiinteistöt muodostavat tavanomaisesti omistajansa pääasiallisen omaisuuden, jonka tulee olla suojattu perustuslaissa ja Euroopan ihmisoikeussopimuksessa tarkoitetulla tavalla.

Tuulivoimaloita on suunnitteilla yli 7000. Kuka hyötyy, kysyy PSL:n puheenjohtaja Upi Vartiainen.

”Haitat jäävät Suomeen, tuotot ja sähkö virtaavat pois. Jopa 80% Suomen tuulivoimahankkeista on ulkomaalaisomistuksessa. Miksi? Hankkeet menevät Suomessa helpommin läpi, kun muualla tuulivoiman haitat aiheuttavat jo liikaa vastarintaa. Tätä sopii meillä miettiä”, tiivistää Vartiainen.

”Tuulivoima, uhka luonnolle ja omaisuudellesi?” -tilaisuus alkaa Viitasaari Areenalla lauantaina 7.5. klo 14. Etälinkki sekä ohjelma: www.pelastetaansuomenluonto.fi

Lisätiedot:

Eija-Riitta Korhola, FT, ilmastoasiantuntija, 040 536 0326, erkorhola@gmail.com

Riitta Lindgren, Tuulivoimakansalaisyhdistys, 0400 555 454, riitta.lindgren@hrl-balancia.com

Upi Vartiainen, Pelastetaan Suomen luonto ry, 0400 501 998, upi.vartiainen@cadpool.fi

Pauli Rintala, kenttäpäällikkö, MTK, 040 838 1662, pauli.rintala@mtk.fi

Margareta Haverinen-Brandt, puheenjohtaja, Pro Vuorijärvet ry, 040 590 1566, margareta.brandt@icloud.com

Kuvat

Pelastetaan Suomen Luonto ry
Ruuhijärventie 160
44500 Viitasaari

0400501998https://pelastetaansuomenluonto.fi/

Pelastetaan Suomen Luonto ry on syksyllä 2021 perustettu puoluepoliittisesti sitoutumaton yhdistys. Päämäärämme on edistää luonnon suojelua ja varmistaa Suomen luonnon monimuotoisuuden säilyminen.