Satu Leiskon Tulin Suomeen -kirja kertoo maahanmuuttajien Suomesta

Tulin Suomeen -kirja kertoo maahanmuuttajien kokemuksista heidän omin sanoin. Miltä tuntuu muuttaa maahan, joka on ihan erilainen kuin kotimaa? Millaista on aloittaa elämä uudessa maassa?
kansi_Satu Leisko, Tulin Suomeen

Satu Leiskon Tulin Suomeen -kirjaan on koottu yhdeksän erilaista tarinaa maahanmuuttajien itsensä kertomana. Selkokielellä kirjoitettu teos sopii kaikille lukijoille ja erityisesti suomea toisena kielenä opiskeleville.

Haastateltavat ovat kotoisin Venäjältä, Turkista, Thaimaasta, Kreikasta, Unkarista, Vietnamista, Norsunluurannikolta, Irakista ja Jordaniasta. He kertovat muun muassa siitä miksi tulivat Suomeen ja mitä he arvostavat uudessa kotimaassaan.

”Minun kanssani oli nuorin tyttöni ja pieni pikkusiskoni. Menimme kapinallisten luo. Sanoin heille suoraan: Minun täytyy nyt lähteä. En voi enää jäädä tänne, en enää jaksa. Tilanne on muuttunut niin pahaksi", kertoo Norsuunluurannikolta Suomeen muuttanut Aminata Ahoua.

Kirjan maahanmuuttajille Suomi on lunta, auringonvaloa, hiljaisuutta, metsiä, kukkia
sekä mustikoita, uusi kieli ja ystävällisiä ihmisiä. Monelle Suomi tarkoittaa rakkautta ja perhettä.

"Kun lähdimme lentokentältä, maassa oli lunta. Ulkona oli samaan aikaan pimeää ja valoisaa lumen takia. Minulla oli jano ja lumi näytti ihanalta. Otin vähän lunta käteeni ja söin sitä. Mieheni ihmetteli, että mitä kummaa oikein tein. Hän nauroi minulle, mutta ystävällisesti”, kertoo Jordaniasta kotoisin oleva Areej Almasri saapumisestaan Suomeen.

Satu Leisko on suomen kielen opettaja ja selkokirjailija.

Teos: Tulin Suomeen
Kirjailija: Satu Leisko
Ilmestymispäivä: 5.2.2018
Sivuja: 149
Hinta: 32,-

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt

Avain, viestintäjohtaja Vilja Perttola, puh. 040 755 3319, vilja.perttola@avain.net
Arvostelukappaleet: info@avain.net

www.avain.net

kansi_Satu Leisko, Tulin Suomeen

Avain on suomalainen kirjakustantamo, joka kustantaa laadukasta kotimaista kirjallisuutta. Kustantamo on palkittu Selkokeskuksen Seesam-palkinnolla tunnustuksena selkokirjallisuuden edistämisestä.

Avain on osa Suomen kirjastopalvelu Oy:tä ja Booky Groupia.

Avaimen syksy 2024: Esikoisromaaneja ja monipuolista tietokirjallisuutta12.4.2024 09:14:58 EEST | Tiedote

Avaimen tulevan syksyn kustannusohjelmassa on kolme esikoisromaania, jännitystä ja parisuhteita. Tietokirjat rikastuttavat lukijoita muun muassa kuljettamalla Tulenkantajien jäljille Helsinkiin sekä J. A. Hollon elämää pohtivalla teoksella. Omakohtaiset tarinat kaksisuuntaisesta mielialahäiriöstä, autismista ja läheisen kuoleman loppuun saattamisesta tarjoavat tietoa ja vertaistukea. Lastenromaanit Rontti-kissan jokiseikkailu sekä Rosmariini ja metsänväen joulu kuljettavat koko perheen huimiin seikkailuihin. Myrsky Hyrskynen ja sekasotkuhuone avaa lukijan silmät mielikuvitukselle. Syksyn selkoromaanien joukossa on muun muassa ukrainalaisen tytön ja venäläisen pojan ystävyydestä kertova Tanssii hyttysten kanssa.