Satovahinkovakuutukset vapautuvat verosta

Hallitus on kehysriihessään päättänyt vapauttaa satovahinkovakuutukset vakuutusmaksuverosta. Finanssiala ry:n lisäksi veron poistoa ovat ajaneet muun muassa maa- ja metsätalousministeriö sekä Maa- ja metsätaloustuottajain keskusliitto MTK. Veron suuruus on 24 prosenttia.

Esimerkiksi viime vuoden sadosta jäi sääolojen takia jopa viidennes korjaamatta, MTK arvioi lokakuussa. Arvion mukaan huono sää aiheutti yli 100 miljoonan euron tappiot viljelijöille. Pahin tilanne oli Itä-Suomessa.

”Tämä on hyvä ja tarpeellinen päätös. Vakuutusmaksuveron poisto vahvistaa maatilojen riskienhallintaa ja elinkeinon kannattavuutta. Hankaliin satovuosiin varautuminen on sekä viljelijän että veronmaksajan etu", sanoo Finanssiala ry:n johtaja Lea Mäntyniemi.

Viime vuoden syksynä vain noin prosentilla suomalaisista maatiloista oli satovahinkovakuutus. Luonnonvarakeskuksen mukaan Suomessa on vajaat 50 000 maatilaa.

Valtio lopetti satovahinkojen korvaamisen vuoden 2016 alussa. Satovahinkoja korvaavien vakuutusten hankkiminen on viljelijän omalla vastuulla. Mäntyniemi uskoo, että veron poisto kiihdyttää markkinoita. Yhä useammalla viljelijällä on nyt mahdollisuus vakuuttaa satonsa vaikeiden vuosien varalta.

Valtiovarainministeriö perustaa työryhmän veron poistamisen valmisteluun. Työryhmä valmistelee asian syksyn 2018 budjettiriihen päätettäväksi.

Vakuutuspetoksia tehtaillaan arviolta 30 miljoonan euron edestä18.7.2018 16:02Tiedote

Vakuutuspetoksissa tekotapojen kirjo on suuri: silmälaseista tuhopolttojen kautta valekuolleisiin. Vahinkoja lavastetaan, tehdään tahallaan tai liioitellaan. Kun vahinkoilmoitukseen liittyy petosepäily tai muuta merkittävää epäselvyyttä, vahinkokäsittelyyn tulevat usein mukaan vakuutustutkijat, kansanomaisemmin vakuutusetsivät. Viime vuonna vakuutustutkijoiden työn tuloksena epäselviä vahinkoilmoituksia paljastui arviolta 30 miljoonan euron edestä. Osa näistä oli petoksia, osassa vaadittua korvausta alennettiin tai se evättiin kokonaan. Mikäli nämä epäselvät vahingot olisi korvattu, koko summa olisi tullut rehellisten vakuutuksenottajien maksettavaksi.