Satu Huber: Yrittäjä, miten sinä olet varautunut?

Yrittäjän sosiaaliturva on monimuotoinen kokonaisuus, jossa YEL-vakuutuksella on keskeinen merkitys. Yrittäjä itse määrittää YEL-työtulonsa suuruuden, joka vaikuttaa paitsi hänen tulevaan eläkkeeseensä, myös hänen sosiaaliturvansa tasoon. Oikean tasoisen YEL-maksun voi nähdä yrittäjyyden näkökulmasta riskiä hajauttavana.

Työeläkeyhtiö Elon toimitusjohtaja Satu Huber avaa blogissaan yrittäjän eläkevakuutukseen liittyviä kysymyksiä sekä omia ajatuksiaan aiheesta.

”Olen huolestunut siitä, että kaikki yrittäjät eivät tunne YEL-vakuutuksen vaikutusta omaan sosiaaliturvaansa riittävän hyvin. Moni myös arvioi, että ei tarvitse YELin tuomaa turvaa, koska pystyy huolehtimaan toimeentulostaan paremmin muilla keinoilla. Uskon, että osa YEL-vakuutukseen kohdistuvasta kritiikistä juontaa juurensa siitä, että sitä ei tunneta riittävän hyvin”, Huber kirjoittaa.

Lue Huberin blogi kokonaisuudessaan täältä.

Me Elossa näemme koko suomalaisen työelämän kirjon pienyrittäjistä suurimpiin konserneihin. Elo on Suomen suosituin työeläkeyhtiö: vastaamme lähes 500 000 työntekijän ja yrittäjän tulevista eläkkeistä, huolehdimme noin 220 000 eläkkeensaajan eläkkeistä sekä yli 22 miljardin euron sijoitusomaisuudesta. Olemme nuori yhtiö, jolla on pitkät perinteet: synnyimme 1.1.2014, kun Eläke-Fennia ja LähiTapiola Eläkeyhtiö fuusioituivat.

Uudistuksia Elon johtoryhmässä31.8.2017 10:23Tiedote

Elon johtoryhmän jäsenten vastuualueisiin tulee muutoksia 1.9.2017 alkaen johtaja Keijo Kouvosen jäädessä eläkkeelle. Keijo Kouvonen on vastannut Elossa vakuutus- ja eläkeliiketoiminnoista. Jouni Seppänen on nimitetty 1.9.2017 alkaen johtoryhmän jäseneksi ja eläkeliiketoiminnasta ja sen kehityksestä vastaavaksi johtajaksi. – Jouni on vastannut Elon eläkepalveluista menestyksekkäästi Elon perustamisesta lähtien. Hän tuo Elon johtoryhmään vahvan kokemuksen ja näkemyksen sekä henkilö- että työnantaja-asiakkaiden eläke- ja kuntoutuspalvelujen kehittämisestä, Elon toimitusjohtaja Satu Huber toteaa. Vakuutukset-liiketoiminta-alue siirtyy johtaja Matti Carpénin alaisuuteen. Carpénin vastuualueella säilyvät myös Elon asiakkuudet ja kanavat sekä tietohallinto. – Vakuuttamisen ja asiakkuuksien entistä läheisemmällä yhteistyöllä tavoittelemme yhä paremman asiakaskokemuksen luomista asiakkaillemme, Satu Huber kertoo.