Satu Rämön menestysdekkari Hildurin oikeudet myyty – tv-sarja kehitteillä

Kesäkuussa ilmestynyt Satu Rämön esikoisdekkarisarjan avaus Hildur on ollut vuoden todellinen kirjatapaus. Nyt kirjasarjan optio-oikeudet on myyty ja siitä suunnitellaan tv-sarjaa. WSOY:n kustantaman Hildurin oikeudet osti Take Two Studios, joka suunnittelee toteuttavansa Satu Rämön dekkarisarjaan perustuvan tv-sarjan kuvaukset kirjan tapahtumapaikoilla Islannissa ja yhteistyössä islantilaisen tuotantoyhtiön kanssa.

Kuvaaja: Björgvin Hilmarsson

Kirjailija Satu Rämö on uutisesta todella otettu. ”Tv-sarja itse luomastani dekkarisarjasta on yhden suuren unelman täyttymys. Kirjoittaessani Hilduria näin tapahtumat ja tapahtumapaikat kuvina mielessäni ja siksikin tuntuu erityisen hyvältä, että Take Two Studios näkee Hildurissa sen tv-sarja- potentiaalin”.

Hildurin oikeudet myynyt Bonnier Rights Finlandin agentti Eleonoora Kirk iloitsee Hildurin menestyksestä: ”Ei ole kirjallisuusagentin arkea, että saa myydä kirjan käännösoikeuksia ulkomaille ennen kotimaisen kirjan ilmestymistä. Ei myöskään ole tavallista, että kirjan tv- tai elokuvaoikeuksista tehdään useita ja varsin kiihkeitä tarjouksia. Hildur on ollut luonnonvoima julkaisusta lähtien - niin suomalaisille lukijoille kuin ulkomaisille kustantajillekin. En malta odottaa tämän jännittävän hankkeen etenemistä.”

Option hankkinut Take Two Studios on toimialalla pitkään merkittävissä rooleissa vaikuttaneiden Eero Hietalan, Lasse Koskisen ja Sara Norbergin perustama yritys.Hildur on ensimmäinen hanke osana yhtiön vastikään solmittua kehittelyrahoitussopimusta pääomasijoitusyhtiö IPR.VC:n kanssa. ”IPR.VC:n sopimuksen myötä alkutaipaleella olevalla tuotantoyhtiöllämme on mahdollisuus lähteä kehittämään kansainvälisiä ja kunnianhimoisi hankkeita aktiivisesti ja itsenäisesti. Hildurin tarina tarjoaa myös loistavan tilaisuuden aitoon suomalais-islantilaiseen yhteistyöhön, joka varmasti lisää hankkeen kansainvälistä potentiaalia,” toteaa tuotantoyhtiön operatiivinen johtaja Sara Norberg.

Hildur-dekkarisarjan ensimmäistä osaa on myyty nyt kaikissa formaateissa yhteensä 70 000 kappaletta ja se on myös koko vuoden kuunnelluin kirja Bookbeatissa. Kirjan käännösoikeudet on myyty seitsemään maahan: Saksaan, Hollantiin, Tanskaan, Ruotsiin, Norjaan, Viroon ja Latviaan.

Rämön Hildur voitti Bookbeatin Tulokas-palkinnon Helsingin Kirjamessuilla syksyllä 2022 ja on ehdolla myös Tulenkantaja-palkinnon saajaksi.

Hildur-sarjan toinen osa Rósa & Björk ilmestyy maaliskuussa 2023.

Kuvaaja: Björgvin Hilmarsson

Tiedote: WSOY vahvistaa suomennetun kaunokirjallisuuden toimitusta17.11.2022 14:00:00 EET | Tiedote

WSOY:n suomennetun kaunokirjallisuuden kustannustoimittajina ovat aloittaneet Anna Kokko ja Jenni Råback. Anna Kokko on työskennellyt kustannusalan tehtävissä monipuolisesti, viimeksi kustannustoimittajana Gummeruksella. ”WSOY:llä on innostava ja valovoimainen käännöskirjallisuuden lista, joka houkuttaa monenlaisia lukijoita ja kunnioittaa myös perinteitä ja kirjallisuuden sielua. Olen iloinen ja onnellinen päästessäni tekemään töitä ammattitaitoisessa huipputiimissä, laadukkaiden kirjojen parissa”, Kokko sanoo. Jenni Råback on aiemmin työskennellyt muun muassa Kosmoksella. ”Olen tosi innoissani uudesta työstäni WSOY:llä. Suomennetun kaunokirjallisuuden tiimi on asiantunteva ja sympaattinen, ja täällä on heti kodikas olo. Kiva päästä tekemään käännöskirjallisuutta juuri tässä porukassa”, Råback iloitsee. WSOY:n suomennetun kaunokirjallisuuden lista on kasvanut paljon viime vuosina. ”Hienoa, että saimme uusia, osaavia tekijöitä joukkoomme. Hyvän kustannustoimittajan rooli on ensisijaise

Tiedote: WSOY:n kevään 2023 kirjat on julkistettu15.11.2022 13:55:00 EET | Tiedote