Satu Huber: Yrittäjä, miten sinä olet varautunut?

Yrittäjän sosiaaliturva on monimuotoinen kokonaisuus, jossa YEL-vakuutuksella on keskeinen merkitys. Yrittäjä itse määrittää YEL-työtulonsa suuruuden, joka vaikuttaa paitsi hänen tulevaan eläkkeeseensä, myös hänen sosiaaliturvansa tasoon. Oikean tasoisen YEL-maksun voi nähdä yrittäjyyden näkökulmasta riskiä hajauttavana.

Työeläkeyhtiö Elon toimitusjohtaja Satu Huber avaa blogissaan yrittäjän eläkevakuutukseen liittyviä kysymyksiä sekä omia ajatuksiaan aiheesta.

”Olen huolestunut siitä, että kaikki yrittäjät eivät tunne YEL-vakuutuksen vaikutusta omaan sosiaaliturvaansa riittävän hyvin. Moni myös arvioi, että ei tarvitse YELin tuomaa turvaa, koska pystyy huolehtimaan toimeentulostaan paremmin muilla keinoilla. Uskon, että osa YEL-vakuutukseen kohdistuvasta kritiikistä juontaa juurensa siitä, että sitä ei tunneta riittävän hyvin”, Huber kirjoittaa.

Lue Huberin blogi kokonaisuudessaan täältä.

Me Elossa näemme koko suomalaisen työelämän kirjon pienyrittäjistä suurimpiin konserneihin. Vastaamme noin 500 000 työntekijän ja yrittäjän tulevista eläkkeistä, huolehdimme noin 230 000 eläkkeensaajasta sekä noin 23 miljardin euron sijoitusomaisuudesta. Olemme nuori yhtiö, jolla on pitkät perinteet: synnyimme 1.1.2014, kun Eläke-Fennia ja LähiTapiola Eläkeyhtiö fuusioituivat.

Elo vahvistaa työhyvinvointiosaamistaan Turussa ja ympäröivissä maakunnissa3.5.2018 09:09Tiedote

Työeläkeyhtiö Elon työhyvinvoinnin kehittämistiimiin on nimitetty uusi asiantuntija. Työhyvinvoinnin kehittämispäällikkö Päivi Savolainen aloitti tehtävässään 12.4. Savolaisen päätoimipaikka on Turku, josta käsin hän työskentelee Länsi-Uusimaalla, Varsinais-Suomessa ja Satakunnassa sijaitsevien asiakkaiden kanssa. Savolainen siirtyi Eloon Lean5 Europe Oy -valmennustalosta. Hänellä on pitkäaikainen kokemus elinkeinoelämän kehittämistyöstä, varsinais-suomalaisesta yritysyhteistyöstä sekä organisaatioiden tuottavuuden ja työhyvinvoinnin kehittämisestä. Hänen erikoisosaamistaan on erityisesti joustavuutta ja jatkuvaa parantamista painottava Lean-johtamisfilosofia. Koulutukseltaan Savolainen on hallintotieteiden maisteri. Hän raportoi tehtävässään työhyvinvointijohtaja Anu Suutela-Vuoriselle. ”Nykyajan työelämässä varmaa on vain jatkuva muutos”, kertoo Savolainen. ”Ne organisaatiot ja yksilöt, jotka sopeutuvat jatkuvasti uuteen, pärjäävät ja menestyvät. Aiemmissa tehtävissäni olen päässyt n