Satu voi muuttaa pienen potilaan arjen seikkailuksi – aamusaduilla kerätään varoja lasten syöpätutkimukseen

Suomen Lasten Syöpäsäätiö Aamu ja Kustannusosakeyhtiö Otava julkaisevat yhteistyössä voimaannuttavia aamusatuja äänikirjamuodossa lasten syövän päivänä 15. helmikuuta. Saduilla kerätään varoja lasten syöpätutkimukseen.
Kuva: Tom Hakala

Voimaannuttavat sadut luovat toivoa, herättävät iloa ja antavat rohkeutta lapsen päivään. Tarinoissa seikkailevat lastenkirjoista tutut hahmot Tatu ja Patu, Prinsessa Pikkiriikki, Kikattava Kakkiainen, Puluboi ja Sininen lintu.

“Sadut ovat portti tunteisiin ja syvällisten elämysten äärelle. Syöpä muuttaa lapsen elämän äkisti ja rajusti. Tällöin satujen merkitys lapsen sisäisten voimavarojen löytämisessä saattaa olla suuressakin roolissa”, Aamu Säätiön asiamies Laura Paasio sanoo.

Aamusaduissa tehdään jännittäviä tutkimusmatkoja sumuiseen metsään, yölliseen leikkipuistoon, kukkakaupan ikkunalle ja ensimmäiselle telttaretkelle. Kaikissa tarinoissa aamu on jollakin tavalla läsnä.

"Kaikki lapset tarvitsevat satuja. Sadut rohkaisevat, lohduttavat, naurattavat ja auttavat käsittelemään tunteita. Aamusatujen kuunteleminen tekee hyvää lapsille ja aikuisille”, Otavan lasten- ja nuortenkirjapäällikkö Kaisu-Maria Toiskallio toteaa.

Aamusadut ovat syntyneet markkinointiviestintäkonserni N2:n, Aamu Säätiön, Otavan, Suomalaisen Kirjakaupan, Äänikirjastudio Silencion sekä Kirjavälityksen yhteistyönä.

”Mielikuvitus tuo lohtua”

Nimekkäät lastenkirjailijat lähtivät ilolla hyväntekeväisyystempaukseen mukaan. Aamusatuja kirjoittivat Veera Salmi, Tuula Kallioniemi, Hannele Lampela, Anttu Harlin sekä Aino Havukainen ja Sami Toivonen.

Puluboin tutkimusretkestä sadun kirjoittanut Veera Salmi toteaa, että lasten ja etenkin sairastuneiden lasten tapauksessa tärkeää on toivon ja ilon ylläpitäminen, ja sen pohtiminen mistä milloinkin löytyy seikkailu.

”Niin kirjailijana kuin entisenä lapsena ja aika ajoin yksinäisyyttä kokeneena tiedän, että mielikuvitus tuo lohtua. Seikkailu löytyy ikkunalaudan jukkapalmusta, joka muuttuu autiosaarella kasvavaksi palmuksi, pieni liekki kynttilässä on iltanuotio, joka kokoaa ympärilleen ihmisiä, sinut ja minut”, Salmi sanoo.

Aamusadut julkaistaan lasten syövän päivänä 15. helmikuuta, ja ne ovat ostettavissa digitaalisessa muodossa Suomalaisen Kirjakaupan verkkokaupasta viiden euron hintaan. Äänikirjojen tuotto menee lyhentämättömänä Aamu Suomen Lasten Syöpäsäätiölle.

Tällä hetkellä suomalaisista lapsista noin 3 000 on syöpähoidossa tai seurannassa, ja vuosittain tehdään yli 150 uutta lasten syöpädiagnoosia. Se tarkoittaa, että lähes joka toinen päivä yksi lapsi sairastuu syöpään, ja hänen perheensä elämä muuttuu äärimmäisellä tavalla. Aamu Säätiön päätehtävä on mahdollistaa paras hoito syöpään sairastuneille lapsille. Säätiö kerää varoja ja kohdistaa niitä lasten syöpähoidon tutkimukseen ja kehitykseen.

Laura Paasio
Asiamies, Aamu Suomen Lasten Syöpäsäätiö