Satovahinkovakuutukset vapautuvat verosta

Hallitus on kehysriihessään päättänyt vapauttaa satovahinkovakuutukset vakuutusmaksuverosta. Finanssiala ry:n lisäksi veron poistoa ovat ajaneet muun muassa maa- ja metsätalousministeriö sekä Maa- ja metsätaloustuottajain keskusliitto MTK. Veron suuruus on 24 prosenttia.

Esimerkiksi viime vuoden sadosta jäi sääolojen takia jopa viidennes korjaamatta, MTK arvioi lokakuussa. Arvion mukaan huono sää aiheutti yli 100 miljoonan euron tappiot viljelijöille. Pahin tilanne oli Itä-Suomessa.

”Tämä on hyvä ja tarpeellinen päätös. Vakuutusmaksuveron poisto vahvistaa maatilojen riskienhallintaa ja elinkeinon kannattavuutta. Hankaliin satovuosiin varautuminen on sekä viljelijän että veronmaksajan etu", sanoo Finanssiala ry:n johtaja Lea Mäntyniemi.

Viime vuoden syksynä vain noin prosentilla suomalaisista maatiloista oli satovahinkovakuutus. Luonnonvarakeskuksen mukaan Suomessa on vajaat 50 000 maatilaa.

Valtio lopetti satovahinkojen korvaamisen vuoden 2016 alussa. Satovahinkoja korvaavien vakuutusten hankkiminen on viljelijän omalla vastuulla. Mäntyniemi uskoo, että veron poisto kiihdyttää markkinoita. Yhä useammalla viljelijällä on nyt mahdollisuus vakuuttaa satonsa vaikeiden vuosien varalta.

Valtiovarainministeriö perustaa työryhmän veron poistamisen valmisteluun. Työryhmä valmistelee asian syksyn 2018 budjettiriihen päätettäväksi.

Pankkibarometri: Lainakysyntä hieman alkuvuotta laimeampaa15.6.2018 07:00Tiedote

Finanssiala ry:n tuoreen Pankkibarometrin mukaan kotitalouksien ja yritysten luotonkysyntä on edelleen viime vuotta vilkkaampaa, mutta kasvun arvioidaan hieman laimentuneen verrattuna alkuvuoteen. Heinäkuun alusta kiristyvä asuntolainojen lainakatto on todennäköisesti vaikuttanut pankinjohtajien arvioihin kotitalouksien luotonkysynnän kehityksestä. Barometrikysely II/2018 tehtiin touko-kesäkuun vaihteessa.