Savonia-palkinto Oona Pohjolaisen ja Adile Sevimlin Kärsimyskukkauuteaddiktiolle

Oona Pohjolaisen ja Adile Sevimlin nuortenromaani Kärsimyskukkauuteaddiktio on voittanut Savonia-palkinnon. Palkinto jaetaan tunnustuksena merkittävästä savolaisesta kaunokirjallisesta teoksesta ja se on suuruudeltaan 12 000 euroa.

Palkintoraadin perustelut:

Pohjolaisen ja Sevimlin esikoisromaani sijoittuu nykyaikaa muistuttavaan todellisuuteen, jossa noidat käyttävät esimerkiksi puhelimia ja sosiaalista mediaa hyväkseen. Noituutta harjoitetaan kaupunkiympäristössä, mutta silti keskeisenä teemana on luonnonsuojelu. Vainottujen noitien tavoin kirjassa on tarttumapintaa myös erilaisille vähemmistöille tai itsensä erilaisiksi kokeville. Raikasta nuorten aikuisten kirjallisuutta ja ylistyslaulu metsälle.

Adile Sevimli ja Oona Pohjolainen (molemmat s. 1993) ovat Helsingissä asuvia esikoiskirjailijoita. Savosta kotoisin oleva Pohjolainen toimii PR-managerina vastuulliseen vaikuttamiseen keskittyvässä Sugar Helsinki -toimistossa ja tekee freelance-kirjoittajan ja -valokuvaajan töitä. Oululaistaustainen Sevimli työskentelee tällä hetkellä Ylioppilaslehden päätoimittajana. Tarinoissaan he haluavat kuvitella luonnon kunnioittamisen ja inklusiivisuuden utopioita.

Kirjailijakaksikko on otettu, kiitollinen ja liikuttunut Savonia-palkinnosta:

"Se on suuri tunnustus, etenkin esikoiskirjailijoille. Kertoo paljon kirja-alasta, että palkinto myönnetään genrerajoja rikkovalla nuortenkirjalle. Olemme onnellisia siitä, että nuortenkirjat huomataan entistä paremmin ja niille annetaan niiden ansaitsema arvostus. Kirjassamme erilaiset etniset taustat sekä seksuaali- ja sukupuolivähemmistöt ovat itsestään selvä osa kirjan maailmaa sen sijaan, että niistä aiheutuisi konfliktia tai nousisi kirjassa erillistä teemaa. Tästäkin syystä iloitsemme kirjamme valinnasta palkinnonsaajaksi. Tämä valaa toivoa suomalaisen kirjallisuuskentän tulevaisuudesta", Pohjolainen ja Sevimli sanovat.

Savonia-palkintoraati valitsi ehdokkaat 1.11.2022 pitämässään kokouksessa. Raati luki yhteensä 86 palkinnon piiriin kuuluvaa kaunokirjallista teosta, joista se asetti ehdolle kuusi teosta. Savonia-palkinto on suuruudeltaan 12 000 euroa.

Haastattelupyynnöt, lisätiedot ja pdf-vedokset: anni.gullichsen@otava.fi

Vasemmalta: Adile Sevimli ja Oona Pohjolainen. Kuva: Jonne Räsänen.

Eläinlääkäri Venla Jyrkisen ihana tietokirja koirista kattaa karvakuonojen koko elinkaaren26.1.2023 14:07:00 EET | Tiedote

Lappilaisen eläinlääkäri Venla Jyrkisen esikoiskirja “Kumppanina koira” on täynnä tietoutta nykyisille ja tuleville koiranomistajille. Se ulottuu aina koirarodun valitsemisesta pentuvaiheeseen, aikuisuuteen ja lemmikistä luopumiseen. Samalla se on Jyrkisen lämmin ja koskettava kertomus omasta kasvusta koiran omistajuuteen ja lopulta rakkaan lemmikin raastavaan poismenoon.