Satovahinkovakuutukset vapautuvat verosta

Hallitus on kehysriihessään päättänyt vapauttaa satovahinkovakuutukset vakuutusmaksuverosta. Finanssiala ry:n lisäksi veron poistoa ovat ajaneet muun muassa maa- ja metsätalousministeriö sekä Maa- ja metsätaloustuottajain keskusliitto MTK. Veron suuruus on 24 prosenttia.

Esimerkiksi viime vuoden sadosta jäi sääolojen takia jopa viidennes korjaamatta, MTK arvioi lokakuussa. Arvion mukaan huono sää aiheutti yli 100 miljoonan euron tappiot viljelijöille. Pahin tilanne oli Itä-Suomessa.

”Tämä on hyvä ja tarpeellinen päätös. Vakuutusmaksuveron poisto vahvistaa maatilojen riskienhallintaa ja elinkeinon kannattavuutta. Hankaliin satovuosiin varautuminen on sekä viljelijän että veronmaksajan etu", sanoo Finanssiala ry:n johtaja Lea Mäntyniemi.

Viime vuoden syksynä vain noin prosentilla suomalaisista maatiloista oli satovahinkovakuutus. Luonnonvarakeskuksen mukaan Suomessa on vajaat 50 000 maatilaa.

Valtio lopetti satovahinkojen korvaamisen vuoden 2016 alussa. Satovahinkoja korvaavien vakuutusten hankkiminen on viljelijän omalla vastuulla. Mäntyniemi uskoo, että veron poisto kiihdyttää markkinoita. Yhä useammalla viljelijällä on nyt mahdollisuus vakuuttaa satonsa vaikeiden vuosien varalta.

Valtiovarainministeriö perustaa työryhmän veron poistamisen valmisteluun. Työryhmä valmistelee asian syksyn 2018 budjettiriihen päätettäväksi.

Hallitus parantamassa viljelijöiden mahdollisuuksia varautua satovahinkoihin17.1.2019 15:12Tiedote

Hallitus esittää satovahinkovakuutusten vapauttamista vakuutusmaksuverosta vuoden 2027 loppuun asti. Näin yhä useammat viljelijät saavat mahdollisuuden vakuuttaa satonsa vaikeiden vuosien varalta. Esimerkiksi vuoden 2017 sateisen ja kolean kesän takia jopa viidennes sadosta jäi korjaamatta. Maa- ja metsätaloustuottajain keskusliiton MTK:n arvion mukaan huono sää aiheutti yli 100 miljoonan euron tappiot viljelijöille.

Rahastoista lunastettiin viime vuonna 3,9 miljardia euroa9.1.2019 07:24Tiedote

Suomeen rekisteröidyistä sijoitusrahastoista lunastettiin vuoden 2018 aikana nettomääräisesti yhteensä 3,9 miljardia euroa. Lisäksi rahastopääoma pieneni haastavan markkinakehityksen seurauksena. Yhteenlaskettu rahastopääoman arvo oli vuoden lopussa 110,1 miljardia euroa. Finanssiala ry:n julkaisemaan Rahastoraporttiin otettiin vuoden vaihteessa mukaan uusia rahastoja, mikä kasvatti pääomia 2,8 miljardilla eurolla.