Satovahinkovakuutukset vapautuvat verosta

Hallitus on kehysriihessään päättänyt vapauttaa satovahinkovakuutukset vakuutusmaksuverosta. Finanssiala ry:n lisäksi veron poistoa ovat ajaneet muun muassa maa- ja metsätalousministeriö sekä Maa- ja metsätaloustuottajain keskusliitto MTK. Veron suuruus on 24 prosenttia.

Esimerkiksi viime vuoden sadosta jäi sääolojen takia jopa viidennes korjaamatta, MTK arvioi lokakuussa. Arvion mukaan huono sää aiheutti yli 100 miljoonan euron tappiot viljelijöille. Pahin tilanne oli Itä-Suomessa.

”Tämä on hyvä ja tarpeellinen päätös. Vakuutusmaksuveron poisto vahvistaa maatilojen riskienhallintaa ja elinkeinon kannattavuutta. Hankaliin satovuosiin varautuminen on sekä viljelijän että veronmaksajan etu", sanoo Finanssiala ry:n johtaja Lea Mäntyniemi.

Viime vuoden syksynä vain noin prosentilla suomalaisista maatiloista oli satovahinkovakuutus. Luonnonvarakeskuksen mukaan Suomessa on vajaat 50 000 maatilaa.

Valtio lopetti satovahinkojen korvaamisen vuoden 2016 alussa. Satovahinkoja korvaavien vakuutusten hankkiminen on viljelijän omalla vastuulla. Mäntyniemi uskoo, että veron poisto kiihdyttää markkinoita. Yhä useammalla viljelijällä on nyt mahdollisuus vakuuttaa satonsa vaikeiden vuosien varalta.

Valtiovarainministeriö perustaa työryhmän veron poistamisen valmisteluun. Työryhmä valmistelee asian syksyn 2018 budjettiriihen päätettäväksi.

Puolueeton lääketieteellinen asiantuntijalausunto tarpeen korvausriidoissa25.9.2018 06:00Tiedote

Korkein oikeus (KKO) ja oikeusministeri Antti Häkkänen ovat viime aikoina nostaneet esiin tärkeän asian sosiaalivakuutusta koskevien etuudenhakijoiden oikeusturvasta. Etuuksia ja korvauksia koskevissa riitatapauksissa on kiistan käsittelyä varten vaikeaa saada ulkopuolisen puolueettoman tahon antamia lääketieteellisiä asiantuntijalausuntoja. Vakuutus- ja työeläkeyhtiöitä edustava Finanssiala ry (FA) kannattaa ministerin ja KKO:n tavoitetta, että asia saadaan pikaisesti kuntoon. FA:n mukaan asiantuntijalausuntojen laadinnassa on otettava huomioon kaikkien etuuskiistoja käsittelevien tuomioistuinten ja muutoksenhakuelinten tarpeet.

Lobbaus on osa demokratiaa – lobbarirekisteri on tarpeen21.9.2018 13:24Tiedote

Finanssiala ry (FA) on samaa mieltä kunta- ja uudistusministeri Anu Vehviläisen kanssa siitä, että Suomeen tulee perustaa kattava lobbarirekisteri. Lobbaus kuuluu olennaisena osana avoimeen ja moniarvoiseen demokratiaan. Siksi siitä on syytä tehdä avointa ja läpinäkyvää. Vehviläinen vastaanotti perjantaina 21.9. Itä-Suomen yliopiston tutkijoiden laatiman raportin, jossa tarkasteltiin lobbarirekisterin kansainvälisiä esimerkkejä.